{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
697 visninger | Oprettet:

Gnavergalleri {{forumTopicSubject}}

Hej GG smiley

Jeg vil bare lige høre om hvilken opfattelse i har om gnavergalleri, og komme med min egen mening.

Jeg har lagt mærke til at der er en indirekte "kamp" om rollen som "jeg ved mest" og "det jeg siger er det eneste rigtige" angående, det dyr det nu drejer sig om.
Jeg synes det er arveligt, at man ikke bare kan dele sine egne erfaringer, meninger og oplevelser, uden at man efterfølgende skal læse en kommentar af at det ikke er rigtigt gjort, at man ikke ved en skid eller at det er en forkert mening.

Der burde være plads til alle, så vi kan hjælpe hinanden.
Det har fået mig til at holde mig tilbage, fordi jeg ikke har overskud til dumme bemærkninger.

Det er min mening, jeg vil bare høre om jeg er den eneste der fornemmer denne her "kamp"? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gnavergalleri
  • #1   14. sep 2016 Jeg bruger meget sjældent Gnavergalleri og det af den simple grund, at der ikke er megen aktivitet.
    Laver man en tråd, så er man heldig, hvis man har tre svar indenfor to dage.

    Desuden, så synes jeg ikke det er meeega hyggeligt at være herinde. Det er et rigtigt godt sted at finde svar! Og det godtager jeg, men det er jo slet slet SLET ikke på linje med HG, når det kommer til bekendtskaber og det at have det sjovt.

    Det er på en måde mere... Hmm... Buisness-like herinde. Herinde stiller man spørgsmål og så får man nogle faktafyldte svar. Gerne i flere forskellige grøfter, da meningerne ofte er forskellige.

    Der er ikke hygge i statusserne, trådene ender aldrig i sidespor med sjove julelege, jeg har aldrig stiftet bekendtskab med en, som jeg senere hen stadig snakker med.

    Og dét synes jeg faktisk er lidt ærgerligt.


  • #2   14. sep 2016 Den såkaldte "kamp"
    Tjo, jeg ser, hvad du mener. Der kan godt komme et strengt svar eller to, jeg synes dog faktisk ikke, det er slemt.

    Har godt oplevet, at hvis man tager fejl, så tager man MEGET fejl, så at sige smiley
    Men så galt er det egentligt ikke. Nogle gange kan det blive det, for det har potientialet, men synes nu højst, at Der kan komme lidt "gruppepres" hvis man står alene med et forkert svar.
    Det kan da også være slemt nok i sig selv! Det er ikke det, jeg siger. Men jeg synes bare heller ikke, det er så slemt, som du får det til at fremstå smiley


  • #3   14. sep 2016 Det er lidt op og ned. Men jeg kan ikke følge den med kampe. Folk kan være uenige, og så bliver der snakket om hvorfor man er uenige, fremlagt argumenter og referencer der understøtter argumenterne. Det ville da være træls hvis man bare kun e sige ting der var forkerte, uden der kom modsvar.
    Så der er plads til alle, men der er ikke plads til, at man kan sige noget, hvis man ikke er villig til at høre andres meninger om hvad man siger. Sådsn opfatter jeg det i hvert fald.

    Mht hygge, kan det have noget med gennemsnitsalderen at gøre. Der er nogle gange tråde der udvikler sig til ret interessante debatter, eller de kan blive fjollede med ironi. Men der er langt imellem, fordi der desværre næsten altid er en eller flere, der helt misforstår hvad der sker, og så tror at folk er sure, når man sidder og diskutere ting. Og der er desværre også tråde der løber ud på et sidespor, hvor ts bliver sur, og bil have at man holder op med at skrive, hvis man ikke holder sig 100% til emnet.


  • #4   14. sep 2016 Det er også svært at forklare, det er jo ikke en direkte kamp jeg mener.
    Måske lidt mere ovre i det som tot skriver med at man er meget forkert når man står alene med en mening eller et svar


  • #5   14. sep 2016 Men omvendt, er det ikke skønt at blive rettet hvis man tager fejl?
    Her på GG brænder vi alle for vores dejlige dyr, og ja forkert viden er jo ikke med vilje man har tillagt sig dette - problemet opstår når lille lise på ''5år'' hårdnakket påstår hendes svar ER rigtigt! Trods flere gode mod argumenter + link til div. viden omkring fejlen. Det er ofte sådan nogle debatter der løber af sporet, eller folk som hurtig bare sletter deres tråd fordi de ikke lige fik 'DET' svar de ønskede.

    Selv føler jeg bestemt ikke at der ikke er plads til alle, og selv gør jeg altid ét stort arbejde for at alle føler sig velkommen - også når jeg skriver mine svar. Jeg vil meget heller gå i en god dialog, end at slå folk oven i hoved. Men ærligt nogle gange kan temperamentet løbe af med en, hvis jeg netop som skrevet oven over løber ind i en som virkelig bare overhoved ikke vil lytte - og skal lave en debat til en stor diskussionsklub. Der skal være plads til forskellige holdninger og meninger, men uanset hvad så syntes jeg man bør være åben for dialog. Og er meget enig i hvad Pia skriver. Det er i bund og grund samme opfattelse jeg har af GG...

    Og man skal huske på GG er ikke mere end hvad man gør det til, så savner man ét eller andet - kunne man jo starte med at kaste bolden op i luften, for at sætte noget igang.

    Nu skal man også lige huske på at gnaver verden VS. heste verden slet ikke kan stilles så skarpt op mod hinanden. (lige til det der bliver sagt ang. HG) det kan altså ikke skæres over én kam, som der bliver lagt op til. Og vil sige jeg har set MEGET værre debatter der ind - der bliver kastet lige så meget med mudder, og igen tager man fejl så tager man meget fejl. Med mindre man er en del af ''inderkræsen'' så den sammenligning syntes jeg ikke holder. smiley

    Men ok vi opfatter alt forskelligt, og det er hvad der gør debatter spænende. Kedeligt hvis vi alle syntes og mente det samme. Så fik vi aldrig udvidet vores viden. smiley

    Så igen - GG er hvad man selv gør det til.
    - Og her er plads til alle.


  • #6   14. sep 2016 Jeg er meget enig i hvad i skriver, jeg har også skrevet det lidt som om det kun handler om den "kamp", og det er ikke min hensigt, synes selfølgelig også der er gode debatter.

    Den med at der ikke er så meget sjov, det kan jeg godt se, men det er også rigtig at man jo selv som skrevet "kan kaste bolden op"

    Jeg ved ikke hvem af jer der kender siden "marsvininfo" på Facebook.
    Der er nogle sjove opslag som altid giver en smil på læben, og de oplag ville jeg gerne føre videre til gnavergalleri.


  • #8   14. sep 2016 Hallihallo, jeg har det på samme måde, jeg kender dog ikke til kaninhåndbogen. Men vil finde ud af hvad det er, for jeg har jo også kaniner smiley

  • #9   14. sep 2016 Og der til skal man jo så huske, at ja nogle enkelt personer ''opdrætter'' kan have andre forventninger - men vi er nu også mange som med glæde deler ud af alt den viden vi har smiley De garvede opdrætter startede jo også ét sted. Og hvis man ikke deler eller søger information... Tjaaa så kommer vi jo aldrig videre i udviklingen.

    Men personligt kunne man også starte med at kigge ind ad, hvordan svare man selv, hvordan ligger man tonen i debatten osv. vi må bare erkende det med 'skrift' er meget svære helt at tolke end hvis man stod ansigt til ansigt med folk.

    Men syntes bestemt ikke folk skal afholde sig fra at spørge her inde, som sagt der er virkelig mange kloge hoveder her inde som glædeligt deler ud af ALT den viden de rummer. smiley Og selv som garvet opdrætter kan man altså lære noget nyt *HVIS man selv er åben over for det* og det gælder også kæledyrsejer smiley dem kan jeg skam sagtens suge noget viden fra, trods mange års erfaring med kaniner. Som sagt man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt, der sker hele tiden udvikling.


  • #10   14. sep 2016 Man skal også huske, at gnavere er et kæmpe område. Og det er jo ikke kun gnavere der er her inde. Så man kunne feks sidestille med et galleri til krybdyr, selvom der ikke er ret meget aktivitet der inde.
    Gnavere er den største gruppe af pattedyr. Der er over 2280 arter af gnavere. Her hjemme er det nok ikke urealistisk at vi kan holde 50+ arter, når man også tæller de eksotiske med. Det er bare svært at få samme omgangstone, når man er fordelt ud på så mange arter, mod et galleri som hg (både hunde og heste... Godt nok er der forskellige racer, men det hele er stadig samme art).
    Kaniner er noget af det der er mest af, og det er slet ikke en gnaver. Man gider jo heller ikke sidde og snakke med, når man har meget begrænset erfaring, og ikke kan byde ind med noget. Og så kan det nok virke lidt dødt.

    Mht modgang ifht holdninger, så må man altså bare bide i det sure æble. Jeg har siden mine teenage år været inde over med chinchillaer, og har været med til at ændre holdninger, og set mange ting ændre sig, også min egen måde at formulere ting på. Det kan være hårdt at føle sig alene, men ja... Hvis man mener at det man gør er det rigtige, må man jo holde fast og argumenter


  • #11   14. sep 2016 Jeg er enig med dig om kamp og dårlige kommentare jeg nogen gange prøver at hjælpe nogen og siger har haft mange gnaver og vil hjælpe men så kommer der nogen der siger at kaniner ikke er gnavere så det ligemeget om jag har haft mange gnavere eller ej

  • #12   14. sep 2016 Syndt at man ikke bare kan have sin ejen mening

  • #14   15. sep 2016 Og her har vi så et godt eksempel, der bliver faktisk bare nævnt ud i det fri i tråden. At når man tilbyder sin hjælp med kaniner fordi man har mange års erfaring med gnaver - er det altså ikke det samme som man ved noget om kaniner for de er ikke gnaver... Se så hopper du over i denne tråd, og skriver om kampe osv. men du kunne jo gå i dialog og bevise du faktisk ved noget om kaniner, du henviser jo kun til private beskeder eller en youtube kanal (som ikke er til at finde) hvorfor ikke dele din viden så andre kunne få glæde af den.

    Og lad os lige slå fast: Kaniner er ikke nogen gnaver, men ”en lagomorph” i familie med haren. Navnet hentyder til en bestemt tand, der sidder lige bag fortænderne i overmunden.

    Så igen her er ét godt eksempel på at nogle altså hurtig bliver nærtagende eller misforstår hvad der bliver skrevet, og derfor føler sig angrebet. Det er jo oplagt at gå i en mod dialog. smiley Med en god tone, og som sagt vise at man faktisk ved noget - det med man kun rådgiver i det skjulte bryder jeg mig ikke om, for ved man noget har man intet imod at dele det i åbent forum - man kan jo tage fejl - igen selv de klogeste har ikke altid ret smiley Og som skrevet før ALLE erfaren, som uerfaren, kan lære noget nyt hele livet hvis de selv er åbne over for det.

    smiley


  • #15   15. sep 2016 Totalt ot, men grund til megen debat mellem mig og en veninde; kan man godt bruge citationstegn i den sætning om lagomorph, på den måde?

    http://sproget.dk/raad-og-regler/retskrivningsregler/retskrivningsregler/a7-40-60/a7-58-anforselstegn
    Iflg ovenstående kan man ikke, men det er muligt at man kan.
    Ikke for at være sprognazi, jeg er oprigtigt interesseret (smånørdet)


  • #16   15. sep 2016 Haha, det vil jeg slet ikke kloge mig i for det ved jeg slet ikke nok om. Men ud fra det link du smider, vil jeg mene man godt kan. (efter min fortolkning efter at have læst dit link).

    Ved hjælp af anførselstegn kan man tage forbehold over for brugen af ord.
    Eks.

    »Salonen« viste sig at være en lille stue med kun ét vindue.
    Han har nu »studeret« i 11 år.
    Viske»læder« er rent faktisk lavet af gummi.

    ”En lagomorph” er betegnelsen for kanin, som er i familie med haren.

    Og igen her:
    Man kan bruge anførselstegn for at vise at man bruger ord eller sætninger som er hentet ud af andre tekster og sammenhænge (citater).
    ”En lagomorph” - The lagomorphs are the members of the taxonomic order Lagomorpha, of which there are two living families: the Leporidae (hares and rabbits.)

    Jeg nørder ikke så meget i sproget, så igen kan have misforstået det smiley Og tage fejl.


  • #17   15. sep 2016 Ja, men det er jo en lagomorph. De eksempler referere til et ord der bliver brugt om noget, der ikke passer. Vel nærmest i mangel på bedre. Men en kanin er jo en lagomorph, eller støttetetandet om man vil.

  • #18   15. sep 2016 Jeg er sådan set ligeglad om en kanin høre til gnavergruppen eller ej.
    I dyrebutikker er den indenunder gnavere, og i denne gruppe "GNAVERgalleri".
    Så jeg kalder det personlig bare en gnaver, men den som læser skal lige bide mærke i at jeg skriver "kaldet det" jeg siger ikke den er det smiley det nemlig en ting folk kunne finde på at kommentere på!



  • #19   15. sep 2016 Jeg synes der er et godt eksempel her med hvad jeg har skrevet forum emnet om.
    Hun skriver sin mening, og nu går der lange romaner om at modsige hende.
    Jeg ser det som at hun bliver dømt på hun (og RIGTIG mange andre) har hørt det er en gnaver. Hvilket ikke betyder en sk*d.
    Det er bare gentagelser omkring at hun var forkert på den.


  • #20   15. sep 2016 *Furrytails*
    Jeg bruger også tegn?
    Du har tegn i dit navn?
    Men så det heldigt at vi ikke skriver en bog, men bare kommentere.


  • #21   16. sep 2016 En kanin er og bliver aldrig en gnaver.

  • #22   16. sep 2016 Se, nu bliver du jo også bare en Rasmus modsat og mega provokerende. Så er det jo at stemningen ryger. For man må tilsyneladende ikke stille spørgsmål, hvor man kunne risikerer at lærer noget, eller sige noget, som andre kunne risikerer at lærer noget af.

    Man kan sige, at det måske ikke betyder så meget, om lige en kanin bliver kaldt gnaver eller støttetandet. Men hvor går grænsen så? For man må også oprette sugar gliders, pindsvin og ildere her inde. Ingen af dem er gnavere. Og jeg ved at lige præcis ilderfolket, faktisk har ret store problemer med, at mange - også dyrehandlere - kalder det gnavere. Ildere skal ikke have grønt i deres kost, men mange fodre dem forkert, fordi de har hørt at det er en gnaver, og så får de feks hø. Så kan man sige, hvad har det med kaniner at gøre? I min optik, en hel del. Jeg kunne jo også begynde at kalde dig for en fyr. Jeg ved jo godt at du ikke er en dreng, men hvad gør det? Nu har jeg sagt at jeg ved det er forkert, så kalder jeg dig bare en fyr fremadrettet.

    Det er virkelig ærgerligt at man ikke må være interesseret i viden, og nysgerrig på nye ting, uden det skal udvikle sig til at der er noget galt med dem, der faktisk gerne vil lære noget.
    Og nej, vi skriver ikke en bog, men korrekt tegnsætning på skrift, gør at en tekst er nemmere at forstå. Hvis man bare skriver som man lyster, ender man med at ens budskab misforstås af modtager. Det må vel også være i din interesse, at man kan forstå hvad du skriver? Men hvis du synes det er ligegyldigt, så kan du jo bare springe det over. Der stod at det var OT, og det var desuden henvendt til Nubium, som ikke blev fornærmet over det...

    Nubium: det der lidt ødelægger det for mig, er at en er kommet med i anførselstegnene. Så jeg tænker at der skulle stå: en "lagomorh". Det er vist også bare lidt flueknepperi smiley
    Men sådan som jeg læser dine konkrete eksempler fra teksten, så er der tale om ord, der bliver brugt om noget, som ikke er korrekt. Feks viske"læder" hvor det i virkeligheden er gummi. Kaninen er ikke en "lsrgomorph" det er en largomorph.

    Jeg må vist have fat i en der har styr på sprog. Haha. Men din logik giver god mening, selvom jeg synes det er lidt sært at bruge anførselstegn, for at understrege synonymer.


  • #23   16. sep 2016 Jeg er stadig ligeglad med om en kanin er er gnaver eller ej, for hvad ændre det?

    Og de der anførelses tegn, kan de ikke være lige meget nu.
    Og hvad med at hopper tilbage på forum emnet.
    Hold op hvor bliver jeg provokeret af alle de ligegyldige romaner


  • #24   16. sep 2016 Hvis i synes det er så hjerteskærende at høre at en kanin kan blive kaldt gnaver. Så må i da også demonstrere om at der er dyr på gnavergalleri som ikke er gnavere. ;D
    Hvor er det latterligt


  • #25   16. sep 2016 Wow hvis du vil havde folk til at tale pænt i forum så går det da begge veje? Du virker ikke moden nok til at føre en diskussion.

  • #26   16. sep 2016 Spooks
    Du kan være så ligeglad med hvor moden eller ikke moden jeg er. Jeg kan jo sige det samme om jer bare fordi vi ikke er enige???
    Jeg er kun irriteret fordi folk ikke kan holde sig til emnet, og fordi jeg er ligeglad med hvad en kanin nu end er. Så kan i lave et nyt forum emne så i kan diskutere jeres kanin halløj.


  • #27   16. sep 2016 Det her er en godt eksempel på hvad jeg har skrevet om.
    I følge jer er det nu verdens undergang at jeg ikke er interesseret i hvad en kanin er.
    Og nu skubber du (spooks) den videre til noget personligt, som du i princippet kunne være ligeglad med.

    Jeg har aldrig skrevet at "en kanin ER en GNAVER". Jeg har skrevet at jeg er yderst ligeglad men den diskussion!
    Og nu bliver det hele rettet mod mig, fordi vi har en "mester vi VIL høre vi har ret" flok.



  • #28   16. sep 2016 Det er helt fint ikke at være enig.
    Du skal bare lære, at andre også godt må være uenige med dig, og argumentere for det. Det er ikke kun dig der har ret til at være uenig.
    Og hvor lange indlæg folk vælger at skrive, er heldigvis helt op til dem selv. Der står intet i reglerne om hvor langt eller kort et indlæg må være, så det hverken kan eller skal nogen diktere smiley

    Når man opretter et indlæg, skal man lige overveje, om man er interesseret i andres holdninger og meninger, eller om man kun vil høre på folk der er enige, og være i en tråd med rygklapperi. Det er helt fint hvis det er hvad man vil, så skal man nok bare lave en gruppe, hvor der kun er andre, med holdninger som en selv.

    Hov, nu blev det en "roman" igen smiley


  • #29   16. sep 2016 Præcis, det er helt fin ikke og være enig. Jeg har ikke skrevet at jeg vil have ret. Som sagt er jeg p*sse ligeglad med hvad en kanin er, det er overhovedet ikke det, det her forumemne handler om!

  • #30   16. sep 2016 Furry, hvis du gider og læse min kommentarer ordenligt. Kunne du hurtigt finde ud at jeg ikke vil have nogle er enige med mig. Jeg vil bare have den der ligegyldigt kanin diskussion stoppet og så kan i lave jeres eget forumemne så kan i diskutere det alt hvad i vil.

    Jeg kan ikke fordi du skriver at jeg skal lære at man godt må være uenig med mig? For det er ikke mig der diskutere om kaniner ;D
    Jeg er en meget bestemt person som er yderst lige glad om folk er enige med mig eller ej. Undskyld med hvad rager det mig


  • #31   16. sep 2016 Og de her holdninger du snakker om. Det har ikke noget med mig at gøre!! Det er jeres diskution ikke min.

  • #32   16. sep 2016 Hvorfor bringer du det så hele tiden op? Det er dig der bliver ved med at hive tingene frem, og så kommer der ligepludselig en sur kommentar om et eller andet, du slet ikke var blandet ind i. Så kunne man jo have valgt bare at lade som ingenting. Prøv engang at gøre det du siger: vær ligeglad. For det er det stik modsatte du virker som, her inde

  • #33   16. sep 2016 Igen det går begge veje. Du skal skrive pænt til folk og man gider da ikke skrive pænt tilbage tid dig når du skriver så grimt.

Kommentér på:
Gnavergalleri

Annonce