{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.586 visninger | Oprettet:

Ondt i hjertet :’-( {{forumTopicSubject}}

Skriver dette indlæg mens tårerne triller ned af mine kinder. Jeg er for at sige det mildt rasende!

I går fortalte min mor mig at en af hendes veninder (som er amerikaner) som jeg godt kender, i bund og grund vanrøgter hendes børns 3 marsvin. Børnene er vel omkring 5 & 8 så de er efter min mening ikke ansvarlige for dyrenes pasning helt endnu, det er forældrenes ansvar. Når de har været på ferie har min mor været oppe og sørge for at de får mad, for hende veninden tror da at de sagtens kan klare sig selv i den tid at de er på ferie, og så får de kun lige mad dagen hvor de rejser, det skærer virkelig i min mors hjerte at der kun bliver sørget for de stakkels dyr når hun selv går op med en pose gulerødder og noget gnaverblanding fra brugsen af til dem og sørger for at de har vand. Marsvinene går i et stort udendørs bur, men det bur er simpelthen så let for en ræv at bryde ind i (er sket for et par kaniner de unger har haft!) så dyrene står ude i regn og kulde, med kun et lille hus til at gå ind i, men når de regner meget siver der en del vand ind i huset så dyrene har ikke engang et varmt hus i dårligt vejr. Veninden sørger heller ikke for at de har noget hø at kunne putte sig ind i. Min mor har foreslået hende veninden at finde nogle nye hjem til de stakkels marsvin, men det vil veninden alligevel ikke, for det er da synd for børnene!!! De gange veninden har foreslået sine børn at gå af med marsvinene er ungerne bare blevet hysteriske og så giver de lige marsvinene opmærksomhed i en uge og så er de dyr glemt igen. Veninden håber endda at ræven tager marsvinene så hun kan slippe af med dem på den måde, uden at skulle involvere børnene!!!!! Lige pt, er veninden bortrejst til Japan, så manden og børnene er alene hjemme i Danmark, men manden ser heller ikke at dyrene mangler mad og vand, eller om de fryser. Min mor kan ikke engang sidde hjemme i deres varme stue og nyde at høre regnen ruske på vinduerne for hun tænker straks på hvordan de stakkels dyr lider ude i kulden, og hun tror ikke på at de overlever vinteren :’-( Min mor vil tage en snak med veninden når hun kommer hjem igen og forklare hende at hun og min stedfar er medlem af dyrenes beskyttelse og hvad det indebærer. Har fortalt min mor at hvis veninden overdrager marsvinene til min mor vil jeg gerne tage mig af at finde nye hjem til dem, i så fald opretter jeg en annonce herinde. Havde jeg selv haft tid & plads ville jeg hellere end gerne tage imod marsvinene, men vi må ikke engang have dværghamstere der hvor vi bor, så et par marsvin der larmer lidt ville ikke være så heldigt for os.

Ved ikke helt hvad hensigten med indlæget er, måske bare at få luftet mine tanker? Og få et par synspunkter fra jer af


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ondt i hjertet :’-(
  • #1   13. nov 2010 Jeg må prøve at beherske mit sprog, for jeg er godt nok ikke specielet begejstret for din mors veninde! Det skal altså bare meldes, da man har pligt til at sørge for sine dyr hver dag.
    Det er 100% sikkert, at med de forhold, overlevet de små mutter ikke en dansk vinter. Der har jo allerede været nattefrost nogle gange i år og jo tættere vi kommer på vinteren, jo oftere bliver det. Faktisk er det på Aalborgs universitet blevet bevist at marsvin får kulderystelser ved +10 grader. Så frost under disse forhold er ikke god trivsel for dem..

    De må da også være vildt tynde? - Lide af mangel på cvitamin og måske have problemer med kindtænderne, fordi de ikke har tyggemeteriale.

    Alt den fakta jeg har skrevet, er din mors veninde sikkert fuldstændig ligeglad med.
    Men ih hvor har jeg ondt af de små marsvin og jeg håber af I finder en løsning, så de kommer væk fra den familie, hvor de tydeligvis er så uønskede.


  • #2   13. nov 2010 Hvis veninde håber på at ræven tager dem, kunne i så ikke finde ud af noget med at i overtager dem, og veninden fortæller børnene at de må være sluppet ud af buret og stukket af?

  • #3   13. nov 2010 De har pligt til at passe dyrene. Til gengæld har dig og din mor også pligt til at melde det. Der er vist nogle regler:

    1. Dyrene SKAL have fri adgang til vand.
    2. Dyrene SKAL have et sted med ly/skygge.
    3. Dyrene SKAL kunne lægge sig ned, og kunne vende sig rundt.

    Hvis nogen af disse regler (altså selvom kun en af reglerne ikke er overholdt) er overholdt hat du/din mor pligt til at melde dem om i vil det eller ej.

    Meget syndt for dyrene smiley kan godt følge dig!


  • #4   13. nov 2010 * Johanna Brüel * - Jeg bliver virkelig også rigtig sur og gal over at hun bare tilsidesætter dyrenes behov så børnene kan lege med dem lidt endnu. Tror slet ikke de ønsker de marsvin i bund og grund ! smiley

    * Lulle * - Ja og hvis de så ikke engang har et varmt hus at kunne gå ind i så har de altså ikke store chancer smiley Jeg ved ikke om hvor tynde de er, da jeg jo ikke rigtig har set dem så meget, men det kunne jeg forestille mig at de er. ;-(

    Simone T - Har min mor også overvejet bare at gøre, men hvis hun vil overdrage dem vil hun helst undgå bare at tage dem.

    * Vegetaren & livsnyderen * - Min mor vil tage op og snakke med hende på mandag og jeg fortale hende at hvis ikke veninden overdrager dyrene eller forbedre dyrenes forhold så ville jeg f*nme melde hende til politiet og at de måtte hun godt hilse hende fra mig og sige! Kan næsten ikke holde ud at tænke på at de marsvin skal leve én dag mere under de forhold, men hvis vi kan klare denne situation uden at skulle gå hen og tage drastiske midler i brug, ville det være det bedste synes min mor. Men det er svært ikke at gribe knoglen og ringe lige nu smiley


  • #5   13. nov 2010 Jeg synes det er rigtig godt at I ikke bare lader det stå til! Jeg håber din mors veninde frivilligt går af med dem, ellers kan hun jo blive tvunget til det, hvis hun bliver meldt.

  • #6   13. nov 2010 Kunne slet ikke drømme om bare at lade det stå til smiley Jeg håber også at hun indser at hun slet ikke kan finde ud af at holde dyr og overdrager de små marsvin før det er for sent. Vil så gerne finde nye gode hjem til dem, hvor de bliver elsket og snakket med hver dag og hvor de får noget ordentligt mad. Men har virkelig lovet mig selv at hun skal ikke have lov til at behandle dem sådan nogensinde mere ! smiley

  • #7   13. nov 2010 Hvor mange marsvin er der ? jeg kunne evt. tage 2 hvis de nu skal sælges men altså kun hvis i ik bor for langt væk self. og hvor er det da syndt for dyrende smiley hat virkelig ondt af dem

  • #8   13. nov 2010 Mini stalden - Der er 3. Ved ikke engang om det er hunner eller hanner eller hvor gamle de er smiley Hvis de bliver overdraget til os laver jeg en annonce herinde så de kan få nogle nye hjem, så skal du være velkommen til at kigge forbi smiley Det eneste jeg ønsker er at de får det godt.

  • #9   13. nov 2010 Ditto:
    Ja gider du skrive en pb hvis der ;D og det er ligemeget om det er hanner eller hunner ;D har prøvet at have begge køn så smiley


  • #10   13. nov 2010 Selvfølelig gider jeg det smiley Du hører fra mig uanset hvad smiley

  • #11   13. nov 2010 1000 tak smiley

  • #12   13. nov 2010 Vanrøgt af dyr skal meldes til politiet, ikke til Dyrenes Beskyttelse. Dyrenes Beskyttelse har ikke autoritet til at fjerne dyrene hvis ikke politiet er indblandet først, derfor er det nemmest at gå direkte til politiet, så får de hevet Dyrenes Beskyttelse indover.
    Medmindre man bor et sted, hvor både politi og Dyrenes Beskyttelse er inkompetente og ikke gider gøre en hujende fis.


  • #13   13. nov 2010 Jeg vil så mene, at det er nemmere at hive fat i DB, som så kommer ud og vurdere sagen, og hvis de mener der er grund til det, hiver de fat i politiet.

    Som udgangspunkt bruger politiet ikke tid på sager med vanrøgtede dyr. Ikke fordi de ikke vil, men fordi de simpelthen ikke har tiden til det - hvilket også er enormt frustrerende for den almene betjent på gaden, skulle jeg hilse og sige.

    Trådstarter:
    Jeg ved godt at du er oprørt, men kan du ikke prøve at dele dit indlæg op i afsnit en anden gang?
    Jeg måtte opgive at læse indlæget..


  • #14   13. nov 2010 Pia N - Jamen så skriver jeg den igen.

    I går fortalte min mor mig at en af hendes veninder (som er amerikaner) som jeg godt kender, i bund og grund vanrøgter hendes børns 3 marsvin. Børnene er vel omkring 5 & 8 så de er efter min mening ikke ansvarlige for dyrenes pasning helt endnu, det er forældrenes ansvar.

    Når de har været på ferie har min mor været oppe og sørge for at de får mad, for hende veninden tror da at de sagtens kan klare sig selv i den tid at de er på ferie, og så får de kun lige mad dagen hvor de rejser, det skærer virkelig i min mors hjerte at der kun bliver sørget for de stakkels dyr når hun selv går op med en pose gulerødder og noget gnaverblanding fra brugsen af til dem og sørger for at de har vand.

    Marsvinene går i et stort udendørs bur, men det bur er simpelthen så let for en ræv at bryde ind i (er sket for et par kaniner de unger har haft!) så dyrene står ude i regn og kulde, med kun et lille hus til at gå ind i, men når de regner meget siver der en del vand ind i huset så dyrene har ikke engang et varmt hus i dårligt vejr.

    Veninden sørger heller ikke for at de har noget hø at kunne putte sig ind i. Min mor har foreslået hende veninden at finde nogle nye hjem til de stakkels marsvin, men det vil veninden alligevel ikke, for det er da synd for børnene!!!

    De gange veninden har foreslået sine børn at gå af med marsvinene er ungerne bare blevet hysteriske og så giver de lige marsvinene opmærksomhed i en uge og så er de dyr glemt igen.

    Veninden håber endda at ræven tager marsvinene så hun kan slippe af med dem på den måde, uden at skulle involvere børnene!!!!! Lige pt, er veninden bortrejst til Japan, så manden og børnene er alene hjemme i Danmark, men manden ser heller ikke at dyrene mangler mad og vand, eller om de fryser.

    Min mor kan ikke engang sidde hjemme i deres varme stue og nyde at høre regnen ruske på vinduerne for hun tænker straks på hvordan de stakkels dyr lider ude i kulden, og hun tror ikke på at de overlever vinteren :’-(

    Min mor vil tage en snak med veninden når hun kommer hjem igen og forklare hende at hun og min stedfar er medlem af dyrenes beskyttelse og hvad det indebærer.

    Har fortalt min mor at hvis veninden overdrager marsvinene til min mor vil jeg gerne tage mig af at finde nye hjem til dem, i så fald opretter jeg en annonce herinde.

    Havde jeg selv haft tid & plads ville jeg hellere end gerne tage imod marsvinene, men vi må ikke engang have dværghamstere der hvor vi bor, så et par marsvin der larmer lidt ville ikke være så heldigt for os.


  • #15   14. nov 2010 Tak for det smiley

    Min ærlige mening:
    Hun er ikke noget ondt menneske, og det hun har gang i er ganske simpelt uvidenhed.
    Det er ikke super heldigt, at det første man gør er, at sige at sådan en person skal gå af med dyrene.
    Og så kan man jo undre sig over, hvad det skal gøre godt for, at din mor og stedfar er medlem af DB. Det er jeg også, men det ville jeg ikke bruge som argument.

    Er der nogen der har prøvet at fortælle veninden, hvordan man holder marsvin, uden komme med alle mulige og umulige ideer om hvordan hun skal komme af med dem, eller true hende med at blive meldt til politiet?

    Personligt ville jeg starte ud med en snak om hvordan de skal passes. Evt. ville jeg printe nogle sider ud om pasning fra nettet, eller hører nogen om en god bog,anskaffe den, og give den til veninden.

    Det bliver jo aldrig bedre, hvis man ikke siger hvad der er galt, men bare siger at folk skal gå af med deres dyr.
    Og hvis hun gør det, går det bare ud over nogle andre dyr, næste gang ungerne vil have kæledyr.


  • #16   14. nov 2010 Det er vel ikke en stor overraskelse for hende at de skal have adgang til mad og vand hele tiden.. Og at de skal indenfor når det begynder at blive koldt.

    Ved at min mor har prøvet at forklare hende lidt om det og jeg har engang foræret hende en bog om marsvin jeg havde købt da jeg engang selv havde marsvin.

    Man spøger vel heller ikke med at man håber at ræven tager dyrene. Det er i vært fald noget jeg ville tage meget alvorligt.

    Men jeg skal hellere end gerne selv forklare hende lidt om dyrenes pasning, og printe papirer ud til hende men jeg har ikke store forventninger om at hun gider at høre på mig eller at læse papirerne.




Kommentér på:
Ondt i hjertet :’-(

Annonce