{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.438 visninger | Oprettet:

Han/Hun slåskampe hos marsvin {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
I sidste uge var vi på ferie og på vej hjem røg min hun-skinny og min søsters han marsvin i totterne på hinanden i deres transportkasse. Jeg skældte dem ad resten af turen og de virker begge ok (med undtagelse af en rift på skinny'en) jeg besluttede for at skille dem ad så de lige kunne falde ned (Vi mistænker at han marsvinet bliver lidt køresyg). Idag satte jeg dem sammen igen i deres fælles bur men der gik ikke 5 min. Før de igen begyndte at bide ad hinanden. De har aldrig før været oppe og slås. De har gået sammen et år og fik i foråret 2015 et lille kuld på 2 hvorefter hannen blev kastreret.
Kan nogen mon forklare mig hvorfor de lige pludselig ikke kan sammen?. Jeg vil helst ikke prøve at sætte dem sammen igen uden jeg ved mere da hannen både er meget størrere og mere polstret end den lille skinny hun. Jeg håber virkelig at i kan hjælpe smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han/Hun slåskampe hos marsvin
  • #1   17. jan 2016 Det kan være de er blevet lidt stresset under turen, eller han gerne vil på hende men hun ikke gider. Der kan være mange årsager.

    Men de skal have lov til at finde ud af det selv, så der er ikke andet for end at lukke dem sammen og lade dem finde ud af det.

    Skinnyer har lettere til rifter så det ser lettere voldsomt ud når de er uvenner end på marsvin med pels, men alligevel skal de have lov og mulighed for selv at udrede deres problemer og blive venner igen.

    Så som sagt du må sætte dem sammen i buret, og give dem mulighed for at f.eks gå i hver deres hus mv. og så lade dem selv finde ud af de.

    De bør før eller siden falde til ro og gå fredeligt sammen igen.


  • #2   18. jan 2016 jeg havde engang en totalt bitchy tøseflok på fire hunner i 3-5 års alderen som tævede de to første kastrater jeg satte ind til dem. Det var førerhunnen der tævede hannerne hver gang først hvilket gav de tre andre hunner så meget selvtillid at de heller ikke fik et ben til jorden der.
    En dag overtog jeg så en ret lille (kun 1100g ca) kastrat, korthåret gyldenagouti, lignede meget som marsvinene oprindeligt så ud, ikke noget indavl der.
    Han gik lidt rundt i buret og så hunnerne lidt an mens de sad og klaprede tænder og pustede sig op og var ved at gøre klar til det sædvanlige show. Så pludseligt fløj han lige i flæsket på førerhunnen, småkage, hun sad tilbage med en flækket overlæbe og et chokeret udtryk i ansigtet. De andre stavlede sig efter tur og han flækkede simpelthen overlæben på alle fire tøser efter tur. Det var første og eneste gang der var ballade mellem ham og dem...
    Historien er for at fortælle at nogle gange skal man lige slå koldt vand i blodet og se naturen gå sin gang. Det er naturligt sådan blandt marsvin at de lever i småflokke med en dominant han som bestemmer over alle. Så er der 3-5 voksne hunner hvor der er en rangorden med en hun øverst UNDER hannen. Så hvis din han forsøger at sætte hende på plads gør du en fejl ved at stoppe ham i det... du kan ikke forvente marsvin lever i et monogamt forhold hvor begge er lige bare fordi vi mennesker gør det, de er DYR.
    Sålænge han trækker sig hvis hun HAR givet op er det som det skal være... og underkaster hun sig ikke selvom hun får tæsk trænger hun åbenbart bare til lidt flere... ja det kan koste et dyrlægebesøg (hvis det er i øjet, alt andet heler som regel fint på egen hånd) , men alternativet er du har to marsvin der går alene og keder sig, er det bedre?


  • #4   19. jan 2016 Bjørk - du undrer dig over, at der ved forskellige dyrearter er forskel i adfærd? At der er forskel mellem at sætte kolonidyr eller flokdyr sammen? smiley

  • #5   19. jan 2016 For det første reagere kaniner og marsvin vidt forskelligt på hinanden. Marsvin er flokdyr hvor kaniner er kolonidyr, det vil sige det er ikke samme måde de lever sammen med andre på.

    Jeg har primært marsvin og har haft gennem snart 14 år, men jeg har sammen med min søster også 2 kaniner.

    De 2 kaniner er en han og en hun kanin de er begge neutraliseret og bondet og går i en indhegning i stuen, jeg kunne aldrig drømme om at sætte dem i bur sammen eller holde fertile kaniner sammen.
    Jeg så hvordan min hun kanin reagere imod den kastrede han kanin inden hun blev sterlisieret og fik hormonerne ud af kroppen.

    Når kaniner angriber hinanden er der ofte tale om meget store skader, marsvin skader generelt set ikke hinanden på samme måde.
    Kaniner går ofte efter kønsdelene på hinanden marsvin gør ikke.

    Og her er der heller ikke tale om at marsvinene skal have lov til at flå hinanden til døde, men der er tale om skinnyer hvor alt fra små rifter der skrækkelige ud, da de jo ingen pels har til at beskytte sig.

    Det er ret normalt at der er forskel på dyrearters adfærd og hvad de skal have lov til i forbindelse med sammensætning.


  • #6   21. jan 2016 Hej alle jeg takker for jeres råd!
    Det mærkelige ved situationen var at de har gået fredfyldt sammen i et år. Anyway jeg var til dyrlægen med hunnen fordi hun skulle have tjekket tænder, og jeg viste ved samme lejlighed en video af dem og deres hverdags fnuller så hun kunne se om der var en grund til det. Dyrlægen sagde at fordi hunnen (især i løbetids perioder) er meget insisterene overfor hannen og meget gerne vil snakke selvom hannen virker knap så interesseret. Dyrlægen foreslog at jg skulle sætte dem i hver sit bur der stod op ad hinanden og eventuelt skaffe hunnen en veninde hun kunne snakke med, på den måde får hunnen sine behov opfyldt og hannen kan komme hen og snakke med når han føler for det.
    Jeg tror derfor at jeg vil prøver det smiley
    Og igen mange tak for at i gad svare


Kommentér på:
Han/Hun slåskampe hos marsvin

Annonce