{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
557 visninger | Oprettet:

Urinvejssten/blæresten erfaringer? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har gennem et stykke tid hørt en af mine marsvin pive en gang imellem, men har først her til aften opdaget hvem af dem det er, ringer til dyrlægen i morgen... Men ville lige høre jer herinde om erfaringer, da jeg efter at have siddet og søgt lidt på nettet tænker urinvejssten/blæresten...

Hun er 5 år gammel og har for nylig mistet sin burkammerat, hun piver ind imellem og lige efter krummer hun rumpen helt ind under sig.

Hvis nu det er urinvejssten, er der så nogen som har erfaringer med at få dem fjernet? Er det gået godt eller vendt retur? Hun er trods alt 5 år gammel, så hvis der er stor risiko for at det vender tilbage, er det jo også synd at lade hende gå igennem en operation.
- Hun spiser, drikker og vejer det hun plejer skal det lige siges.

Håber at høre fra lidt andre med erfaringer og så må jeg se hvad dyrlægen siger imorgen, vil bare rigtig gerne have lidt ekstra erfaringer med inden jeg snakker med dem, da jeg altid føler at de selv "famler lidt i blinde" når det kommer til marsvin, hvis man ikke selv har en idé om hvad det er.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Urinvejssten/blæresten erfaringer?
  • #1   23. mar 2017 det er bedre at se på kosten end at få dem opereret og så fortsætte med samme kost... så kommer problemet nemlig igen.
    forholdet mellem calsium og phosphat skal være min 2:1 eller evt 3:1. hø indeholder meget calsium, hvor gulerødder fx indeholder mere phosphat. Hvis man ikke er keminørd (som mig) og gider sidde og regne på det kan du grundlæggende gå ud fra at stort set alt der er grønt er godt for en gris med nyreproblemer, dvs hø ad libitum, iceberg, broccoli, persille osv... toppene af rodfrugter er bedre end roden, dvs her til sommer så spis gulerødderne selv og giv grisen toppene.
    Når du kan få fat i majs så giv silkehårene i toppen af kolberne til dyrene, det er rigtigt godt til dyr med nyre/blæreproblemer.
    Og en advarsel: mælkebøtter er vanddrivende, men har du et marsvin med utætte nyrer (hvilket er typisk for især hunner i 5 års alderen og over) er det en dårlig ide at fodre med, selvom man umiddelbart ville tro det var godt at få skllet nyrene igennem... det er det også hvis de fungerer korrekt, men det gør de ofte ikke når marsvin begynder at udvikle problemer med sten/urinvejene. Frisk græs er derimod fint at fodre med ad libitum... gerne med knæ og græsfrøene på også, ikke bare sådan noget kedeligt plænegræs:)


Kommentér på:
Urinvejssten/blæresten erfaringer?

Annonce