{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
784 visninger | Oprettet:

Sarah  K
Sarah K
Tilmeldt:
18. feb 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Neutralisering {{forumTopicSubject}}

Hej!
Jeg skriver for at høre jeres erfaring omkring sterilisering af hunkaniner.
Frida er 8-9 mdr og er begyndt at pølle og tisse overalt - især i vores sofa?! - selvom hun var renlig tidligere...
Har i erfaring med at det skulle hjælpe at få dem neutraliseret?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Neutralisering
  • #2   18. feb 2015 Har samme "problem"... Lee var renlig til for få uger siden, men han afmærker nu og tror at min stakkels arm er hans kæreste... Kender til en del der har super gode erfaringer med neutralisering både når det kommer til hanner og hunner, og skal helt sikkert have bestilt tid til min lille basse snart

  • #4   18. feb 2015 Sterilisering er ikke bare for at gøre det nemmere for mennesket. Det er i høj grad også for at gøre livet som kæledyr nemmere og mere behageligt for kaninen, mener mange kaninejere. Dens stressniveau mindskes og hormonniveauet i kroppen daler, så de instinkter den overlever på i naturen, men som ikke har brug for som kæledyr dæmpes, det giver et mere velafbalanceret sind og, mener nogle, et bedre kaninliv.
    Det er nøjagtigt det samme som når man steriliserer en kat eller kastrerer en hankat eller hunde og det er der ikke mange alm. kælekatte og hunde i villakvartererne der ikke er. Det er klart en fordel for dyret, hvis den bare har en fremtid som alm. kæledyr hos vi mennesker! Det er i hvertfald de grunde der tit trækkes frem. Men der er jo forskel på måden at holde kanin på. Selv avler jeg så jeg neutraliserer ikke selv mine kaniner.


  • Sarah  K
    Sarah K Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #6   18. feb 2015 Jeg synes bare ikke det er lækkert at gå rundt og træde på lort hele tiden, eller at sidde i en sofa som hun har tisset i 100 gange. Så hvis det ikke hjælper at neutralisere hende vil jeg også heller undgå det, men så er jeg nødt til at skille mig af med hende, for jeg kan ikke holde ud at leve så ulækkert .. Så det er ligesom de valgmuligheder jeg har.. Og ja, man kan da godt sige det er for at gøre det nemmere for mig. Men sådan må det være.

  • #7   18. feb 2015 Svar til Ise: Men når man vælger at holde den som kæledyr og putte den i bur (hvilket i første omgang er det allermest naturstridige)- bør man også være åben for at gå skridtet videre og give den de bedst mulige betingelser for dette unaturlige liv man byder den.
    Jeg mener så heller ikke at man kan sætte en han og hun sammen sådan uden videre bare fordi man synes de ser ensomme ud, det vil være voldsomt belastende for især hunnen der vil blive forsøgt parret hele tiden on/off.. Ja det vil være enormt synd og da især for dyr i fangenskab som ikke kan slippe væk. Meget synd!


  • #8   18. feb 2015 Aaaarh, nu er det så også for at gøre det nemmere for Lee, for han er rigtig møg hamrende frustreret over alle de hormoner han ikke har noget sted at gøre af... En parring hjælper ikke da frustrationerne kommer igen og igen og igen og igen

  • #11   19. feb 2015 Hej Sarah.

    Vi har selv en hunkanin, som vi havde i ca. 2 år inden vi fik hende neutraliseret. Hun var ikke vildt slem før, men jo, det blev til tissen i sofa, køkken og andre steder, hvis hun bare var alene i noget der lignede 5 min. uden opsyn.
    Vi havde så læst alt muligt med det neutralisering, bl.a. det med kræft også, og vi besluttede os for at gøre det, ikke mindst også pga. renligheden, og så at hun ikke ville være så stresset, som nogle jo mener de er, hvis de ikke får løbet hormonerne af sig, men også fordi vi gerne ville have hende i mere end de 4-5 år, såfremt hun fik kræft.

    Anyways, operationen gik godt, og den første måned til halvanden, ja, der skete der stadig uheld (Vi havde dog læst, at hormoner sagtens kunne sidde i kroppen så længe), men efter dette har vi ikke haft et eneste uheld. Ikke et. Vi kan lade hende være uden opsyn i flere timer, stadig ikke noget. Det er faktisk ret utroligt.
    Når vi ikke er hjemme har hun en entre, et køkken, og et badeværelse at rende rundt på, og der er kun meget få lorte, lige uden for hendes bur, i ny og næ (Og det er trods alt meget nemt at samle op, og mindre ulækkert end tis), ellers sker det hele inde i buret.
    Tis har kun været i buret siden start-december ca.

    Så det kan varmt anbefales herfra, og jeg synes bestemt også hun virker gladere - måske det også har noget at gøre med, at hun får lov til mere nu, da hun ikke skal være under opsyn hele tiden.


  • Sarah  K
    Sarah K Tilmeldt:
    feb 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #12   19. feb 2015 Hej Lise!
    Åh tusind tak for dit svar, det var jo lige præcis hvad jeg håbede på at høre! Jeg vil ringe og bestille en tid med det samme, jeg er sikker på at det er det bedste, både for mig, men også for Frida. Så håber jeg bare at jeg får et lige så godt resultat som du har fået. Tusind tak! smiley


  • #13   19. feb 2015 Jeg vil da lige bakke Ise op - ellers kunne den almindelige opfattelse blive, at det var mest tilrådeligt at gøre ligeså mod kvinder -så blev kvinderne også mere medgørlige og fik ikke alle de hormonbetingede humørsvingninger - og der fødes rigeligt med børn af muslimer, så hvorfor skulle vi andre ?

  • #14   20. feb 2015 Jah desværre, men man må jo heller ikke aflive mennesker selv om de lider

  • #15   20. feb 2015 Jørgen: du kan ikke sammenligne kaniner og mennesker! Sterilisering kan være en rigtig god ting for både ejer og kanin. Og der er 80% chance for at en kanin får cancer i livmoderen inden den er 4 år, hvis ikke den er steriliseret.

  • #17   21. feb 2015 Jeg har steriliseret mine kaniner med stor glæde.

    - JEG VILLE ALDRIG HOLDE KANINER IGEN UDEN AT STERILISERE DEM MED DET SAMME!!


  • #18   21. feb 2015 Jørn - Kan skuffe dig med at sterillisering af kvinder kun bemidler 1 ting, nemlig at de ingen børn får..

    Hormonerne er de samme, da de stadig får menstration hver måned.. Hilsen en der har været sterilliseret i 1 år og stadig er lige så umedgørlig som hun plejer smiley


  • #19   21. feb 2015 Man kan da også "fjerne det hele" hos kvinder, hvis det var det, man ville opnå. Så opnår man det samme som hos kaninerne. Men der er gode grunde til, at man ikke gør det hos humane patienter, da man netop ønsker, at kvinderne bevarer deres hormonproduktion. Og jeg ved ikke, hvilken undersøgelse, I har det fra, at 80 % af hunnerne får livmoderkræft, når de er 4 år. Al erfaring fra danske avlsbesætninger og hopstambogen viser noget helt andet. De berørte kaniner fra undersøgelsen er vel ikke fodret med østrogenholdigt foder (USA) ?

  • #20   21. feb 2015 Der er lavet flere tests der viser det.

  • #21   21. feb 2015 Jørgen, ja det kan man, men hormonerne sidder i hypofysen ved mennesker.. Ikke i kønsdelene

  • #22   21. feb 2015 Beltane: Hypofysen danner nogle hormoner, men kønshormonerne dannes altså i kønsdelene uanset dyreart.. Så hvis testikler eller æggestokke fjernes, fjernes evnen til at danne kønshormon altså.

    Jørgen: Der skulle være lavet et specialeprojekt på KU omhandlende livmodercancer hos kaniner for nogle år tilbage. Jeg er dog lidt i tvivl om hvornår det er lavet.


  • #23   21. feb 2015 Lulle fortæl du det til lægen og alle de kvinder der har fået fjernet understellet smiley

  • #24   22. feb 2015 Jeg tror da lægerne vil være enige med mig smiley Kvinder får normalt IKKE fjernet æggestokke, hvorfor at deres hormonproduktion stadig eksisterer, og det er altså ikke hypofysen som laver kønshormonerne.. Kaniner får fjernet det hele og derfor ændres deres hormonproduktion..

  • #25   22. feb 2015 Nu spurgte jeg netop lægen ad, hvad der ville ske hvis det hele blev fjernet OG min svigerinde har fået fjernet alt hendes smiley

    Ingen forandringer der..


  • #27   22. feb 2015 Prøv nu lige at læse dette, (om fjernelse af æggestokke):
    "Når din livmoder fjernes, får du ikke længere menstruationsblødninger.
    Hormonproduktionen ophører, når æggestokkene fjernes."
    (link fjernet)

    Og dette, omkring sterilisering:
    "Æggestokkene røres ikke. Ægløsningen sker som før, og hormonproduktionen ændres ikke."
    https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/kvindesygdomme/sygdomme/praevention/sterilisering-kvinde/

    Hvis ikke dette overbeviser dig, så må du for min skyld godt gå og have din egen forstilling omkring hvordan kroppen fungerer smiley


  • #28   22. feb 2015 Nu er det ikke en forestilling, men noget jeg har fået at vide af en der selv har fået det gjort og en som gør det smiley

  • #29   22. feb 2015 Jeg tror ,lige, at du skulle finde den undersøgelse frem, Lulle.

  • #30   24. feb 2015 Griner højt...

  • #31   24. feb 2015 Jørgen: Jeg ville da gerne finde undersøgelsen, for det kunne være interessant læsning (specielt som kommende veterinær), men jeg er i tvivl om hvorvidt alle specialeprojekter er frit tilgængelige på KU eller om det kun er udvalgte som er publicerede.


  • #32   24. feb 2015 Hvis man skal tro på undersøgelsen, må den også være tilgængelig for andre end inderkredsen.

Kommentér på:
Neutralisering

Annonce