{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.422 visninger | Oprettet:

Ninja Pingvinen
Ninja Pingvinen
Tilmeldt:
25. jul 2014
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 29

Hamster tæmning {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg efterhånden haft mit guldhamster Mogens et godt stykke tid, og selvom jeg håndterer ham hver dag, nusser ham, og belønner ham med godbidder, er han stadig overhovedet ikke vild med at komme i hænderne.
Han hverken bider eller noget, men han forsøger at kæmpe sig fri, indtil jeg er nødt til at sætte ham i buret igen.

Så jeg søger nogle gode råd; hvordan får jeg gjort Mogens tam, istedet for bare håndvant?

Desuden synes jeg heller ikke at han er særlig aktiv. Jeg købte ham netop fordi han er et natdyr, så jeg regnede med noget selskab når jeg har en af mine søvnløse nætter, men han kommer som regel ud af hulen omkring klokken 20, og er ude MAX 2-4 timer. Derefter hører jeg ham ikke resten af natten. Nogle gange i løbet af både natten og dagen er han lige ud for at tisse, drikke og æde, og så hurtigt ind i hulen igen.
Er det normal adfærd?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hamster tæmning
  • #1   16. aug 2014 Da jeg havde hamster var han også kun håndvant og jeg gjorde alt som du også har beskrevet men det hjalp ikke.
    Så købte jeg en hamster seng og satte den på mit skød og hver gang han prøvede at løbe væk satte jeg ham stille på plads i sengen igen og nussede ham bag ørene:-) det var et stort arb. At gøre ham 100% tam men sad med ham 3-4 timer dagligt på den seng og efter 1mdr tid var han helt tam og det blev ham fordi han følte sig tryg på den lille seng. Håber mit svar kunne hjælpe.!:-)


  • #2   16. aug 2014 Prøvede idag at sætte ham på mine ben, og brugte mine arme som ''mure'' så han ikke kunne slippe ud, men kunne bevæge sig frit rundt og undersøge mig.
    Det virkede dog meget hurtigt som om han blev stresset, og selvom han normalt vil gøre alt for en godbid, var han overhovedet ikke interesseret i andet end at finde en udvej - så jeg ved ikke om det er den rette løsning for mig. :s


  • #3   16. aug 2014 Vil du have han skal sidde stille og blive nusset i dine hænder? For så har du nok valgt det forkerte dyr. Når man har sit hamster ude er det for at den kan løbe rundt, de gider ikke sidde stille hos en.
    Når du skriver at han kæmper sig fri, holder du så rundt om ham? For det er jo klart han ikke kan lide det, de er bytte dyr, så de tror jo de er blevet fanget af fjenden og skal spises.

    Jeg har haft en del hamstere, og alle har faktisk været dag og aften aktive og sovet midt om natten. Men altså for de fleste er det jo perfekt at de ikke vækker en midt om natten.


  • #4   16. aug 2014 Det okay men du må have held og lykke med ham smiley

  • #5   16. aug 2014 Det kan være du holder ham for hårdt, prøv at lade ham løbe oven på hånden istedet for at du holder ham fast.

    Det du beskriver er helt normal hamster adfærd.

    Hamstere skiftes til at sove og være vågen både nat og dag. Dvs de kan være vågen et par timer, sove et par timer, vågne igen osv osv


  • #6   16. aug 2014 Jeg lod ham også løbe fra hånd til hånd så han løb men ham blev super tryg ved mine hænder smiley

  • #7   16. aug 2014 Du kunne evt starte med at tage buret med hen i sofaen, åbne det og stikke hånden derind hvor du har små godbidder deri. De skal være så små så den nærmest er "tvunget" til at spise dem med det samme. På den måde vil den nok, med tiden, vænne sig både til dig og din hånd. Nu har jeg ikke selv hamster, men mus og det har virket fantastisk på dem smiley

  • #8   16. aug 2014 Det er normalt de løber rundt smiley Hamstere er ikke sidde-stille-dyr..

    De vil ud og opleve verden smiley


  • #9   16. aug 2014 Men mit hamster jeg havde for nogen år siden var sygt kælen så det er muligt at gøre dem tamme vis du har tålmodighed smiley

  • #10   16. aug 2014 Den lyder tam den hamster.. At være tam, betyder ikke at den sidder stille, men at den er håndvandt og ikke bider

  • #11   16. aug 2014 Tak for jeres svar. smiley
    Beltane : I mine øjne er den håndtam. I min verden er et tamt hamster et, som er tryg ved hænder, og ikke bare finder sig i dem. Så nej, den er ikke tam, den er håndvandt. smiley


  • #12   16. aug 2014 Vil give beltane ret, hamstere er ikke nusse sidde stille dyr.

  • #13   16. aug 2014 Susse : De hamstere jeg har haft med at gøre før var, og dem jeg snakkede med før jeg købte hamsteret sagde at det sagtens kunne lade sig gøre at få hamsteret tamt, så man kan have glæde af det, og nusse med det, i stedet for at have et bur stående, hvor man knap nok ser dyret.

  • #14   16. aug 2014 Mon ikke også det kommer an på dyret? smiley
    Nu har jeg mus (ikke helt det samme) men min éne hun er tam hun har bare så meget krudt i numsen at hun ikke kan sidde stille. Hun kravler rundt på mig og kan ikke få nok af det. Og ja hun er virkelig tam, for hun hopper selv villigt op i min hånd hver evig eneste gang smiley

    Så temperament har også meget at sige, men med tålmodighed og daglig kontakt så skal det nok lykkedes smiley !


  • #15   17. aug 2014 man kan sagtens have glæde af sit hamster selv om det ikke er et dyr der sidder stille og bliver nusset, og det kan også være tamt selvom den ikke gider sidde stille.

  • #16   17. aug 2014 En hamster finder sig ikke i hænder hvis de ikke er tryg ved dem..

  • #17   17. aug 2014 Hvor gammel er Mogens?

  • #18   18. aug 2014 Fandt svaret på din profil. Han er kun fra den 5. juni og derfor langt fra fuldvoksen.
    Han er hvad jeg kalder en teenager. Giv ham tid til at blive voksen. Når han er omkring 4 måneder gammel så plejer de fleste at falde mere til ro. Men lige nu er verden simpelthen for spændende og skal udforskes og det er kun ganske naturligt for guldhamstere i den alder


  • #19   15. sep 2014 Hanner er typisk mere tilbagetrukket, de er ikke lige så ivrige som hunnerne efter at komme ud. Min Felix er mere sådan ''gå med dig, jeg vil sove', men når han er ude er han glad og eventyrslysten og kravler op og ned ad os (han er også håndvandt, hvorimod min svoger og søster hamster kommer med det samme man åbner buret, og det er en hun smiley

  • #20   15. sep 2014 Mette: vi har altså haft en han der hellere vil være ude og være sammen med os, ind at være i sit bur. Så det passer altså ikke. Vi har både haft en hun der ikke gad at snakke så meget, og en som gerne vil. Det handler ikke om deres køn, men deres personlighed, lige som os mennesker.

  • #21   16. sep 2014 Det kommer jo også an på hannens personlighed;) Men typisk er det hanner, sååå smiley

Kommentér på:
Hamster tæmning

Annonce