{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
8.046 visninger | Oprettet:

Kaniner, søskende i samme bur uden sterilisering {{forumTopicSubject}}

Hej GG

For en lille måned siden oprettede jeg et emne i forum, som handlede om hvorvidt man kunne sætte to søskende i samme bur, også efter at de var blevet kønsmodne..
Jeg forklarede at jeg skulle hente to kaniner fra dyrværnet, som efter sigende var søskende, 1 år gamle, ikke steriliserede og dog fuldstændigt uadskillige.
På trods af denne lille forklaring fik jeg meget kontante svar, hvor alle fraråd mig det.. Nogle skrev endda at der var tusindvis af disse indlæg i forvejen, og at jeg skulle se hvad der stod i dem i stedet for at oprette et til indlæg...

Af samme årsag opretter jeg nu dette emne, for at fortælle at det altså GODT kan lade sig gøre. Jeg ved godt at det med stor sandsynligheds er et meget sjældent tilfælde, men jeg har altså alligevel lyst til at andre, der går med samme overvejelser som mig, godt kan afprøve det, før de fuldstændigt afskriver idéen.

Jeg har to kønsmodne, ikke-steriliserede kaninpiger boende i samme bur, og der er oven i købet en han-kanin i buret bed siden af, og de færdes i bedste stil med hinanden, også når de er ude i kravlegården.. Alle er gode venner og der er ikke snerten af, at de kunne finde på at slås..
Inde i buret har de mulighed for at gå hver til sit, men de ligger altid op af hinanden, spiser af den samme madskål, vasker hinandens pels og ligger altid på hver deres side af min han-kanin.. Det er fandma' fantastisK! smiley

God lørdag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kaniner, søskende i samme bur uden sterilisering
  • #2   22. nov 2014 Antagelser, antagelser, antagelser...

    Jeg fatter ikke hvordan man kan beklage sin egen tone sidst i beskeden, og alligevel være ligeglad med hvordan man lader det stå..
    Du er bare en af de typer, der giver mig nogle lange patter smiley <-- beklager for at jeg skrev det i øvrigt...

    Hvis du nu kunne spørge ind til min beslutning istedet for at antage hvordan det hele er foregået, så kunne du have fået dette svar:
    Kaninerne går i panik og prøver at grave sig ind til hinanden i træburet, når vi skiller dem ad.. De er mildest talt ulykkelige, og bliver ved og ved og ved med at grave for at komme ind til hinanden..
    Det var IKKE en beslutning jeg traf fordi jeg ville have ret... Det var et RÅD jeg fik fra dyrlægen fordi de havde haft dem til observation i flere måneder.. Nu er de et år gamle, de er kønsmodne og har været i "brunst" i den tid jeg har haft dem..

    Og hvis det er såfremt at den ene pludselig beslutter at slå den anden ihjel, ja så vil jeg hellere at de har levet lykkeligt i et år, end at leve ulykkeligt resten af deres dage, for det er nemlig det de er, når de er adskilt.


  • #3   22. nov 2014 Nu skriver du jo intet om burstørrelse

  • #5   22. nov 2014 Tess - Jeg vil derhen at de er kolonidyr, så hvis de har plads nok til at have hver sin hule så vil det sagtens kunne fungere, men det kræver de har deres plads..

  • #6   22. nov 2014 Du skal ikke lægge ord i munden på mig, og i øvrigt gøre dig selv til ekspert i hvad der sker, når kaniner tager livet af hinanden..
    ..... NEJ jeg vil selvfølgelig ikke have at den ene lider en langsom død fremfor at blive skilt ad,
    Jeg er kompetent kaninkender nok til at kunne se hvis de begynder at ændre adfærd overfor hinanden,,, lige nu er de som to nyforelskede, så mon ikk jeg opdager det... Og hvis det sker om natten, så skal jeg nok høre det.

    Det er mig en gåde hvorfor en 16 årig pige skal anklage mig for at være uansvarlig, ubetænksom og påståelig.. Altså har man dog ingen tiltro til folk mere?


  • #8   22. nov 2014 De har et kæmpe stort kolosalt bur...

  • #9   22. nov 2014 Hannen er forhåbenligt ikke sammen med dem, heller ikke i løbegården?

  • #10   22. nov 2014 Skal vi så ikke bare holde os til, at jeg er en af de heldige hvor det rent faktisk fungerer?

    Ved ikke hvad jeg havde forestillet mig med dette oplæg, selvfølgelig er der ikke nogen der skriver "Ej hvor fedt for dig", nej det er da tydeligvis for meget at forvente for mennesker på gnavergalleri en lørdag aften smiley


  • #11   22. nov 2014 Hundekampe og kaniner der går sammen kan slet ikke sammen lignes :S

    Det er faktisk ikke så sjællendt mere at se kaniner der bor i kolonier, hvor de har hver deres hule.. Det ville de jo også gøre i naturen..

    Hunde til hundekampe bliver banket og tæsket og får pillet deres selvværd totalt ned og så sendt i kamp mod en anden hund med døden til følge..


  • #12   22. nov 2014 JO det kan du lige tro at han er! Min kastrerede han er sammen med dem i løbegården, og der er de hele tiden under observation hvis der skulle ske noget. De er alle sammen bedste venner!
    Tror du på mig, eller har du også en kommentar om hvor dårlig en idé det er....


  • #13   22. nov 2014 Slap da af, jeg spørger indtil det, fordi du ingen steder har skrevet om at han er kastreret.
    Det var sådan set den første kommentar jeg kom med, men bevares da..

    Og det er da dejligt du får det til at fungere, nogle gange sker det, men ikke altid smiley
    Men stadig ikke noget jeg vil anbefale eller andet, da mange ikke har nok erfaring til at se tegnene inden det går galt


  • #15   22. nov 2014 Hehe.. Kan godt se den er lidt kontant! Det var ikke min mening, jeg er bare lidt småirritabel over denne debats udvikling smiley


  • #16   22. nov 2014 Tess - Hvis du ikke kender foreskellen på 2 dyr der er trænet til at dræbe hinanden, og på at skabe et så naturligt miljø som muligt så er det ikke Celia der har problemet smiley

    Der er ingen der skriver de er ligeglade.. Men at du sidder og gøre dig til dommer når du ikke engang kender forholdene og siger det er som kamphunde :S

    I naturen der dræber de jo ikke bare hinanden, kolonien bruger hinanden som beskyttelse og vagtværn


  • #17   22. nov 2014 Jeg har haft mor og datter sammen uden problemer i 8 kvadrat meter bur med maser af huler hvor de aldrig bider hinanden. Dog var min tredje kanin ikke fungerene med dette da den ikke var i familie med dem og i forvejen aggressiv smiley


    Så hvis kaninerne har god plads og mulighed for at sidde hver for sig ser jeg intet problem i det. Man skal bare huske at se til dem om der eventuelt ser ud til at være aggressivitet smiley


  • #18   22. nov 2014 Enig Beltane smiley
    Paladset: det lyder godt! Jeg er meget opmærksom på dem smiley


  • #21   22. nov 2014 Dejligt du har fået det til at fungere, Celia. Kaniner KAN have stor glæde af hinanden.

    Jeg vil dog mene pigerne skal neutraliseres - IKKE skilles. Det vil spare de to tøser for en del frustrationer og hormoner når de er i brunst.

    Havde jeg pladsen og pengene gik alle mine kaniner sammen, hvis de kunne trives med det :).


  • #22   23. nov 2014 Mange tak for de seneste opslag..
    Er sgu glad for at høre hvordan det kan fungere for andre!
    De skal også neutraliseres på et tidspunkt, jeg troede bare at jeg skulle "skynde" mig at gøre det, når jeg fik dem, men nu har jeg ikke så travlt igen!
    Vedhæfter lige et billede af dem så i kan sætte "ansigt" på rollingerne!


    profilbillede
  • #23   23. nov 2014 Det lyder rigtig godt du vil neutralisere dem. - Det jo heller ikke fair at de to damer er sammen med hankaninen og kan blive frusteret over han nok ikke gider dem som en rigtig hankanin ;). Læs det med et smil!:D

    Og hvor ser de dog skønne ud!


  • #24   23. nov 2014 Jeg synes det der er problematikken ved sådan noget her, er at ingen kommer med konkrete burstørrelser - og honestly, 'kæmpe bur' er eddersparkmemig et vidt begreb - bare prøv at kig salgsannoncer for bure! "Kæmpe bur - 200kr" og Rollo tænker NICE og klikker sig ind, er man heldig er skidtet 100x50cm - eller er det gerne et 80x40cm bur smiley Hvortil jeg så tænker... kæmpe???

    Jeg tror godt det kan lade sig gøre at holde kaniner sammen, men jeg tror bare det kræver mere forarbejde og plads end folk - formoder jeg - vil give. Jeg ved flere svenske avlere har flere kaniner gående sammen, men de giver tilgengæld også deres kaniner en hel del mere plads end vi gør - mange af dem anyways.
    - Det er bare mere hensigtsmæssigt og stabiliserende med neutralisering og så tror jeg man skal være meget opmærksom på hvad er 'kærligt nusseri' og hvad er skjult dominans - og være realistisk.

    Ser man diverse hundevideoer som florer facebook pt er der bare meget 'eeej det er så sødt' hvor man ser en hund hvis signaler tydeligt viser at den IKKE synes det her er sødt - men mennesker tillægger dyrene bare SÅ meget 'nuttet' og 'sødt' og mistolker det fuldstændig.

    Dét bekymrer mig, nu er jeg ude i en generel snak - hvis folk snakker 'kæmpe bure' og 'kaniner som er kærlige overfor hinanden' - lidt ala når jeg har fået indleveret to kaniner af hvert sit køn som går sammen med omtalelsen at de jo da er søskende (For SÅ parrer de jo ikke!!!)

    Okay jeg kegler rundt, min pointe er - dels at jeg synes man skal passe på med at gøre enkelte eksempler til en generalisering - både positivt og negativt. At man skal være realistisk omkring kaniners flokstruktur - og kunne efterleve det behov, hvis man ønsker flere gående sammen.

    Men jeg må stille mig meget undrende over for, at man vælger at lade dem gå sammen on/off med en kastereret han i løbegården, det gør jo at de gentagende gange skal etablere en form for rangorden og det skaber uro - hvilket kan føre til ro de to hunner i blandt og så er det jo balladen nærmer sig.


  • #25   23. nov 2014 Ak, ja - jeg arbejder med børn og unge i det daglige og sådan nogle størrelser kan være ret påstålige. Derfor er et af mine yndlingscitater blevet Oscars Wildes: "Jeg er ikke ung nok til at vide alting."

    Jeg anbefaler aldrig at sætte kaniner sammen, heller ikke selv om jeg ofte kunne sælge flere på den bekostning. Mange kælekanin-købere aner ikke hvad et kolonidyr er - så de får lige "foredraget"

    However..... Jeg har med held flere gange haft kuldsøskende gående sammen i lang tid. Pt. har jeg 3 tøser gående sammen og de er da 10 måneder nu. Derudover også to brødre, som er 6 måneder.

    Jeg har prøvet at sammenføre lige fravænnede unger fra forskellige, men jævnaldrende kuld i store bure, ofte med held - men nogen gange går den alligevel ikke. Det er min helt klare erfaring at det virker bedst med kuldsøskende, som flyttes fra mor sammen.

    Jeg har har 7-9-13 - bank under bordet, endnu ikke oplevet skadede eller døde kaniner på den bekostning. Ikke engang at de slås. Jeg kan se, at "Stald 2117" har gjort cirka de samme erfaringer som jeg.


  • #27   23. nov 2014 Tess:
    "-Når nu så mange frarådede det, hvorfor så gøre det alligevel? Når størstedelen af GG siger at det er dumt, må der jo være noget om snakken? "

    Lad mig give dig et ret godt svar på det. Der er 10767 brugere på GG hvor størstedelen tydeligvis ikke er aktive i forum- så at sige, at størstedelen på GG mener det er dumt, er meget forkert.
    Udover det, så tror jeg, hvis du kigger tilbage til gamle emner, så er det nok de samme personer igen og igen som siger det - og så dem i de gamle emner der blev overbevist om, at det er rigtigt.
    Og til sidst, så siger de "fleste" der kommentere emnerne det nok - men det hænger sikkert mere sammen med, at folk af anden mening ikke gider igennem denne diskussion, og derfor helt holder sig ude af emnerne smiley


  • #28   23. nov 2014 Tak for jeres meget konstruktive svar. Jeg vil i en fart få bestilt tid til neutralisering.

    Rollo's dyr:
    Det kan jeg godt forstå du undrer dig over!
    Pigerne har deres eget bur, (og ja, det er kolosalt, 2x1 m x 2. Det vil sige to etager i 2x1 at færdes på), og min hankanin har sit eget.
    Om dagen bliver de lukket frit ud i haven, og der går de alle tre sammen i flere timer. Min hankanin er meget gammel, og han er også det jeg vil kalde aseksuel ?? der er intet der tyder på hierarki eller dominans imellem dem, de virker meget ligestillede og homogene!
    Er det stadig farligt/en dårlig idé?


  • #29   23. nov 2014 Selvom hankaninen virker aseksuel, så kan hunnerne stadig blive frustreret over ham, når de kommer i brunst, for de har jo stadig hormoner i kroppen :).
    Jeg ville, hvis pladsen er der, lade dem alle tre bo sammen, EFTER tøserne er neutraliseret smiley


  • #30   23. nov 2014 Jeg er ret sikker på at de begge to har været i brunst i mens jeg har haft dem, og det virker bare slet ikke til at de er irritable eller territoriale..
    Men ja, en neutralisering er selvfølgelig det mest fornuftige smiley


  • #31   23. nov 2014 Selvom de ikke viser det kan det gå galt på et splitsekund :). Min ene hunkanin slap fx ud af sin løbegård da jeg var væk et kort øjeblik, og da jeg kom ud og fangede hende sammen med min far, havde hun bidt en af mine andre kaniner (som var i sit eget bur) i næsen så hun mangler et stykke nu :(. Så det kan gå galt sygt hurtigt desværre.

    Men yderst fornuftigt du bestiller tid til neutralisering! Held og lykke med de kære kaniner smiley


  • #32   23. nov 2014 Tak for råd ??
    Er der nogle faste intervaller imellem deres brunst? Har altid haft neutraliserede hunner, så er ikke lige så skarp på hvornår de går i brunst..


  • #33   23. nov 2014 Det mener jeg ja, men jeg kan simpelthen ikke huske hvordan den er /:

  • #34   23. nov 2014 Så må jeg lige igang med at søge på nettet.

    Kan for øvrigt se at den laver " ? ? " de steder jeg har indsat smiley'er, bare lige så i ved at jeg ikk forsøger at være uforstående eller sarkastisk smiley


  • #38   23. nov 2014 Har hun gjort det? smiley
    Haha.. Du er mere end velkommen til at rase ud her!


  • #45   23. nov 2014 Jamen det er et debat forum, det er ikke meningen man skal være enige om alt ting

  • #48   23. nov 2014 Tess
    Hvis du ikke ved om du er grov i den måde du formulerer dig på, så lad mig henvise dig til din første besked hvor du undskylder for at være hård i tonen.. Hvis du har behov for at undskylde for noget du gør/skriver, så LAD VÆRE med at gøre det.

    En anden ting er at henvise til din lillesøsters nedbrud på grund af, at folk blev ved med at sige at hun ikke passede sine dyr ordentligt..
    Helt seriøst...... PRØV LIGE AT LÆS HVAD DU HAR SKREVET TIL MIG!
    Det er jo lige præcis det samme du gør..


  • #50   24. nov 2014 Det er sgu irriterende at du bliver ved med at skrive at du ikke længere vil følge tråden... Kan man så forvente at du går ind og smugkigger lidt igen, eller?
    Hvis nu man var sikker i sin sag, så tænker jeg at man hverken behøver at bruge udråbsord eller gå i forsvar som om det her er en krig i mellemøsten.

    Du glemmer tilsyneladende fuldstændigt hvad det her handler om: det handler om at du kommunikerer din viden og dine erfaringer ud på en dybt provokerende måde!

    Hvis du læser det de andre skriver, så er vi mere eller mindre(!) enige i, at det på sigt ikke er hensigtsmæssigt at have to fertile kaniner sammen.. Så hvad er det egentlig at diskussionen går ud på? Den går ud på at du vil have ret! Og hvis du ikke kan få ret, så ændrer du dit navn på GG, blokerer en bruger OG skriver et sidste oplæg om at vi allesammen er nogle tåber, for dernæst at meddele at du FRA NU AF ikke længere vil deltage.
    Det er sgu flot smiley


Kommentér på:
Kaniner, søskende i samme bur uden sterilisering

Annonce