{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.930 visninger | Oprettet:

Maria J
Maria J
Tilmeldt:
5. apr 2017
Følger: 8 Emner: 4 Svar: 3

Bundlag med håndklæder og måtter {{forumTopicSubject}}

Ok, min sarte næse har simpelthen givet op på bundstrøelsen til marsvinene. Det er tidskrævende at skifte, og det lugter, selvom jeg forsøger at tage strøelsen på tissestederne dagligt, og det er umuligt at fjerne lortene løbende.

På øverste etage i buret har vi hele tiden haft en bademåtte fra IKEA. Den fungerer meget bedre, det tager 30 sek. at fjerne lort med et fejeblad og jeg lægger den bare til vask hver 3. dag, inden det begynder at lugte. Nu vil jeg gerne udvide den løsning til hele buret, men jeg er bekymret for, om det bliver for hårdt, hvis det kun er måtter også på den etage, hvor de har deres huse. Jeg tænker at lægge et håndklæde efter for ekstra sug, men er det nok? Eller skal der flere lag med håndklæder til? Nogen andre ting, jeg skal være opmærksom på?

Bademåtterne er disse, som er genbrugt fra vores badeværelse:

http://m.ikea.com/dk/da/catalog/products/art/50221301/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bundlag med håndklæder og måtter
  • #1   23. apr 2017 Dengang jeg forsøgte det til marsvin, der hed det 2-3 lag håndklæder og fleecetæppe øverst. Fleece fordi urin løber igennem ned i håndklæderne og de derfor går tørt. Jeg måtte vaske hele baduljen hver 3 dag og synes ikke lugten af våde tæpper var bedre end spåner smiley + det fyldte ekstremt i vaskemaskinen.
    Samtidig skulle der så fjernes pøller måske 4 gange om dagen, for at de ikke gik og trådte for meget i det - for slet ikke at snakke om hvordan hø sidder rigtig godt fast på fleece smiley

    Jeg behøver vist ikke nævne at jeg ikke var begejstret smiley Det holdt en uge til 14 dage herhjemme, så var jeg tilbage i spånerne, som det også lignede at grisene syntes bedre om - her kunne de rigtig gå og snuse rundt og smågrave.

    Har du eventuelt prøvet noget andet som hampstrøelse?


  • Maria J
    Maria J Tilmeldt:
    apr 2017

    Følger: 8 Emner: 4 Svar: 3
    #2   23. apr 2017 Ja, de går faktisk på hamp lige nu, og jeg synes ikke, det er meget bedre. Jeg er faktisk ikke vild med lugten af hamp i sig selv - Altså inden det bliver vådt. Og maset med at muge det ud er det samme.

    Spånerne river mig i halsen, selvom jeg er opmærksom på at vælge spåner og ikke smuld.

    Altså forsøget med måtterne er gratis for os, for vi har dem allerede, og gamle håndklæder er jo altid til at finde - Jeg vil bare være sikker på, at jeg gøre det rigtigt for grisenes poter.

    Måtterne tørrer hurtigt, synes jeg, og jeg synes aldrig, den på overetagen har været våd på toppen - kun i laget med mod bunden, og det tænker jeg jo, håndklædet vil tage. Jeg ved ikke, hvordan det er at fjerne lort fra fleece, men jeg fjerner dagligt fra måtten i overetagen med en gammel sandkasseskovl, og det går lynhurtigt.

    Jeg kan ikke rigtig vurdere, om måtterne lugter værre eller bedre end strøelsen, da jeg jo hidtil har brugt begge dele samtidig...

    Jeg vil ikke vaske kogevask mange gange i ugen, men jeg vurderer, at der godt kan være to gange i vores vaskemaskine på én gang, så jeg kan vaske hver 6. dag. Så kan de blive opbevaret i en spand med låg i skuret i mellemtiden smiley



  • #3   26. apr 2017 Mine kaniner bruger toilet bakke, som jeg førhen måtte skifte to gange dagligt, da jeg brugte spåner. Jeg har så senere hen skiftet til forskellige ting. Men min foretrukne er helt klart træpiller. De absorberer helt vildt og støver slet ikke, også fjerner det lugtgener. Så det kan jeg anbefale.
    Man kan købe det i de fleste dyrerhandlere, men jeg er gået over til en billigere version, til brænde ovne smiley Det virker lige så godt og hvis du skal fylde et helt bur op med det i et tykt lag, er det måske ikke så ringe endda at betale det halve.


  • #4   26. apr 2017 Ved træpiller skal man bare huske at putte et ret tykt lag spåner eller andet over, da det ellers er for hårdt for poterne.

  • #5   26. apr 2017 Ja det kan self. godt være. Jeg bruger det kun i bakke, så det er ikke noget jeg har tænkt over smiley

Kommentér på:
Bundlag med håndklæder og måtter

Annonce