{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Sætte hamster sammen
  • #1   28. sep 2014 Der en anden tråd om det i forum hvor du kan se svaret smiley men det er ikke en god ide, med mindre du vil have unger engang om måneden, hvilket ikke vil være sundt for hunnen smiley

  • #2   28. sep 2014 Har også tænkt lidt over det. Tror jeg deler buret op i 2 med en glas plade så kan de også se hinanden istedet for

  • #3   28. sep 2014 Det lyder som en god ide smiley

  • #4   28. sep 2014 Den hamster du har, er ikke en hamster der skal have en kæreste, og slet ikke når den er 1 år, så er er ret lille chance for den vil tåle synet af andre hamstere

  • #5   28. sep 2014 Du kan også tage dem ud sammen først på neutral grund. Altså mens du sidder med dem i skødet, på sofaen eller andre steder hvor ingen af dem bor, og som ikke lugter af den ene eller den anden.
    Så kan du også holde øje med dem, om de skulle finde på at bide efter hindanden.


  • #6   28. sep 2014 Det er ikke rotter, men hamstere, de opføre sig ikke ens.. Hamstere har ikke brug for flokmedlemmer

  • #7   28. sep 2014 Beltane - Så du synes de skal sættes sammen i et bur, uden forgående introduktion?
    Territorie og lugt er relevant for næsten alle dyr, uanset om de er flokdyr eller ej.


  • #8   28. sep 2014 Nej, de skal slet ikke sættes sammen overhovedet

  • #9   28. sep 2014 #8
    Hvordan avler man så hamstere? Det forstår jeg ikke.. Sker det aseksuelt?


  • #10   28. sep 2014 Nu er der tale om en 1 år gammel han, ikke et avlsdyr..

    Ved hamstere sætter man dem sammen når de er yngre ikke når de er 1 år og har gået alene så længe..


  • #11   28. sep 2014 #10
    Nu snakker jeg også avl generelt, ikke nødvendigvis overnævnte dyr.
    Så hamstere af den rette alder opfører sig altid pænt overfor hinanden, uanset hvad?


  • #12   28. sep 2014 Nu er det dette dyr der er tale om i denne tråd, ikke generelt..

    Nej det gør de ikke.. Det er de færreste hamstere der tålerere andre end en hun i brunst.. Ud over det kan de finde på at dræbe hinanden.. Det er ikke flokdyr som rotter


  • #13   28. sep 2014 Hvilken relevans har det om hamstere er flokdyr? Hvis dyrene kan finde på at slå hinanden ihjel, mener du så stadig ikke at introduktion på neutral grund kan gøre en forskel? Ville du bare kaste dem i samme bur, og tage chancen, eller?

  • #15   28. sep 2014 #14
    Jeg er stadig meget forvirret over hvordan avl så foregår, hvis man ikke sætter dem sammen.

    Jeg er oprigtigt nysgerrig her. De kan finde på at slå hinanden ihjel hvis man sætter dem sammen, men man skal ikke introducere dem til hinanden først. Så hvad gør man når man avler? Krydser fingre og håber på det bedste?


  • #17   29. sep 2014 #16
    Så problemet om at de potentielt slår hinanden ihel, opstår først over længere tids samvær?
    Det er da værd at nævne, der er jo forskel på at sætte dyr sammen kort, og i en længere periode smiley
    Beltane har jo ikke uddybet meget. Jeg synes det virker underforstået, at det at de ikke må sættes sammen gælder uanset tiden, og det er der jeg bliver forvirret over hvordan hamstere i så fald skulle reproducere hvis de aldrig må være i nærheden af hinanden.

    Men at de ikke er flokdyr bekræfter jo egentlig bare vigtigheden i at de bør introduceres (uanset tiden sammen) på neutral grund. Dyr der er enspændere i naturen er ofte mere territoriale end de som deler deres hjem med andre artsfæller.
    Altså, jeg er jo heller ikke hamster ekspert eller noget, men jeg har bare lidt svært ved at følge tanken i hvordan introduktion på neutral grund på nogen tænkelig måde kan skade. Det lyder umiddelbart som om det potentielt kunne nedsætte risikoen for noget skidt sker. Men det ved jeg ikke.


  • #18   29. sep 2014 Jeg bliver pludselig opmærksom på at der måske er forskel på folks opfattelse og defination af "sætte sammen", som kan forklare misforståelser.
    Når jeg læser "sættes sammen" forstår jeg det som enhver form for fysisk nærvær i kortere eller længere tid.
    Jeg går ud fra at I mener permanente bofæller, når I siger "sætter sammen".

    Ville det være en forkert tolkning?


  • #20   29. sep 2014 Riiwn: når man skal parre to hamstere sættes de sammen i en kasse som ikke lugter af andre hamstere, så har man en plade klar til at bruge til at skille dem ad hvis de ikke vil parre. Hvis hunnen ikke er i brunst så bliver hun arrig overfor hannen, også kan de slå hinanden ihjel, hvilket ikke tager mange minutter.

    Vil man have to hamstere til at gå sammen skal det gøres fra de bliver født? Og det er stadig ikke sikkert de vil kunne finde ud af det når de er et par måneder gamle.
    En han og en hun sammen vil få unger hver 3. Uge fordi hunnen ofte vil blive parret af hannen så snart hun har født. Det vil være rigtig synd for hende, og vil forkorte hendes levetid.


  • #21   29. sep 2014 Det har den relevans at flokdyr er nemmere at sætte sammen end dyr ikke er.. Det du beskriver lyder meget som rotter smiley

    Hamstere er slet ikek som dem


  • #22   29. sep 2014 Dværghamstere er i naturen flokdyr og meget sociale, i fangenskab har vi fået det meste af denne sociale adfærd fjernet. dog er der nogle der rent faktisk kan sammen. Roborovskier bør have en bur kammerat af samme køn for de er meget sociale. alle mine campbells har også en burkammerat, fordi mine linjer er rigtigt sociale, selv mine pensionist damer nyder selskab af en han. Gider ikke angribes for dette synspunkt, for har opdrættet hamstere siden 2008 og ved hvad jeg har med at gøre.
    Men kan man ikke læse sine dyr, på om de har det godt med andre eller ej, bør man lade dem gå alene, de fleste har det lige så godt alene så det er ikke synd for dem.

    Når det er sagt så kan en han på 1 år sagtens bruges i avl, hanner kan bruges helt til man ikke synes de virker friske ok til det mere. hunner til gengæld bliver sterile når de kommer omkring 1 års alderen.

    Da den hamster der er omtalt er købt i en dyrehandel, må man regne med han er hybrid, da man på ingen måde kan garantere han er renartet, han er altså en blanding af to arter, og bør derfor ikke bruges i avl, da hybrider kan have forhøjet risiko for diverse sygdomme og defekter. vil man avle på vinterhvide eller campbells bør man anskaffe sig dyr med stamtavle fra Dansk Hamster Forening.

    Det er altså slet ikke så svært at avle på hamstere som der lægges op til i denne tråd. Det er få dværghamster hunner i den fertile alder vil angribe en han, når han bliver sat sammen med hende, men vil man være på den sikre side sættes de sammen i hans bur, da han ikke er territoriel og hanner sjældent angriber hunner. ved dværghamstere har man altså han og hun gående sammen til man er sikker på hun er drægtig og skiller dem ad, når hun har fået fravænnet ungerne ved 4 ugers alderen, skal hun have minimum en måneds pause før hun kan sættes sammen med en han igen. Har siden jeg startet kunnet sætte par sammen på kryds og tværs og tage dem fra hinanden igen uden problemer. lader man hannen gå med hunnen mens hun har unger, vil hun blive parret umiddelbart efter fødslen, og føde igen 3 uger efter. Hannen vil dog hjælpe med at passe og opdrage ungerne, men grundet den gentagne parring af hunnen er det ikke optimalt, da det tærer på hunnen og forkorter hendes levetid.

    Der hvor det kan give problemer er ved kinesiske hamstere og guldhamstere. Guldhamster hunner vil angribe og forsøge at dræbe hannen, hvis ikke hun er i brunst, hvilket hun er hver 4. dag. her sætter man dem sammen på neutral grund eller rydder hans bur for legetøj så de er på hans territorie, man sætter dem aldrig sammen på hendes territorie. dette gør man kort hver aften, da deres brunst ofte ligger aften og nat, og holder øje med om de parrer eller om de kommer op og slås.
    De kinesiske kan gøres på samme måde som guldhamsterne, for de har også tendens til at angribe hinanden. de kan også sættes sammen som andre dværghamstere, men så skal man være opmærksom på, at så snart hunnen er parret og hendes krop har reageret på at hun er blevet drægtig, begynder hun at angribe hannen, man skal derfor holde meget godt øje med dem, for hunnen kan gøre stor skade på hannen, hvis man ikke opdager det i tide.


  • #23   29. sep 2014 #20
    "når man skal parre to hamstere sættes de sammen i en kasse som ikke lugter af andre hamstere"
    Det er præcis det jeg mener med neutral grund. Et sted der hverken er den ene eller den anden hamsters hjem.


  • #24   29. sep 2014 Har købt en lille vinter hvid i dag den er i sit eget akvarium. Men den er så lille jeg ikke kan køns bestemme den ? Nogle der måske kan hjælpe hvis jeg tager et billede

  • #25   29. sep 2014 Fortalte avler ikke hvad køn den var?
    Ellers kan jeg godt prøve at hjælpe


  • #26   29. sep 2014 Den lille nyes bur smiley

    profilbillede
  • #27   29. sep 2014 Avler kunne ikke hjælpe da den er så lille. Prøver lige at tage et billede

  • #28   29. sep 2014 Og min stores bur

    profilbillede
  • #29   29. sep 2014 Her

    profilbillede
  • #30   29. sep 2014 Fuldstændig enig i Heidis flotte beskrivelse af avl med de forskellige hamsterarter.

    Karina: Hvis opdrætter af hamsteren ikke har kunnet kønsbestemme den, så vil jeg vove og påstå at det IKKE er en vinterhvid du har købt dig, men en hybrid. Jeg kender samtlige opdrættere af renartede vinterhvide og Campbells i Danmark og så vidt jeg ved er der ingen af dem, som ikke kan kønsbestemme deres unger.


  • #31   29. sep 2014 Kan godt være den ikke er ren racet smiley men vil stadig gerne vide hvad køn den er

  • #32   29. sep 2014 Du skal tage et meget bedre billede smiley

  • #33   29. sep 2014 Hvordan :)? Altså bedre kvalitet?

  • #34   29. sep 2014 Tættere på, også skal du sørge for man kan se kønsdelen, på dit billede er det for langt fra og dækket med pels smiley

  • #35   29. sep 2014 Må lige vente til manden kommer hjem så for mangler lige en hånd så xD

  • #36   29. sep 2014 Ja man er nødt til at kunne se kønsdelene for at kunne kønsbestemme. Så billedet skal tages tættere på og håret skal flyttes til side

  • #37   29. sep 2014 Hvad siger i så ?? han eller hun


    profilbillede
  • #38   29. sep 2014 ...

    profilbillede
  • #39   29. sep 2014 det er meget let selv at se, er anus og kønsåbning helt tæt sammen er det en hun er der mellemrum og pels imellem er det en han.

    De fleste opdrættere i Dansk Hamster Forening kan sige med rimelig sikkerhed hvad kønnet er allerede ved 10 dages alderen


Kommentér på:
Sætte hamster sammen

Annonce