{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.416 visninger | Oprettet:

Er i tvivl... En eller to kaniner? {{forumTopicSubject}}

Hej alle derude! smiley

Jeg har en sød kastreret han kanin på næsten 5 måneder. Det har hele tiden været min plan at skulle have to, men nu er jeg bare blevet i tvivl...

Jeg havde tænkt på at købe en hunkanin fra samme opdrætter som Ollie er fra, og så steralisere hende når hun er 3.5-4 måneder, det vil sige at der er 1.5 måned hvor jeg skal have hende helt adskildt fra Ollie. For efter hvad jeg har læst er det, det bedste. Nu har jeg så fået muligheden for at få en lille hun kanin næste måned, og skal svare hurtigst muligt, men er bare bare sådan i tvivl...

Han lader til at trives helt fint med den kontakt han har med mig og menneskene omkring mig. Han er alene fra kl 9-16 hver dag undtagen weekender. Jeg tænker, at hvis jeg får en til, så er det meget ekstra arbejde, flere dyrelæge regninger, og hvad nu hvis det ikke går...? Jeg ved ikke hvad i har af erfaringer, er kaniner generelt bare lykkeligere sammen med en af samme art eller ej?

Nogen gode råd? Hvordan har i gjort med jeres?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er i tvivl... En eller to kaniner?
  • #1   23. apr 2016 Det her er kuldet som jeg overvejer at få en hun kanin fra, de er bare så smukke, er de ikke? Århhhh det er så svært....

    profilbillede
  • #2   23. apr 2016 Jeg har en. Kaniner er ikke flokdyr

  • #3   23. apr 2016 Jeg startede med en kastreret han - som jeg havde planer om skulle forblive ene kanin. Han begyndte dog med ikke at trives hos mig - præcis hvorfor er ikke til at vide. For ikke at gå af med ham, bestemte jeg mig for at købe en veninde til ham og håbede det gjorde en forskel.
    - Jeg købte en allerede steriliseret hunkanin, der var 4-5mrd. yngre end ham. De 2 kunne ikke sammen. De ville bare i totterne på hinanden.
    Jeg troede jo ellers at chancen for at det gik var stor, når nu det var han/hun.

    Min han endte med at skifte hjem og nu har jeg så hunkaninen tilbage. Jeg har ingen planer om, at skulle have en til. Min virker til at klare alenelivet helt fint.

    2 kaniner kan have kæmpe glæde af hinanden ja, men det kan også være et stort arbejde med bonding og man kan ende med 2 kaniner der ikke dur sammen. Det er bare noget af et sats smiley Og det kræver netop også noget mere plads, indtil hunkaninen også er fixet og selvfølgelig giver det flere regninger med 2.


  • #4   23. apr 2016 Kaniner sammen er et kæmpe arbejde i sig selv, fordi kaniner ikke er flokdyr, men kolonidyr. Det vil sige at de skal have utroligt(!) meget plads for at gå flere sammen og derudover skal begge neutraliseres, som allerede er en kæmpe regning, og derpå skal de bondes rigtigt, som kan tage mange uger, måske måneder.
    Kaniner kan klare sig helt fint alene. Min hunkanin var alene det første år af sit liv, men så fik hun en makker. De går dog i hver sit bur, med hegn i mellem, så de kan se hinanden, men så jeg ikke skulle ud i at få hende neutraliseret (hannen er neutraliseret) og det ville jeg helst ikke, da hun næsten er 3 år, og det jo er et stort indgreb. Derudover har jeg ikke pladsmæssigt muligheden eller lysten. smiley De har dog kun løbegården hvor de kan se hinanden, og så et hus de kan gå ind i, hvor de kan være alene.


  • #5   23. apr 2016 Jeg har en del kaniner(lige under 50 pt.) både nogen som går selv og nogen som går sammen.
    Jeg ville helt klart vælge at have to, jeg kan se hvor stor glæde kaniner har af hinanden når de er introduceret rigtigt og begge er neutraliseret smiley


  • #7   24. apr 2016 Jeg er dårlig til at sælge to kaniner til folk, der kun har brug for én. Hellere én kanin, der bliver passet godt, end to kaniner, som ejeren tror, at de "kan passe sig selv".


  • #8   26. apr 2016 Jeg ville råde dig til at kigge på Fri kanin på enten Facebook eller deres hjemmeside (mener vist, at de har sådan en)! De går meget op i kaniner sammen, med meget plads osv. smiley

  • #9   27. apr 2016 det vil selvfølgelig altid være dyrere med to, det giver jo lidt sig selv:) jeg vil sige, at jeg har næsten altid haft kaniner gående sammen, fordi de (oftest) virker gladere ved at have en makker. dog har jeg også oplevet to hunkaniner der bestemt ikke kunne sammen efter noget tid (de havde gået sammen cirka et års tid uden problemer), men endte med at skille dem ad, da jeg ikke ville risikere nogle skader. nu har jeg en enlig kanin, som jeg har haft siden hun blev født. jeg havde moren, og de endte med at gå 4 sammen (mor og 3 døtre) og der har ALDRIG været nogle problemer. men de har selvfølgelig også altid været sammen, det giver jo et andet bånd hos dem, end at sætte to halvvoksne sammen. de 3 af mine er desværre strittet med tiden (2 af dem fik kræft og måtte aflives), så nu har jeg kun den ene unge tilbage. i starten virkede hun i kæmpe sorg. hun ville hverken spise, drikke, kæle eller noget andet, sad bare og gloede i sit bur helt alene. men med tiden er det blevet meget bedre, og hun er nu en meget social kanin (hvilket hun ellers aldrig har været) og jeg ønsker ikk at købe en ny makker til hende, for så kan jeg jo fortsætte til den dag jeg selv dør smiley men en vigtig ting at huske er, at du kan ikke forudse hvilke kaniner der kan sammen, og hvilke der ikke kan. og det kræver meget plads at have flere kaniner sammen (vil nu også råde meget plads selvom det er en enkelt kanin alene).
    overvej grundigt om du synes du kan tilbyde dem et stort nok bur, og i tilfælde af at de ikke kan sammen, så sørg for at have et ekstra bur smiley men jeg vil til enhver tid altid have flere kaniner gående sammen, hvis og så fremt at de kan:)


  • #10   27. apr 2016 Tak for svar GG!
    Jeg har besluttet at vente og se tiden an. Jeg synes at det er dumt at anskaffe en kanin til hvis jeg ikke er 100% klar til at give hele processen tiden som man skal bruge på at ''bonde'' to kaniner.
    Ollie går løs når jeg er hjemme, har en stor løbegård udenfor og sover i mit køkken.
    Han virker rigtig glad og tilfreds så ser ingen grund til at finde en kammerat lige nu, men måske i fremtiden. smiley

    Mange tak for jeres svar! Det gav stof til eftertanke smiley


    profilbillede
  • #12   30. apr 2016 Stald Unnerup, det er fint du har den holdning, men det har jeg nu altså ikke:)

  • #14   30. apr 2016 det er din mening, og den skal du have lov at have. ikke desto mindre, mener jeg noget andet. og ja, selvfølgelig sætter man ikke 2 kaniner sammen i et lille bur på 100*150 cm, det giver sig selv, men ikke desto mindre har mine kaniner trivedes godt sammen, og jeg ville til enhver tid sætte to kaniner sammen igen, hvis og så fremt de kan sammen selvfølgelig, det ville jeg glædeligt gøre.

Kommentér på:
Er i tvivl... En eller to kaniner?

Annonce