{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
397 visninger | Oprettet:

Enes dårligt - enormt frustreret! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg er bare så frustreret.. Mine to marsvinehanner enes ikke særligt godt smiley
De har gået sammen siden de var 4 uger gamle, og de er nu ca. 4½ måned.

Det meste af tiden accepterer de hinanden, de ligger og sover tæt ved hinanden, de deler mad, og accepterer i det hele taget hinanden i buret.
Men så kommer der flere gange dagligt små episoder, hvor de skal dominere hinanden. Det foregår ved brummen, ofte med slowmotion-gang samtidig, strittede børster, vuggen med bagkroppen, og puffen til hinanden med snuderne.
De er ikke gode til at acceptere hinanden på lidt plads - jeg kan f.eks. ikke have dem begge i skødet samtidig, uden de mokker over hinanden.

Igår aftes så jeg så, at Eddie har lavet et hak i Melvins øre smiley Har altid sagt, at hvis de begynder at slås, så skal de fjernes fra hinanden øjeblikkeligt.
Men jeg kan ikke få mig selv til det - de er jo som sådan gode venner det meste af tiden, og hvis jeg prøver at skille dem ad, så skriger de efter hinanden, og putter sig til hinanden når de så kommer sammen igen.

Det er helt sikkert, at ingen af dem skal gå alene. Men jeg ønsker ikke at have to bure, så hvis de skal skilles ad, er løsningen for mit vedkomne at skulle skille mig af med den ene, og det har jeg bare slet, slet ikke lyst til smiley

Er det enormt uforsvarligt at lade dem gå sammen?
Det skal lige siges at de skal til dyrlægen imorgen, og så vender jeg den også med hende dér, men ville bare gerne lige høre jeres meninger herinde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Enes dårligt - enormt frustreret!
  • #1   13. jul 2010 Sæt dem i hver deres bur inden de skader hinanden mere.

    Hvad ville du sige til at blive tvunget til at dele et værelse med en du ikke kunne lide, og du ikke kunne gå din vej?


  • #2   13. jul 2010 Hvor stort er deres bur? Hvor mange huse har de?

    Nu er jeg ikke vanvittigt meget inde i marsvin, men det lyder dybest set "bare" som om de har problemer med at finde ud af hvem der skal bestemme.
    Har du overvejet at hive fat i den opdrætter du har dem fra, og spørge om råd der?


  • #3   13. jul 2010 Pia: Jeg har fået et råd fra en anden opdrætter, om at give dem tid, og at det er normalt der prøves grænser med den alder de har.
    Deres bur er to etager á 100x50 cm., og de har kun et hus, men flere andre gemmesteder i form af hængekøjer, hylder, under hylden, under trappen, træbro mv.
    God ide med at hive fat i opdrætteren - det ved jeg ikke lige hvorfor jeg ikke har tænkt på selv smiley

    Ulla, vil du spare mig for den tone? Jeg spørger lige så stille om hjælp, og forventer at få ligeså stille svar.
    Det skal siges at de sagtens kan flytte sig fra hinanden - de går i et stort bur, der har to etager á 100x50 cm. hver. Der er faktisk en etage mere i buret, men den har vi valgt at tage fra, da det stressede dem at have så meget plads.


  • #4   13. jul 2010 Ulla J - hvor meget ved du egentligt om marsvin???

    Line - jeg ville osse give dem tid. Det de gør nu er ikke at slås.. det er smådominans, hvor de ser hvem der skal ha bukserne på. Før de er lidt ældre vil det ikke blive afklaret - det kan snildt være at det viser sig at de begge vil bestemme og derfor skal skilles, men det kan lisså godt være at de finder melodien igen, når de først er kommet over deres teenagetrodsalder.


  • #5   13. jul 2010 Sweet Leaf - nej, jeg synes også det lyder så voldsomt at sige at se slås, for så voldsomt ser det jo slet ikke ud.
    Vi kan desuden slet ikke sætte en finger på hvem der bestemmer i buret - det er på ingen måde tydeligt for os, så de må jo være mindst ligeså forvirrede.
    Jeg er glad for at høre, at det er forsvarligt nok at lade dem blive sammen, var simpelthen så ked af det ved tanken om at skulle af med den ene.


  • #6   13. jul 2010 Det er helt normal adfærd i den alder... belastende drengeopførsel.

    Hvis du synes det trækker op til et RIGTIGT slagsmål - så ville jeg nok skille dem der. Men for småskrammer... niks.


  • #7   13. jul 2010 Super, tak for rådene smiley Så har jeg ro i sjælen. For nej, jeg synes bestemt ikke det virker som om det trækker op til et "rigtigt slagsmål". Jeg var faktisk meget overrasket over at se, at det havde ført til et bid i Melvins øre. Så voldsomt synes jeg slet ikke det har set ud.

  • #8   13. jul 2010 Nu er ørene på sådan nogle småkravl jo ret udsatte, og det kan godt være at den ene simpelthen har hakket forkert.

Kommentér på:
Enes dårligt - enormt frustreret!

Annonce