{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Kanin med dårlig soignering {{forumTopicSubject}}

Min kanin Buster på snart tre har gennem de sidste par måneder været rigtig dårlig til at soignere sig selv.
Det drejer sig om området over halen, altså bagpartiet men også hans mås. Der sidder klatter i.
Han er udekanin, bruger toilet, har et stort bur med fri løbegård, samt ude og hoppe i hele haven jævnligt. Han blev kastreret da han var 1/2 år cirka.
Er der nogen der ved hvad de skyldes?
Han er vældig glad, spiser og hopper som han plejer. ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin med dårlig soignering
  • #1   30. dec 2014 I de fleste tilfælde er det for meget kraftfoder og overvægt

  • #2   30. dec 2014 Hvilken race og hvilken vægt? En kanin, der er overvægtig kan ikke nå ned til sin mås. Du må vaske ham med lunkent vand.
    Jeg har engang været på besøg hos nogle mennesker, der havde en kanin, der havde en lorteklump i måsen på størrelse med en golfbold. Den havde hverken halm eller hø. Jeg lånte forklæde og handsker og lunkent vand, og kaninen blev gjort ren, og ejeren fik instruks om at den skulle slankes og have halm og hø hver dag.


  • #3   30. dec 2014 Og den pessimistiske vurdering er, at selv om en overvægtig kanin, der ikke kan nå ned til endetarmsåbningen, slanker sig - er det ikke givet, at den går i gang med at holde sig ren.

  • #4   30. dec 2014 Jeg vasker selvfølgelig ham, når han har beskidt mås smiley
    Jeg har lige vejer ham. Han vejer ca 2,1 kg. Jeg synes ikke han virker overvægtig, men måske han er?
    Det er ofte den bløde afføring han ikke kan få væk fra måsen.


  • #5   30. dec 2014 Hvor meget mad får han?

  • #6   30. dec 2014 Han får en lille håndfuld mysli, fri hø, tørret brød og gnaverstænger et par gange om ugen. Grønt hver dag agurk, persillerod og andet. ??

  • #7   30. dec 2014 agurk er ret vanddannene.. Müsli? Den skal have kaninpiller..

  • #8   30. dec 2014 Altså det er kanin mysli fra vitakraft. Har lige været ude og købe kaninpiller nu. Skal han tabe sig tror i?

  • #9   30. dec 2014 Det er svært at sige, men det lyder ikke til han får det rigtige foder i maven når det hænger fast..

    Giv lidt under en halv dl kaninpiller og så selvfølgelig hø..

    Jeg ville droppe andet end de 2 ting i et par dage og se om maven var i orden..


  • #10   30. dec 2014 Jeg har prøvet at droppe det. Han har fine pøller.
    Det er bare som om han ikke kan soignere sin pels over halen og i måsen. Kan det være gigt?


  • #11   30. dec 2014 Brød, gnaverstænger og müsli er generelt ikke kaninmad, men derimod fri adgang til hø, som du jo også giver, og så et pelleteret foder så kaninen ikke sorterer. Man giver kun ganske lidt foder pr. kanin, fordi det egentlig bare et tilskud og blot skal sørge for at kaninen får nødvendige vitaminer og mineraler, så den er dækket ind, mens hø og andet grovfoder skal bidrage med fibre mv. for at fordøjelsen fungerer optimalt.
    Det er svært at vide, om kaninen er overvægtig og dermed måske ikke kan nå ned til endetarmsåbningen og tage den bløde afføring direkte, eller om det måske er gigt, for det er også en mulighed, men 3 år er jo ingen alder for en kanin, og en kanin skal ikke være "slidt ned" i den alder og er det sandsynligvis heller ikke, medmindre han har været udsat for voldsom kaninhop eller noget.

    Der er også mulighed for, at det kan være en form for "fejlernæring"/overfodring, at han simpelthen ikke får nok fibre (hø mv.) men i stedet for meget brød, gnaverblanding mv. og dermed vil have for meget af den bløde afføring. Det er vistnok noget med, at kaniner kan finde på at droppe at spise den bløde afføring, hvis de ikke ernæres rigtigt, fordi den så har en anden smag, som de ikke bryder sig om. Jeg har ikke lige ledt efter dokumentation på det, men en (kanin)dyrlæge fortalte det til et foredrag.

    Prøv i første omgang at reducere fodermængden til pillefoder og så hø og evt. grove grøntsager. Muligvis kan du prøve at købe noget andet hø, - hvis kaninen er kræsen med hø, eller høet måske ikke er af så god kvalitet, at det frister kaninen?


  • #12   30. dec 2014 Du har bare skrevet, at den vejer 21,1 kg. Du har ikke skrevet, hvilken race det er. Hvis det er en hermelin, er den nok lidt overvægtig. Er det en hollænder, er den nok lidt undervægtig.

  • #13   30. dec 2014 Jeg går over på pillefoder og hø. Måske han er fejlernæret? Kan man se det i en blodprøve? Tak for dit gode svar lulle ??
    Han er en dværgvædder.


  • #14   7. jan 2015 Nu har vi kørt på hø og piller. En smule bedring, men ikke meget. Han kan stadig ikke vaske sig på bagben, rundt om måsen og over halen ??
    Tager ham til dyrlæge på fredag.


  • #15   7. jan 2015 rooolig nu, giv det tid smiley

  • #16   7. jan 2015 Jeg synes han skal tjekkes. Måske er han overvægtig? Kan føle han ribben og når jeg tager fat i hans hud mærker jeg ikke fedt. Men dyrlægen må komme med en faglig vurdering af ham.
    Det er bare sådan ligesom at han helt har glemt hvordan man gør bagparten ren og han er ikke interesseret i det. Resten af hans pels er ellers så fin smiley


  • #17   8. jan 2015 Hvis han er overvægtig kan du jo ikke mærke ribben

  • #18   9. jan 2015 Han har ondt i ryg/lænd. Så han har fået smerte stillende.
    Derfor kan han ikke bøje sig.
    Håber det smertestillende kan give ham ro, så han kommer oven på igen smiley


Kommentér på:
Kanin med dårlig soignering

Annonce