{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.574 visninger | Oprettet:

Dværgvædder med stritører {{forumTopicSubject}}

Hej
I sommers købte jeg 2 dværgvæddere som nu er 11 måneder gamle men deres ører har ikke lagt sig ned. Faren til kaninerne havde hængeører og moren havde stritører.
Vores ene kanin er sort og den anden er brun og hende vi købte dem af sagde at sorte dværgvæddere ikke havde hængeører? Men den brunes ører nok ville lægge sig. Er det normalt at nogle dværgvæddere har stritører?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dværgvædder med stritører
  • #1   22. apr 2016 Hvis moren har stritøre så kan det sagtens være muligt hendes gen er givet videre.
    men har aldrig hørt om dværgvæddere der ikke har hængeøre da jeg troede racen var avlet lige netop fordi man ønskede hængeøre på dem smiley
    men det kan da være opdrætter har ret !


  • #2   22. apr 2016 Du har fået dig en blandings kanin smiley

  • #4   22. apr 2016 Nu er der foreskel på en ørefejl og at moderen havde stritører (som i begge øre)

  • #6   22. apr 2016 sad lige og læste på det, da ham der besluttede sig for dværgvædder racen skulle eksistere avlede racen, så var den tiltænkt hænge øre, dette gik dog galt for ham et par gange, men så står der også skrevet at de altså ikke betegnes for at være "racerene" altså hvis deres øre ikke hænger, også selv om hans ninuser har været fra samme kuld, så avlet han videre og gjorde den mindre ved hjælp af den skønne hermelin og vupti Dværgvædder med hænge øre smiley
    det er utroligt dårligt beskrevet det jeg har gang i, men racen har altså hængeøre for at være ren så vidt jeg kan læse mig frem til.


  • #8   22. apr 2016 Fnis, ej farven har ikke noget at gøre med ørerne.

    Den kan nu sagtens være raceren og have stritører af den grund, det kan være dårlige ører, stramme ører etc. - nu siger du de er købt om sommeren, så er det næppe vinterører.

    Det KAN være blandinger, men du kan også være superuheldig, og ha' fået dyr med dårlige ører - og moren så har suverænt dårlige ører også og giver det videre. Så burde man ikke bruge hende i avlen igen.


  • #9   22. apr 2016 Det har intet med farven at gøre, at dine kaniner ikke har fået hængeøre. Det ligger i deres gener. Den unge på billedet er sort wienertegnet, på billedet er han 6 uger. Hans øre hænger fint.

    profilbillede
  • #10   22. apr 2016 Har jeg forstået det rigtigt at den først får stamtavle efter at være udstillet?

    Og ikke fordi forældre evt har?

    Så hvis en blanding ligner en raceren, så kan den få stamtavle?


  • #11   22. apr 2016 Beltane; Er ikke 100% stærk i kaninklubbens regler, men mener den skal være efter stambogsførte forældre, og så udstilles og hvis godkendt, kan den få stamtavle og bruges i avlen - dvs. du kan ikke bare tage en blanding og udstille og få godkendt.

    Men, er ikke sikker!


  • #13   23. apr 2016 Dette er jeg så ikke helt enig i: Når en kanin bliver udstillet, skal den have afkomsattest og være øremærket.

    Nej, kaniner skal ikke have afkomsattest. De skal bare være øremærket, og leve op til standarten - punktum.

    Og alle kaniner med point fra 89-91 bliver stambogført - men korret først fra 92p. får man automatisk tilsendt Stambog.

    Rollo: Lige til det du skriver smiley *men mener den skal være efter stambogsførte forældre, og så udstilles og hvis godkendt, kan den få stamtavle og bruges i avlen - dvs. du kan ikke bare tage en blanding og udstille og få godkendt.*

    - Nej ingen krav, om at forældrene skal være reg. på nogen måder, så helt teoretisk kan du godt tage en blanding med, så længe man er medlem af DK og den er øremærket. At den så vil blive nullet - hvis den ikke lever op til standarten er jo så en anden side af sagen, men nogle kan godt gå igennem hvis de netop opfylder kravene for standarten af racen den nu er udstillet som. Og til det med at få stambog og bruges i avlen - kan du lige læse det oven over smiley De får stambog når de har fået xantal point. Men bliver reg. i systemet fra xx antal point.


  • #14   23. apr 2016 Man kan diskutere, m sådanne kaniner er racerene. Men kan vi ikke blive enige om, at de ikke er RACETYPISKE ?

  • #15   23. apr 2016 Nubium - Og øremærke kan enhver gøre ikke? Så hvis man har en blanding der er racetypisk for en renracet, så vil den kunne få stamtavle?

  • #17   23. apr 2016 Øremærke kan enhver gøre ikke? Så hvis man har en blanding der er racetypisk for en renracet, så vil den kunne få stamtavle?
    - Hvis man er medlem af DK korrekt, så kan man give den nummer i. Og hvis den er racetypisk og bliver bedømt med x antal point så kan den få stambog. (bare fordi den er racetypisk har det intet med renracet at gøre.) Det er jo op til en selv om man vil bruge en blanding osv. og som Jørgen er inde på så er blandinger ofte slet ikke racetypiske og vil helt sikkert få en meget lav bedømmelse.


  • #18   23. apr 2016 Jeg er ikke helt enig i, at en kanin der er øremærket, bare kan få en stamtavle. Det er rigtigt nok, at den ville kunne komme på udstilling, men det ville der stadig ikke være nogen ide i at gøre, for så ville den bare få en tom stamtavle. På afkomsattesten står stambogsnunrene og pointene jo på forrige generationer, hvis de altså har været udstillet. Man bruger jo stambogsnumrene til at finde ud af hvem forældrene på kaninen er, så en kanin uden afkomsattest der udstilles, får en tom stamtavle, da man ikke kan kode sig ind på de forrige generationer.
    - Får den de antal point jeg skrev, så jow så kan den. Uanset om du syntes det giver mening eller ej. Sådan er reglen altså, og det kan jeg kun rette mig efter - og give oplysninger ud fra. Om man vil det eller ej, er jo op til en selv. Selv kunne jeg aldrig drømme om at bruge tid eller penge på det (udstille blandinger) - men hvis andre vil må de om det. Og hvor tror du man startede henne, når man begynder at udstille. Vi har da udenlaksne dyr som har HELT blanke tavler fordi jeg netop intet data har med på dem, og når de så skal over på ''Danske Plader'' får de en tom Stambog her fra DK. At det er din holdning gør den jo ikke korrekt. Det er helt fint du syntes som du gør. Men her bliver der ofte reg. dyr med blanke tavler så næste genration netop kan få mere fyld i tavlen. Og det er altså ikke alle som giver afkomsattester med, så du ser altså ofte kaniner med tomme tavler. Og nu kan man ikke som sådan søge oplysninger på de dyr der står i tavlen, med mindre du selv kontakte avler af de dyr (hvilket er meget nemmer når nu deres data står der. Men har opdrætter ikke de dyr mere eller intet notere ned om dyrene, så får du ikke meget viden ud af det. Andet end om der er flere af samme forældre som går igen i tavlen.)


  • #19   23. apr 2016 Du kan jo købe en tang uden at være medlem af DK og sætte numre i øret på ens egne unger

  • #20   23. apr 2016 Ja det kan du, men hvad vil du bruge det til ? Det er Unikt Avler nummer som du skal bruge i det ene, og det har du ikke hvis ikke du er medlem smiley Så skal du opfinde ét, hvilket jo går imod en masse andre ting. (alle kan snyde hvis de vil)

  • #21   23. apr 2016 Der står øremærke. Og ikke avlernummer det er ikke snyd at lave sit eget nummer i øret på kaninen fx 0001 ved unge nr 1

  • #23   23. apr 2016 Det skrev i ikke noget om, bare at den skulle være øremærket

Kommentér på:
Dværgvædder med stritører

Annonce