{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
660 visninger | Oprettet:

Spørgsmål om øjenfarve på kanin. {{forumTopicSubject}}

Jeg har et kuld unger gående, hvor 3 af dem skiller sig lidt ud.

den ene har blå øjne, det er fint nok, den kan jeg godt gennemskue smiley

men de 2 andre har vær et blåt øje, og et øje der både er blåt OG brunt???

Hvad kalder man det? odd eyed eller??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om øjenfarve på kanin.
  • #2   19. jun 2016 Tak tak smiley



  • #3   19. jun 2016 Begge unger er efter min bedste overbevisning, virkeligt ringe gul schecke tegnet, hedder det noget andet når det er med blå øjne?

  • #5   20. jun 2016 Super smiley

  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #6   20. jun 2016 Det hedder noget andet, når de har blå øjne. Det er nemlig kun hvid blåøjet, som ikke går under betegnelsen wienertegnet.
    Har kaninen blå øjne eller odd eyes, så er kaninen wienertegnet.


  • #7   20. jun 2016 Okay, så de er altså wienertegnet?

    Skal de være blåøjet for at være wienertegnet?


  • #9   21. jun 2016 En wienertegnet skal ikke have blå øjne, men en kanin der har blå øjne, eller odd-eyes, den er wienertegnet, og kan altså lave wienertegnede unger. Det er et sjovt gen, for en kanin der kun har en meget lille wienertegning, kan nogle gange lave unger med meget store wienertegninger, men også omvendt.

  • #10   21. jun 2016 Wienertegning og hollændertegning har intet med hinanden at gøre. Hollændertegningen hedder s1s2s3 i genkoden. Wienertegning hedder Xx, og betyder, at kaninen bærer genet for Hvid blåøjet, som er xx.
    Det er altså to vidt forskellige gener vi snakker om.


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #11   21. jun 2016 Dværg Teddy Hytten; Det er ihvertfald ikke korrekt. Wienertegning bruger man om de dyr, som ikke går under hollændertegnet, schecketegnet, kappetegnet osv. Både overtegnet og undertegnet.
    Jeg glemte helt at tilføje, at de også kan have brune øjne selvom, at de er wienertegnede.
    Jeg har nemlig en havana wienertegnet han, som har en hvid streg på næse og mund, og han går ihvertfald ikke ind under en dårlig hollændertegnet kanin. Langt fra endda.


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #13   21. jun 2016 Stadigvæk ikke korrekt. Hvor har du dine informationer fra? En wienertegning er nu engang en wienertegning og ikke en dårlig hollændertegnet. Det bliver det aldrig.
    Nu avler jeg selv til kæl og har aldrig stødt på nogle før dig, som kalder wienertegning for dårlig hollændertegnet.


  • #14   21. jun 2016 Genetikken er altså den samme, uanset om kaninen bruges til udstilling eller ej, så det korrekte er, at kalde kaninen det den er, og både en schecketegnet og en kappetegnet kan sagtens være wienertegnet samtidigt, da det er to forskellige gener.

    Det er ukorrekt, at kalde en hollændertegnet for wienertegnet, bare fordi den har en dårlig tegning, for det har intet med wienergenet at gøre, lige så vel som det er ukorrekt, at kalde en wienertegnet for hollændertegnet, selvom den sidder sådan, for det har stadig intet med hollændergenet at gøre, og dét kan da om noget skabe forvirring.

    Parrer du en hollændertegnet med en hollændertegnet, så vil du aldrig få Hvid blåøjet, det får du hvis du parrer wienertegnet med wienertegnet.


  • #15   24. jun 2016 Hehehe nu spørger jeg lige igen...

    Jeg kan simpelthen ikke huske hvad det hedder når en kanin kun er farvet rundt om øjnene... er det dot? tot? what?? smiley

    Den er helt væk smiley


  • BlueBunnies
    BlueBunnies Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 22 Følgere: 198 Gnavere: 13 Emner: 14 Svar: 564
    #16   24. jun 2016 Hotot smiley

  • #17   24. jun 2016 Hahah, ja det var det de hed smiley *GGG*

Kommentér på:
Spørgsmål om øjenfarve på kanin.

Annonce