{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.061 visninger | Oprettet:

Bundstrøelse til skinnyer. {{forumTopicSubject}}

Som jeg har snakket om i en anden debat, får jeg snart et marsvin skinny. Som bundstrøelse har jeg fået anbefalet biobase, hvilket jeg har ledt efter i alle dyrebutikker, jeg kender til - men ingen af dem er indehaver af det.

I den ene butik fik jeg dog en snak med en af de ansatte, som vidst selv har marsvin. Hun anbefalede nogle såkaldte træpiller.
Nu er det så, at jeg vil spørge jer, om det også er noget, I kan og/eller vil anbefale? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bundstrøelse til skinnyer.
  • #1   10. okt 2010 min lokale dyreforretning havde heller ikke biobase, men jeg spurgte om ikke de kunne bestille det hjem til mig, og det ville de gerne smiley Det kunne du jo evt. prøve med

  • #2   10. okt 2010 Line M > Alle de dyreforretninger, jeg har været i, aner ikke engang, hvad det er. smiley

  • #3   10. okt 2010 træpiller er ikke gode til marsvin. De er hårdt for fødderne.

    hvis ikke man kan få biobase, hemp eller lign. så villejeg ty til spåner. Aldrig træpiller


  • #4   10. okt 2010 jeg troede kun at man brugte træpiller til heste faktisk lige præcis fordi de er så hårde.
    Men ja som sortfod siger så hellere ty til spånere, men husk at kigge efter at spånerne ikke støver for meget


  • #5   10. okt 2010 Mine dyr går på spåner, har altid gjort og vil altid gøre det smiley

    Men nogen bruger hemp/biobase, hvorfor ved jeg faktisk ikke, men ja, jeg bruger spåner smiley


  • #6   10. okt 2010 Det gjorde de heller ikke der hvor jeg spurgte, men jeg forklarede dem hvad det hed osv, og så undersøgte de det, og kunne bestille det hjem til mig smiley

  • #7   10. okt 2010 jeg har to skinnyer.. iblandt mine behårede, og jeg bruger spåner.

  • #9   10. okt 2010 Okay. Jeg holder mig fra træpillerne så. Tak for hjælpen! smiley

    - Hvad med sådan noget som majsstrøelse, mener jeg, at det hed? Er det noget, jeg kan bruge - eller fraråder I også det?
    Jeg vil selvfølgelig undersøge det med biobasen, men jeg vil bare høre, om majsstrøelsen kunne være en mulighed? Eftersom det er en anden ting, jeg har fået anbefalet ved dyrehandleren. smiley


  • #10   11. okt 2010 Det er nu også de færreste dyrehandlere som har hemp/biobase.

    Der skal man ud og kigge i fx foderstoffer, og se om de har noget, der har de fleste det smiley

    Jeg bruger hemp/biobase, fordi
    - Det støver ikke
    - Det suger meget bedre
    - Det giver dyrene en tør overflade at gå på
    - Det sviner mindre end spåner etc
    - Det holder bedre på lugten

    Synes der er SÅ mange fordele i forhold til spåner.


  • #11   11. okt 2010 Måske. Men har du mange dyr så er det altså godt nok mange penge på strøelse. Jeg bruger spåner fordi det er det billigeste når du har mange dyr. Og det er muligt og finde godt spåner som ikke støver så meget, og er relativ grove.

    Men det er smag og behag. Men mange bruger som sagt spåner fordi alt andet er for dyrt til mange dyr.


  • #12   11. okt 2010 Så dyrt er det heller ikke, og heller ikke når det er drøjere i brug end spåner! smiley

    Jeg tror det koster mig 10-15kr mere pr pakke, at bruge hamp, og det holder så også lidt længere end spånerne.

    Men ja, det er da klart smag og behag.

    Jeg fik en halv pakke spåner, efter at ha' kørt med hamp længe, - jeg brugte den ved sidste burskifte, - og fik bekræftet at jeg gider IKKE bruge det smiley
    - Var rimelig støvfri spåner, men nej, spåner synes jeg er noget ged, hehe.

    Brugte det skam også da jeg havde en 25-30 dyr gående.


  • #13   11. okt 2010 jeg bruger 1½ pakke spåner pr. uge det vil sige 42 kg spåner pr. uge og gange det med 4 uger på en mdr.

    Det skal godt nok være drøjt i brug for det kan betale sig til mig med 50 marsvin da. Ellers bliver jeg da ruineret.


  • #14   11. okt 2010 Kommer nok også an på hvad man kan få spånerne til, og hvor store pakker osv.

    Jeg synes hamp gerne holder 2-4 dage ekstra i burene, end spåner - alt afhængig af mængden af dyr etc.
    - Om sommeren skifter jeg uanset hvad helst hver 3. dag, så der er det lidt dyrt i brug, men kommer også an på hvor sart man er jo! smiley

    Kan man købe en hel palle hjem, er det endnu billigere.

    Har testet en masse strøelse og finde dét der passer mig bedst, - og dyrene selvf.
    - Men fx med spåner synes jeg vi har spåner OVERALT, det er SÅ flyvsk!

    Har ikke nær det samme problem med hamp, og dét er en af de ting jeg synes er vigtigt når man har dyrene i ens værelse, og sover op af det osv.

    Kan da kun anbefale hamp, - man kan jo altid prøve det fx bare i et bur i noget tid, og se om man synes det holder bedre etc. smiley


  • #15   11. okt 2010 man kan jo evt bare prøve nogen forskellige ting, inden man beslutter sig endeligt. Og så er det nemmere at vurdere individuelt hvad f.ex. en måneds forbrug vil koste, og hvilke fordele/ulemper man selv synes der er.

  • #16   11. okt 2010 Tak for svarene, allesammen! Det lykkedes mig at finde noget biobase. Hvis det bliver for dyrt, kan jeg vel altid skifte over til støvfri spåner. smiley

  • #17   11. okt 2010 nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg ved at Agroland i Vamdrup og Fredericia har det

  • #18   23. okt 2010 Jeg giver bare mine skinny'er normalt savsmuld, og jeg har ikke haft nogle problemer.. smiley

Kommentér på:
Bundstrøelse til skinnyer.

Annonce