{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.219 visninger | Oprettet:

Hvordan strør i jeres marsvinebur? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er lidt nysgerrig smiley Hvad bruger I af strøelse og lign. og hvorfor? Hvor meget bruger I? og hvor tit skifter I bur? smiley

- Vi har aviser i bunden til at suge og gøre det nemmere at rense ud.

- Derefter har vi 3-4 cm savsmuld fra dyrehandleren til at suge. Vi brugte tidligere "hestespåner" men vi fandt ud af, at dem fra dyrehandleren sugede bedre, for de var ikke lige så kraftige i spånerne.

- Øverst har vi et tyndt lag billig "hø" fra dyrehandleren, så de ikke glider og skubber spånerne op, når de løber. Og så får de heller ikke spåner i pelsen (de er langhår og semilanghår smiley )

- Til sidst får de en god tot "hø" til at putte i hver aften smiley

- Vi skifter bur hver 3. dag, hvor vi tømmer alt ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan strør i jeres marsvinebur?
  • #1   4. nov 2014 Mine har easystrø i bunden ig hø i høhæk. I sommerperioden også Stalosen F under Easystrø grundet fluer. Mutterne bor hos mine forældre, som bor på et nedlagt landbrug, hvor flere af de omkringliggende ejendomme har møddinger grundet stort hestehold mm., så de er temmelig udsatte for fluer.

    Jeg er meget modstander af spåner grundet risikoen for at ætse specielt kaninfødder, og den ene af mine kaniner (som også bor hos mine forældre, - da jeg bor i lejlighed) reagerer meget på støv, så derfor er valget faldet på Easystrø hvor der ikke er ætsningsfare. Det suger meget bedre end spåner og så er det til at få fat i i nærområdet smiley


  • #2   4. nov 2014 Carefresh i den halvdel hun ligger mest i, og spåner i resten smiley høet får hun ind i sit hus

  • #3   4. nov 2014 der er ingen ætsnings risiko ved spåner til marsvin medmindre man laver buret blive drivende vådt og det formoder jeg ikke nogen dyreelskere gør.

    Jeg har brugt spåner i over 10 år og jeg vil nu sige de grove spåner suger bedst og støver mindst.

    Men efter lidt over 10 år har jeg skiftet til hør (flax) som er lidt dyre og støver mindre. Og så suger det fra bunden og ikke fra toppen som spåner gør. Og derved holder det bedre på ammoniakken. Hvilket er godt om vinteren da jeg bor i lejlighed.


  • #4   4. nov 2014 Træpiller nederst, der suger godt, også et lag Hamp ovenpå, så deres poter har noget behageligt at gå på, og for at holde lugten nede. De har hø i deres høhæk. Jeg skifter omkring hver 14. dag. smiley

  • #5   4. nov 2014 jeg har aldrig oplevet nogen skader af at have marsvin på spåner - dog vil jeg anbefale at man bruger nogen der er forholdsvis grove. Skidtet støver altså når man har dem indendørs.
    Hø, der bliver tisset på lugter så pænt meget og hurtigt, så jeg har prøvet at motivere mine marsvin til at de skal lade høet blive i høhækkene... den er de så ikke allesammen med på.


  • #6   5. nov 2014 Ætsning er set meget hos kaniner (som jo har pels under fødderne), og da jeg både har kaniner og marsvin synes jeg bare det er mere praktisk at købe en type, når det fungerer til begge dyr (ja det gør jeg selvfølgelig ikke ved foder smiley ), så man blot skal et sted hen for at købe ind og kun skal holde øje med hvor meget der er tilbage af den ene type strøelse.
    Jeg ved heller ikke hvor slemt det skal være før kaniner får det, for jeg har heldigvis aldrig oplevet det. Mine har rent og tørt bur, så ingen fare der. Easystrø kan kaninen med de sensitive luftveje bare godt klare og ikke grove hestespåner, og så suger Easystrø bare langt bedre og lugter ikke, så det er mere end nok til, at det er det, jeg foretrækker smiley


  • #7   5. nov 2014 Med bundstrøelse kan man desværre ikke sige det ene lugter mere end det andet. For i sidste ende kommer det helt an på hvem man er og hvor sart man er.

    Og det samme med hvordan man oplever det suger. For dyrene er forskellige.

    Så i sidste ende når det kommer til bundstrøelse så kan folk smække en del ting på bordet med hvad de bruger og så må man ellers bare selv ud og afprøve de forskellige indtil man finder det som virker for en selv og ens dyr.



  • #8   5. nov 2014 En vigtig faktor er så osse hvilket indeklima man har, og hvordan / hvor ofte man lufter ud.

Kommentér på:
Hvordan strør i jeres marsvinebur?

Annonce