{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
972 visninger | Oprettet:

sindssygt marsvin {{forumTopicSubject}}

Jeg har et marsvin, Bo, som jeg har lidt problemer med.. Jeg har købt ham ude fra min skole, i en alder af ca. 4 måneder. Han gik sammen med mine to andre hanner Diego og Clinton, og da jeg kom hjem ugen efter, havde Diego så fået et alvorligt hak i øjet, og er nu aflivet. Clinton og Bo er lige gamle, og jeg har prøvet et par gange at sætte dem sammen, bare for at se om de kan gå sammen. Men det kan virkelig ikke lade sig gøre. Idag fløj de i flæsket på hinanden med det samme, og Bo bed hul i min arm, da jeg skubbede ham væk. Det skal lige siges, at Clinton er det mest herlige marsvin, og jeg har aldrig set ham tænde så meget af, som han gør med Bo.. Bo er meget nervøs, og rejser nakkehårene, når jeg prøver at tage ham ud af buret. Og så snart jeg bare kigger ned til ham, løber han alt hvad han kan ind i sit hus. Da jeg lige havde fået ham hjem, var han så sød, og havde intet imod at blive nusset. Jeg har reserveret en fin lille han til Clinton, som jeg får hjem i oktober, og jeg er nået dertil, at Bo skal væk herfra.. Så nu er spørgsmålet: Give væk eller aflive? Ville i have sådan et marsvin? Jeg kunne jo give ham tilbage til min skole, men der risikerer han at ende hos en slange, enten på skolen eller i zoo. Og dén tanke er forfærdentlig. Jeg ville ønske, at han kunne komme et sted hen, hvor man havde tid til ham, så han kunne blive tryg eller sådan noget. Bare for at give ham chancen, ikke.. Men ja, jeg ved det ikke. Hvad ville I gøre? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sindssygt marsvin
  • #1   26. sep 2010 hvor er det lige at marsvinet er sindssygt?

  • #2   26. sep 2010 Enig med Sweet.

    Det er 2 hanner. Det er hvad man kan forvente. Og det er der intet sindsygt i overhovedet.

    Han ville få det bedre som kastrat og nogle damer.


  • #5   26. sep 2010 Team NHM: Du får det til at lyde som om ALLE hanmarsvin ikke kan gå sammen. Mange kan godt smiley

  • #6   26. sep 2010 mange og mange er vist så meget sagt men nogen kan

  • #7   26. sep 2010 Altså, han er ikke sindssyg i den forstand, vel, han er bare ekstremt.. vild. De står i hvert deres bur, ved siden af hinanden, så de kan røre hinanden med snuderne. Og det går fint. Men så snart de kommer i samme bur, går Bo helt amok. Jeg tør ihvertfald ikke lade dem gå sammen, det er for risikabelt.
    Er der ikke noget man kan gøre, så han bliver mere rolig? For den mindste lyd får ham til at flyve ind i sit hus, eller løbe helt løbsk, når jeg har ham oppe. Så er han ligeglad med om han løber ind i væggen eller ud over sengen, han vil bare væk.
    Kan det skyldes, at han måske er indavl, da der ikke helt er styr på hvilke marsvin der går med hvem herude, eller er det bare sådan han er? smiley


  • #8   26. sep 2010 Det KAN have noget med indavl at gøre. Men ellers, så kan det være du er så 'sindsyge' når de er sammen fordi det er på den enes territorie. Du kan sprøjte parfume på dem. (IKKE I HOVEDET) For ligesom at nulstille dem og prøve at sætte dem sammen på sengen eller noget. Tag handsker på og vær beredt.
    Men få ham da kastereret? Køb nogle berligende urteblandinger, tag ham meget udenfor, motiver ham, han keder sig sikkert smiley


  • #9   26. sep 2010 Det hjælper ikke at kastreret et hanmarsvin i håb om at de så enes bedre.
    Marsvin er nogen af de eneste gnavere der IKKE ændrer adfærd af at blive snippet smiley
    Men en idé ku være at kastrere ham og gi ham en veninde i stedet.
    Nogen hanner har det altså bare bedre med damer.

    MBS - Team NHM * - det hjælper bestemt ik de fleste gnavere at hanner ik enes.
    Ved tamrotter og ørkenrotter enes hanner som regel ligeså fint som hunnerne.


  • #10   26. sep 2010 1. Dit marsvin er ikke sindssygt, det er en HAN som møder en anden HAN smiley
    2. Marsvins temperament bliver ikke påvirket af en kasteration som det ses med fx heste og hunde, det eneste som bliver ændret er at de ikke kan lave små babymarsvin smiley
    3. Hvorfor skal dit marsvin sælges, fordi den ikke kan med din anden han? Den risiko kendte du vel på forhånd?

    Kasterer da hannerne og giv dem 1-2 damer hver, og se dem nyde livet, og hold op med at forsøg at få dem til at fungere sammen?

    Hanner kan til tider med succes sættes sammen, det har jeg prøvet en del af igennem tiden - men den mest velfungerende gruppe man kan få, er en kastrat + damer.


  • #11   26. sep 2010 Og det har altså heller ikke noget med inavl at gøre hvor vidt han er vild eller ej.

    Og det hjælper ikke at kasterer ham for at få ham til at ændre adfær. Som de andre skriver så hjælper det ikke på marsvin.

    • Team Guenia Mix •: Aner ikke hvad du rådgiver ud fra. Men aner du i det hele taget noget om marsvin? Det virker ikke sådan....


  • #13   27. sep 2010 Jeg ved at de fleste godt kan. Fx kan de fleste der ikke har været i avl gå sammen. Hanner til avl kan for det meste ikke men jeg har/har haft en del hanner til avl som går to og to fint sammen

  • #16   27. sep 2010 Jeg vil ikke sige de fleste.

    Det afhænger altid af forholdene. Altså bur størrelsen, hannernes adfærd hver i sær, og om hvordan deres alder er i forhold til hinanden.

    Der er ikke 1 gylden opskrift på hvordan man får hanner til at gå sammen.
    Og jeg vil bestemt ikke sige de fleste kan gå sammen eller de fleste ikke kan gå sammen. Jeg vil sige 50/50.
    Voksne avls hanner kan være vanskelige og næsten umulige og få til at gå sammen. Men en voksen han og en unge kan som oftes fungere i hvertfald indtil ungen når en vis alder hvor han også gerne vil være mand og bestemme.

    Så at sige de fleste kan enes er nok overdrevet. Hvis man endelig skal sige at de fleste kan eller ikke kan. Så hælder jeg til ikke kan.

    Men objektivt vil jeg sige 50/50.


  • #17   27. sep 2010 Jeg taler ud fra egen erfaring, marsvine bøger og de spørgsmål jeg har stillet før her på GG.
    Jeg vidste bare ikke det med at det ikek virkede at kasterere dem. Det sagde folk herinde bare engang smiley


  • #18   27. sep 2010 Rollos Marsvin.
    Okay, mange tak. det vidste jeg ikke smiley
    Det er altid rart når nogen i dte mindste prøver at ige det høfligt smiley
    Altså det gjorde du!


  • #19   28. sep 2010 Det afhænger af det enkelte hanmarsvin, hvorvidt de kan gå sammen med andre hanner eller ej. Nogle hanmarsvin er virkelig ekstremt dominante, andre er temmelig tøsede.
    Jeg har lige sat en 2 år gammel avlshan sammen med en 4 mdrs han på 1 kg og de er de bedste homo-venner. Men jeg har andre af mine avlshanner, jeg aldrig ville have kunne gøre det samme med.
    Jeg har også oplevet hunner, der var så ekstremt dominante, at de hverken ville gå sammen med hanner eller andre hunner.
    Hos marsvin kan man ikke rigtig generalisere når det kommer til adfærd, som man kan med mange andre gnavere, man er nødt til at se på det enkelte individ hver eneste gang.


Kommentér på:
sindssygt marsvin

Annonce