{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.105 visninger | Oprettet:

maria J
maria J
Tilmeldt:
7. feb 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8

godt foder til marsvin {{forumTopicSubject}}

hej det lykkeds os at finde to skønne marsvin som ungerne bruger meget tid med, de har bla. andet været i bad her til aften og føntørret. men den ene marsvin er lidt tynd ikke alarmerende tynd men stadig lidt for tynd. pt fodre vi med vitas foderkugler til unge marsvin, de får dagligt gulerod/broccoli og til tider blomkål afhængigt af hvilke grøntsager jeg har handlet til aftensmaden. de har frisk hø mad og vand hver dag. nogle som kender til noget bedre foder eller noget guf som evt kan give den ene lidt sul på kroppen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  godt foder til marsvin
  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #2   2. mar 2016 okay det forklare måske hvorfor den er lidt tynd for det fik vi anbefalet af dyrehandleren smiley

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #5   2. mar 2016 jo det har de men de spiser faktisk ingenting af pillerne da de spiser grøntsager og meget af det, de får masser af hø. kål har de næsten heller ikke fået men har jeg købt blomkål så har de fået blomkål/gulerødder.

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #7   2. mar 2016 nåh for søren jamen det har de så fået en del af haha

  • #8   2. mar 2016 Nu er der jo altså tale om et marsvin og ikke en kanin.

    Vitakraft kuglerne er fine til marsvin, men ret dyre. Men du kan skifte det ud med alm. pille foder af mærkerne: Mifuma, Cavia grass eller cavia korrel.

    Cavia grass og cavia korrel fåes ved: www.lux-shoppen.dk

    Burgess er også fint foder, men mega dyrt herhjemme, og der finde flere mindst lige så gode alternativer som dem jeg har nævnt som er mere overkommelige i pris. Det kan dog bestilles via vetuk til billigere penge, men det er stadig i den ikke billige ende.

    Marsvin bør primært leve af hø og varieret grønt og derefter tørfoder ( meget gerne ensartet pille foder).

    Men der sker ikke sjældent noget ved tørfoder skålen er fuld hele tiden da de fleste marsvin er kloge nok til kun at nippe til det så længe de har hø og grønt i buret.

    Alt grønt bør tilvænnes hvis det gives i større mængder, men kål er ingen problem ved marsvin så længe du giver lidt af gangen når de ikke er vænnet til det.

    En grøntliste over grønt til marsvin som spænder vidt kan du finde her: http://www.von-sortfod.dk/Artikler/fodring/Grontliste.pdf

    Jeg kan ikke anbefale grøntlisten fra frikanin da den er bygget på det udgangspunkt at kaniner må få meget begrænset grønt både i mængde og i hvad de kan tåle (hvilket jeg er dybt uenig i).

    De fleste marsvinefolk/opdrættere går ind for masser af grønt og jo mere varieret jo mere.
    Så det er bare om at være kreativ og give lidt af gangen og så øge mængden.


  • #10   2. mar 2016 Marsvin skal faktisk have adgang til noget spiseligt hele tiden. De er indrettet til at smågumle hele tiden, og har de ikke mad til rådighed hele døgnet, så kan det få fatale følger.
    Det er reelt set noget møg hvis man bruger råd om kaniner til marsvin. Det er to forskellige dyrearter med forskellige behov.


  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #12   2. mar 2016 nååh jamen jeg synes jo nok jeg havde læst godt inden vi anskaffede os dem smiley så det eneste jeg mangler er andet foder tusind tak for hjælpen smiley

  • #13   2. mar 2016 Marsvin kan godt hvis de kan administrer det have adgang til tørfoder hele tiden. Og her mener jeg hvis ikke de spiser det frem for høet, men det gør marsvin sjældent.

    Så din dyrlæge er forkert på den der.

    Og Maria J det var skam så lidt. Marsvin er dejlige dyr, vi har selv omkring 120 af dem smiley


  • #14   2. mar 2016 Hvad bruger du af hø? Det i de store poser hos dyrehandlerne er der nemlig ikke noget særlig næring i. Hvis din dyrehandel, eller foderstof har det, så prøv med Skovly/Brogaarden urtegræshø smiley

  • #16   3. mar 2016 Jeg vil gerne lige indskyde, at marsvin ikke skal i bad, medmindre det er ifb. med udstilling, decideret møgbeskidt eller behandling mod f.eks. svamp.

  • #17   3. mar 2016 Berkel er også fint c vitamin foder det ligner på de fleste områder mærket mifuma.

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #18   3. mar 2016 jeg bruger hø med brændenælde og jeg bader ikke marsvin unødigt, den ene var helt gul på maven af tis da vi fik dem og den anden havde en hårknude som jeg forsøgte at rede ud, det lykkedes næsten, dog måtte der klippes lidt, men nu er de også ordnet fra top til tå med pels,negle osv.

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #19   3. mar 2016 og vores marsvin spiser mere hø og grønt end foder smiley

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #20   3. mar 2016 lige et sidespring er et bur 100x 50 stort nok til to marsvin hvad er jeres mening om det?

  • maria J
    maria J Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #21   3. mar 2016 og mht badet, hold da fast de elskede at blive føntørret og nurset de sparkede med bagbenene og hygge sig med gulerod imens smiley

  • #23   3. mar 2016 Vi havde et 100x50cm til vores to. Det var lidt småt, da de blev voksne - Se i mit fotoalbum smiley Nu har de et 140x70cm og de er 3 stk nu - det går lige an smiley

  • #25   3. mar 2016 Burplads er en smagssag, 100*50 er en fin størrelse til 2 marsvin

  • #28   3. mar 2016 du kan også få dem i 2 etager i f.eks i 120*60 cm og så med en trappe imellem

  • #31   4. mar 2016 Det på 160x80cm kaldes Colosseum og kan bla. købes i Maxizoo smiley

Kommentér på:
godt foder til marsvin

Annonce