{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.257 visninger | Oprettet:

louise J
louise J
Tilmeldt:
30. sep 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Huskanin - fra ét hjem til et andet. hvordan? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer. smiley

Jeg har fået en dejlig, steriliseret 1-årig Fransk Vædder pige hjem og bo igår aftes, hun er vant til at være huskanin, og det skal hun selvfølgelig
også være ved os. smiley

Vi har placeret hende på vores lukkede altan, og tænker den skal fungere som hendes "bur" her de første par dage, så hun har sit eget territorium.
På altanen ligger der tæpper på lidt over det halve af gulvet, da der er ret fodkoldt derude (dog vil hun hellere ligge på gulvet?) en kattebakke, en hule, en kurv, mad + vand, høhæk og alt hvad jeg har kunne læse mig frem til hun skal have. Altandøren står hele tiden åben når vi er hjemme, så hun ved vi er her, og selv kan udforske lejligheden i hendes tempo, hun har allerede været inde og kigge et par gange i lejligheden frivilligt. (tænker kattebakken og de andre ting rykker ind i stuen, når hun er tryg og bruger bakken.)
- Skal jeg gøre noget anderledes? eller virker det til at være den rigtige måde at gøre det på..

Jeg har endnu ikke fundet noget afføring fra hende, hverken på tæpperne eller i bakken. Dog har jeg lige fundet en lettere tyk, gullig masse i den kurv jeg har til hende derude.
- Ved I hvad det kan være? Jeg tænker selv det er grundet foderskiftet, har taget 50/50 af det gamle og nye fodder. Men stadig ligner det jo langt fra kaninlort.. tis måske? tynd mave? :? (jeg har tørret det op med papir, og lagt det i kattebakken)

Jeg er lige ude og nusse lidt med hende engang imellem, og give hende lidt lækkert, så hun ved jeg ikke er farlig, hun tager fint imod mad og nus, men nusseriet fungerer bedst i forbindelse med jeg har mad, ellers virker det til hun hellere vil være foruden mit nusseri.
- Men jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal lade hende helt være her de første par dage, eller om jeg skal være meget omkring hende? eller en kombi?!

- Hvordan lærer jeg den bedst at bruge kattebakken? Den er vant til at bruge en bakke, men med spåner i, istedet for træpiller som jeg gerne vil bruge. (har dog lagt lidt spåner øverst og lidt hø i siden.)

Den tidligere ejer fortalte mig, at hendes mor vejede 18 kg, det vil jeg MEGET gerne undgå hende her kommer til. smiley Hun vejer ca 5 kg nu, og siden igår aftes har jeg givet hende foder 2 gange, og skålen er ved at være tom igen. ( Eller dvs der kun er det tilbage, hun ikke gider spise;) )
- Skal hun have mad i skålen konstant? eller hvad er passende for sådan en størrelse?

Jeg har vedhæftet et billede af altanen. kaninhulen kom ikke lige med. smiley

Det blev lige til en længere smøre, håber I gider hjælpe alligevel. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Huskanin - fra ét hjem til et andet. hvordan?
  • #1   30. sep 2015 Ca 20 gr pr kg. pr døgn. Og så tvivler jeg på hendes mor vejer 18kg.. smiley Er jeres altan lige så varm temperaturmæssigt som indendørs?

  • #2   30. sep 2015 Hun kommer nok ikke til at blive meget større end hun er nu smiley

  • #3   30. sep 2015 De skal langt fra leve af kraftfoder. Som tommelfingerregel skal deres foder bestå af 80% hø, 15% grønt, 4% rene piller og 1% godbidder hvis det giver mening. Tillykke med hende smiley

  • louise J
    louise J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   30. sep 2015 #1 så får hun 120gr i døgnet fra imorgen af. smiley Altanen er ligeså varm som lejligheden, i hvert fald når døren derud til står åben. Når den er lukket bliver der koldt derude sidst på dagen, og rigtig koldt om natten, derfor er døren altid åben, så hun kan søge ind, hvis det bliver for koldt.

    2# Det kommer vel an på hvor meget vi fodrer hende? smiley har læst mig frem til at racen i princippet er en slagtekanin, så jo mere foder, jo større kanin. smiley vel?

    #3 Hun har ikke rørt sit hø overhovedet mens hun har været her.. Måske fordi hun er vant til at få hø fra en landmand, og ikke det vi har købt i en dyrehandel?
    tak! smiley


  • #5   30. sep 2015 Rør hun ikke sit hø skal der skæres kraftigt ned på pillerne da det kun er et tilskud. Jo mere du fodre hende med piller jo mere vejer hun. Men hun vokser ikke mere end hun gør nu medmindre det er på maven hun vokser smiley En overvægtig kanin er ikke sjov at have, da de så ikke kan holde sig selv rent.

  • louise J
    louise J Tilmeldt:
    sep 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   30. sep 2015 #5 Efter hun har haft tynd mave (det går jeg udfra det er), har jeg taget maden og det grønne fra hende, så hun kun har hø nu. Og det virker til hun gerne vil have det nu. smiley begynder helt klart at fodre hende anderledes end tidlgere ejer!



  • #7   30. sep 2015 Rigtig god ide smiley

  • #8   2. okt 2015 Nu ved jeg ikke hvordan din altan er men jeg har selv en huskanin som i dagtimerne altid vælger altanen, som også er lukket, jeg har en hjørnesofaen og pladsen i hjørnet under sofaen, der har jeg lagt et godt lag hø, dels så min kanin kan spise det, men også for at han kan putte her og holde ham lun for gulvet, som er lidt lang tid om at varme op på denne årstid. Har også et høhus under sofaen og det elsker han.
    Det er bare det fedeste at have huskanin.


  • Nøkken
    Nøkken Tilmeldt:
    mar 2013

    Emner: 2 Svar: 56
    #9   2. okt 2015 den tykke gule masse kan godt være fra blæren http://www.medirabbit.com/EN/Uro_gen_diseases/generalities/Sludge.htm

Kommentér på:
Huskanin - fra ét hjem til et andet. hvordan?

Annonce