{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.888 visninger | Oprettet:

nick K
nick K
Tilmeldt:
10. jan 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Sygt marsvin. brug for hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har et hun marsvin på 3½ år som er sygt.

Symptomerne er at hun er meget sløv. spiser og drikker ekstremt lidt. Men ligger bare, eller sidder i et hjørne og krummer ryggen. har ikke rigtig kunne komme af med afføring.
Hendes urin lugter en lille smule kraftigere. og her på 4 døgn har hun haft en smule blød mave.


Lidt om sygdoms forløbet.
Det begyndte tirsdag til onsdag nat. men først torsdag stoppede hun helt med at spise.
Fredag kom hun til dyrelægen. Men efter 2 havde kigget på hende, så har de ikke kunne komme frem til grunden.

Hendes temperatur er normal, hun har perfekte tænder. hun er hverken oppustet eller hård i maven. hendes øjne er trætte men holder stadig lidt glans. hun får de vitaminer hun skal have.
Så er blevet anbefalet at tvangs fodre hende med oxbow critical care hver 3-4 time for hun ikke taber sig mere da hun i forvejen er en lille skid på 760gram( normal vægt 920) det samme gælder vand.
Vi har også fået udskrevet noget smertestillende medicin som skulle hjælpe hvis det skyldtes det gjorde ondt. hun får metacam som svare til den dosis en kat på 1,6 kg skulle have.

Håber der er nogle der har et bud eller en ide som kunne hjælpe, da jeg er lidt lost i hvad det snart kunne være.


Kommentarer på:  Sygt marsvin. brug for hjælp.
  • #1   10. jan 2015 Jeg må nok tilstå, at var hun mit marsvin, så havde jeg valgt at droppe at få en diagnose og aflivet hende.
    Det ville jeg fordi... for det første er det mange dage at hun har været dårlig, og at tvangsfodre et voksent marsvin er meget meget svært, i den forstand at det trods alt er en anseelig mængde næring man skal have i dem.
    Dernæst, når hun er i den lille ende, så er 200g tabt kropsvægt en ret stor procent 'masse' at tabe - her vurderer jeg dyrene forskelligt, alt efter startvægten. En stor krabat på 1400g har jo stadig en god del krop tilbage hvis der ryger 200g. Men når man starter på 900g, så er 200g altså meget.


  • nick K
    nick K Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #2   10. jan 2015 Ja men mener man også skal vurdere dyret. Vælger at give hende chancen da hun stadig viser interessen for maden. og hun prøver skam at spise selv. men hun skal bare have hjælp. Så tvangs fodring lyder måske groft. men hun skal bare hjælpes med at opblande det så hun kan spise det, hvilket hun gør med hjælp.

    selv med den tabte vægt er hun ikke kritisk tynd, hun ligger på grænsen, hun var en smule bred da hun vejede 920 gram.
    Så har taget den beslutning at hun får en chance så længe hun ikke lider og viser en vilje. og så tager jeg snakken med dyrlægen på mandag om der er fremgang eller ikke. men søger mere viden om hvad det kan skyldes.


  • #3   10. jan 2015 Er hun blevet røntgenfotograferet? Det er begrænset hvad dyrlæger kan se på kindtænder bare ved at kigge dem i munden. Der kan være ting der stort set kun er til at se på røntgen.
    Er der taget urinprøve? Nu hvor du selv snakke om lugt.
    Er der taget blodprøve (hvis muligt)?
    Er der taget afføring prøve?
    Der kunne meget vel være en infektion, og jeg kan ikke umiddelbart se at der er blevet undersøgt noget i den retning.

    Hvis man absolut vil give sådanne dyr uden diagnose en chance, ville jeg personligt kraftigt insistere på en antibiotikakur, og tvangsfodre med oxbow critical care
    Men helt ærligt, lyder det umiddelbart som en meget ringe konsultation du har været til, hvis der slet ikke er taget prøver.


  • #4   11. jan 2015 Du skal ikke være bekymret over den umiddelbare høje dosis af smertestillende det skyldes at marsvin og kaniner metaboliserer medicinen hurtigere end hunde og katte og ergo kræver højere dosis. Min kanin på 2,2 kg fik det samme smertestillende i 10 dage og skulle have svarende til 7 kg.
    Dit Marsvins symptombilled ligner det min kanin havde, så jeg tror dit marsvin har blæresten det kan certificeres ved et røntgenbilleder.


  • nick K
    nick K Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #5   11. jan 2015 Hun afgik ved døden her klokken 8 i morges.
    Jeg var på dyrehospital med hende i går aftes. det var tarmbetændelse hun havde. så dyrelægen( ikke samme som tjekkede hende om fredagen ) mente at hun syntes vi skulle give hende en chance da hun stadig var frisk og stærk. og at bredspektret antibiotika måske ville kunne hjælpe, da hun selv var begyndt at spise og drikke lidt igen.
    Men ja hun sov stille ind uden smerter.


  • #6   11. jan 2015 Det gør mig ondt at du har mistet hende. smiley Hvil i fred lille ven.

  • #7   11. jan 2015 Du gjorde alt hvad du kunne for hende og gav hende den hjælp hun havde brug for, det gjorde at hun kunne sove stille ind.

Kommentér på:
Sygt marsvin. brug for hjælp.

Annonce