{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
661 visninger | Oprettet:

Må jeg vaske ungerne? {{forumTopicSubject}}

Hej GG.
Jeg har fået kaninunger for første gang og de har lige fået øjne i dag..
Lige siden de blev født har de være helt beskidte og det bliver ikke mindre som dagene går. De skulle være hvide men er helt nikotinfarvede og man kan se at den smule pels der er, er helt klumpet.

Må jeg godt vaske dem og hvis, hvordan?

Reden er helt beskidt og ulækker - må jeg godt skifte underlaget og høet ud?

På forhånd mange tak for konstruktive svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Må jeg vaske ungerne?
  • #1   18. maj 2015 Ville ikke vaske ungerne, men til gengæld sørge for at komme ny strøelse omkring og lidt i reden, og så skifte hele bundlaget når ungerne kravler ud af reden. smiley

  • #3   18. maj 2015 Du bør kun vaske en kanin hvis dyrlægen tilråder det... Voksne kaniner har heller ikke godt af at blive vasket

  • #4   18. maj 2015 Hvor gamle er de?

  • #5   18. maj 2015 Man kunne nu godt tage en klud og gøre meget lidt våd og tørre dem af og så muge hele buret ud så gemme alt det af reden du kan. Smid det op i en spand især alt det pels moren har plukket, og så form en ny lækker rede. Du skal bare sørge for lige at kører en helt tør klud hen over dem efter den lidt våde klud så du er sikker på de ikke er våde.

    Og går ud fra de er 12 dage gamle plus/minus.


  • #6   18. maj 2015 Mener de er 11 dage gamle, nu har jeg ikke lige kalenderen ved mig desværre.

    Og mange tak for Jeres svar smiley

    Dreamcatcher det var præcis som du beskriver det, jeg ville gøre det.. Turde bare ikke før jeg havde hørt Jeres meninger smiley


  • #7   18. maj 2015 Det ville jeg ikke turde men ville godt nok undre mig over at der er så ulækkert ved dem!? Unger på 11 dage ville jeg ikke pille ved på den måde, du vasker morens lugt mv af også jo i værste fald. Ville forsøge at rense godt ud omkring reden og sørge for rent redematriale.

  • #8   18. maj 2015 Vi har nu aldrig haft nogle problemer med at kører en meget lidt våd klud hen over en lille unge som eks. har tisset ud over sig selv mens der er blevet tjekket køn. For den ikke kommer våd ind i reden så længe man altid husker at kører sine hænger gennem pelsen på moren så bibeholder man forsat duften af hende på ungerne inden man kommer dem tilbage i reden, eller blot tager noget af den samlet pels og let gnubber ungerne.

    Når de har øjne så er min erfaring at man faktisk kan gøre med ungerne som man vil da de alligevel snart kommer ud af reden og det samme gælder med at fjerne hele reden og lave en ny - men man skal bare samle alt pelsen reden indeholder. Vores Hollænder får altid skiftet alt når ungerne har fået øjne netop for at forhindre buret bliver ulækkert og især her i den varme periode da vi ikke kommer stalosan F i bure der venter unger, så de skal bare være rene så der ikke kommer fluer og evt. sygdomme.


  • #9   19. maj 2015 Godmorgen.
    Jeg gjorde i går som Aias skrev og hold nu op en forandring allerede i dag! Blev helt glad da jeg så dem nu hér smiley

    Har iøvrigt min kalender ved mig nu og de fylder i dag 9 dage, så de er ret hurtigt ude med øjne smiley Tak for hjælpen alle sammen smiley


  • #12   19. maj 2015 Dejligt at høre at der er noget der dur, uden for megen vask smiley


Kommentér på:
Må jeg vaske ungerne?

Annonce