{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.953 visninger | Oprettet:

Pelspleje af langhårs kaniner? {{forumTopicSubject}}

Jeg har aldrig rigtig haft en rigtig langhårs kanin, min mest langhårede var en løvehoved blanding med en lille smile manke.

Jeg derfor lidt i tvivl mht pelspleje. Hvor meget kræver en løvehoved hvis den skal gå som udekanin - er der forskel hvis den står på halm og spåner? Hvad hvis den er rex oven i - ændrer det på noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pelspleje af langhårs kaniner?
  • #2   24. apr 2014 Jeg har ligenu en løvevædder blanding, og får nok snart en løvehoved mere hjem. Mine dyr er altid udedyr. smiley
    Jeg børster dem efter behov, oftest 2 gange i ugen. smiley
    Spåner har jeg ingen erfaringer med, da mine går på halm - ,men vil tro at det vil sætte sig fast i deres pels smiley


  • #3   24. apr 2014 de skal børstes så ofte så de ikke får knuder i pelsen - heller ikke under benene, under hagen eller bag ørene osv. Dette vil i realiteten mindst være 1-2 gange om ugen. Er kaninen en angora eller en kanin med lige så lang pels som en angora skal den klippes helt ned mindst hver 3. måned. Grunden til dette er ikke kun at pelsen filtre utroligt meget men også fordi det kan være direkte livsfarligt for kaninen at sluge en masse af de lange får fra den pels. Så ved meget langhårede kaniner skal du have fat i saksen.

    Jeg har igennem mange år overtaget gnavere (heriblandt kaniner) og mange af kaninerne har været langhårede. De har alle være meget sammenfiltrede og har bestemt ikke haft det godt. Desuden har de haft det meget meget varmt om sommeren i forhold til de korthårede kaniner. Derudover har en del af dem bestemt ikke nyt at blive hverken klippet eller børstet (rykker du det mindste i pelsen gør det ondt på dem). Jeg må derfor sige at - ja kaniner med lang og fluffy pels ser helt vildt søde ud - MEN det er altså ikke for kanins skyld at man avler dem med så stor pels. Jeg har bl.a. fået kaniner ind som ikke kunne gå på grund at at pelsen var så filtret. Og jeg har endda fået en ind som ikke kunne spise ordenligt pga. pelsen og måtte aflives.
    Så jo de ser søde ude. Og ja hvis man virkelig er ansvarlig og kan børste den i bund så tit det kræves for at den ikke for filter og kan blive ved med det hele kanins liv. Og desuden får den klippet hvis dette er nødvendigt, så er lang pels sikkert helt fint. Men det er som sagt ikke til meget fordel for kaninen og havner kaninerne i hænderne på fx børn som ikke kan eller ved hvordan man holder sådan en kanin så er det bestemt ikke sjovt at være kanin med sådan en pels.
    Jeg har desværre set min del af bagsiden ved de meget langhårede kaniner og jeg synes det er noget man som køber og opdrætter bør overveje.

    Her er at billede at min senest overtagne kanin. En 5 årig sammenfiltret pige så nu er klippet og ved at være fri for knuder og ekstrem tyk pels.


    profilbillede
  • #4   25. apr 2014 Mange tak for jeres svar og erfaringer smiley Hvilke børster/kamme kan i eventuelt anbefale?

Kommentér på:
Pelspleje af langhårs kaniner?

Annonce