{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Camilla N
Camilla N
Tilmeldt:
24. sep 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Spørgsmål omkring kanin! {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!
Jeg er ny herinde, så skal lige finde ud af, hvordan det hele virker smiley

For to uger siden fik jeg en sød hunkanin, hun er 12 uger gammel nu.
Jeg har hende stående i et to-etagers bur ude i min udestue. Når jeg er hjemme er buret stort set altid åbent, så hun kan løbe frit i udestuen - nogen gange kan hun også løbe ind i stuen.
I min udestue har jeg en masse papkasser og lignende liggende, som hun elsker at lege med. Hun hopper op på det, bygger huler osv. og hun ELSKER det!. Men, jeg kan se hun er begyndt at bide i pappet - det kunne godt ligne, at hun også spiser pappet, hvilket gør mig lidt nervøs.
Derudover har hun lige siden jeg fik hende, ikke ville spise sine kaninpiller i sin mad. Jeg blev så rådet til, at lade vær med at give hende nyt mad, før hun havde spist sine kaninpiller, men det er nu snart en uge siden, og jeg synes ikke hun har rørt kaninpillerne. - Hun får frisk hø hver dag, og hun får også broccoli, blomkål og 1 gulerod om dagen.
Som det sidste problem, har jeg været inde på nettet og læse om kalksten til kaniner, og nogle kaninavlere mener, at kalksten kan give kaninen nyreproblemer. Så nu ved jeg ikke om jeg skal fjerne kalkstenen? Er nervøs for om hendes tænder så bliver for lange.

Okay, så kommer vi til spørgsmålene smiley

1. Må kaniner godt spise pap? Eller er det usundt/farligt for dem?
2. Hvad skal jeg gøre for at få hende til at spise kaninpillerne? Hun virker sulten når jeg komme med grønt til hende, men rør ikke kaninpillerne. Det andet i foderet går jeg udfra er det lidt mindre sunde i foderet, så det er jo skidt hun sorterer pillerne fra?
3. Er kalksten godt eller dårligt for kaniner?

Undskyld hvis indlægget er lidt rodet!
Håber der er nogen kaninkyndige mennesker, som kan hjælpe mig! smiley

Mvh. Camilla


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring kanin!
  • #1   24. sep 2014 1. Det ville jeg gerne selv spøge om xD
    2. Giver du hende blandings foder? eller ren kaninpiller?
    3. Kalk og salsten er ikke noget en kanin skal have smiley dyrehandlerne sælger det kun for at sælge, så jeg vil råde dig til at fjerne det smiley


  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #2   24. sep 2014 Stald Coello:
    Jeg giver hende blandingsfoder. Der er en masse forskellige ting i foderet, men forhandleren sagde, at det var vigtigt hun spiste kaninpillerne.
    Mht. kalk- og saltsten, så bruger hun begge sten. Saltstenen kan jeg se hun bruger en gang i mellem, kan det ikke være fordi hun synes hun mangler salt? Og mht. kalkstenen, hvad skal hun ellers slibe tænderne på? Har ikke rigtig tillid til, at hun sliber tænderne på høet :s


  • #3   24. sep 2014 Blandingsfoder er ligsom fastfood.. Det er ikke ligefrem sundt smiley køb hellere ren kaninpiller smiley
    Kaniner har ikke brug for salt eller kalk smiley begge ting skader mere end det gavner smiley evt. giv hende grene istedefor kalk smiley det sliber hun også tænderne på smiley


  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   24. sep 2014 Jamen det er jo netop kaninpillerne hun ikke spiser, så har hun vel slet ikke tænkt sig at spise, hvis det kun er kaninpiller?

  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #6   24. sep 2014 Gry:
    Så jeg skal vente med at give den mere mad, til den har spist kaninpillerne?
    Og mht kalk og saltsten, så aner jeg ikke, om der er nok af det i foderet. Jeg købte bare hvad forhandleren mente var bedst - det som de selv fodrer deres kaniner med.


  • #7   24. sep 2014 Mht mad, så skal du undgå blandingsfoder og købe kaninpiller. Så har den ikke mulighed for at spise sig mæt i alt det usunde. Vitakraft er de fleste kaniner glade for og det kan man få de fleste steder. Ellers kan man få et super lækkert foder der hedder Excel. Det kan man få med mint eller oregano, hvis ens kanin er kræsen smiley

    Og ikke mindst tillykke med din kanin! De er fantastiske dyr.


  • #8   24. sep 2014 Gry: Tak var selv lidt i tvivl om pappet smiley
    og som Signe skriver.. Så køb kaninpiller smiley det køber de fleste avlere smiley mig selv deriblandt smiley

    Signe: Det andet har du evt. et link til en hjemmeside hvor man kan købe det andet ?eller ved hvor man kan købe det henne?


  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #9   24. sep 2014 Signe:
    Tak for dit svar! smiley
    Så hvis hun kun får kaninpiller, tror du så hun vil spise det? Hun ser nemlig vildt sulten ud, prøver at spise alverdens ting inde og udenfor buret. Og hvordan skifter jeg over til det andet foder?
    Hvis ikke man ved hvor man kan få grene henne, er der så en butik man kan købe det i? Poppi har kun grene, som har gulerodsstykker udenpå.

    Og tak!, jeg er rigtig glad for hende smiley


  • #10   24. sep 2014 Camilla: De fleste grene kan man klippe eller plukke udenfor selv smiley

  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   24. sep 2014 Her ses hendes foder. Er det usundt blandingsfoder?

    profilbillede
  • #12   24. sep 2014 Ja smiley det er usundt.. Og som Signe skrev så spiser hun sig sikkert mæt i alt det andet fordi det smager bedre smiley Du kan evt. starte med at blande kaninpiller sammen med en lille smule af det andet foder, og derefter stille og roligt fjerne det andet foder og gå over til kaninpiller smiley

  • #13   24. sep 2014 http://www.butik-dyrlaege.dk/shop/burgess-excel-tasty-339p.html det kan fx købes her. Jeg køber mit hos Dyreværnet. De bestiller det hjem til mig i 10 kg sække. Har en belgisk kæmpe på 7 kg, så der ryger lidt foder ned herhjemme smiley

  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #14   24. sep 2014 Okay mange tak smiley
    Hvor meget grønt ville i anbefale dagligt til en kanin?


  • #15   24. sep 2014 Jeg kan anbefale dig at kigge på denne hjemmeside. De har en masse god viden omkring kaniner smiley Inkl om foder http://www.kaninhaandbogen.dk/kaniner-som-kaeledyr/daglig-pasning-af-kaniner/foderguide-til-kaniner/

  • #16   24. sep 2014 Mht. tørfoderet, så husk at den kun skal have en afmålt mængde tørfoder hver dag. Man siger som tommelfingerregel at de skal have 20-25 g pr. kg. (forventet) voksen kropsvægt.
    Og at skifte til piller er en rigtig god idé, som de andre skriver, for så kan kaninen ikke selektere i foderet, og spise sig mæt i alt det andet. Skifter du til et pillefoder som fx Burgess Excel som der foreslås, er du også sikker på at kaninen er dækket ind på mineraler som salt og calcium.
    Slibningen af kindtænderne foregår ved at de tygger deres hø i cirkelbevægelser (Dette er ganske naturligt), så derfor er det enormt vigtigt for tandhygiejnen at de har hø frit tilgængeligt. Det er naturligvis også godt for fordøjelsen, for ellers går deres fordøjelsessystem i stå. Men det lyder som om du har helt styr på det med at de skal have hø smiley

    http://kanin-oplysning.webs.com/fodring-ford-jelse
    Her er noget mere læsning omkring fodring og fordøjelse hos kaniner smiley


  • Camilla N
    Camilla N Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #18   24. sep 2014 Mange tak for hjælpen alle sammen! :). Jeg vil fjerne kalk- og saltsten, og så vil jeg skifte hendes foder til Excel!

  • #20   25. sep 2014 Tak Gry smiley

  • #22   31. jan 2015 Som bazooka skriver grene er super godt til slibning af tænder og det lyder som om du har en have så måske har i selv et æbletræ, men absolut vigtigt at være obs på tænder og det er kun fortænder du selv kan tjekke, kindtænder og dannelse af tandspidser kan kun ses af en dyrlæge, men hvis din kanin får problemer med kindtænderne så sker det meget ofte at de får diaré tit men primært i mindre mængder og ikke som de kan reagere på noget de ikke kan tåle og nogle spiser mindre specielt hvis en tandspidser er vokset så den river og danner sår i kinden eller laver hul i tungen. Har læst kanin tænder vokser hver dag og 12 cm om året og hø spisning er den vigtigste tandsliber der findes.
    Burgess Excel er super godt og anbefales af mange dyrlæger og kalksten bidrager til blæresten hvilket min kanin blev opereret for og det koster 3500 kr og nu skal han have medicin dagligt så det kan jeg ikke anbefale og nu har jeg læst meget om det og ingen anbefaler det til kaniner.
    Kasser er geniale som stimulering jeg laver et hul i hver ende og som andre har sagt hold øje med afføringen og hvis din kanin er glad, aktiv og strutter af sundhed så er der ingen bekymring.


Kommentér på:
Spørgsmål omkring kanin!

Annonce