{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chinchilla vs. Kanin
  • #1   23. apr 2014 Jeg har kun erfaringer med kaniner, men dem har jeg så også haft i 15-16 år uafbrudt. Men det kommer meget an på, hvad man vil med dyret. Sådan som jeg har forstået det, så er chinchillaer ikke nær så "kæledyrs-agtige" som kaniner generelt anses for at være. Ligeledes er de utrolig skrøbelige i deres knogleopbygning, så der skal ikke meget til, før de får skader.

    Men det kunne nok være en fordel at komme ud til opdrættere for at møde arterne og få et indtryk live smiley


  • #2   23. apr 2014 Har også altid haft kanin, men min veninde har chinchilla som jeg er faldet for smiley

  • #3   23. apr 2014 Jeg har begge dele, men Chinchillaerne er uden tvivl min favorit, men det hele kommer jo an på hvad man ønsker af et dyr? synes ikke man kan sammenligne de 2 arter smiley

  • #4   23. apr 2014 Det kan man bestemt heller ikke Maria, jeg ville bare gerne have stillet fordele og ulemper op mod hinanden smiley Min kæreste siger at en chinchilla kræver meget mere tid end en kanin. Det mener jeg jo så ikke?

  • #5   23. apr 2014 En kanin bør komme ud af sit bur hver dag, en chinchilla behøver ikke løbetur dagligt hvis dens bur er indrettet ordentligt, og den har et okay størrelse bur. Dog skal man jo være social med den, men det skal man jo også med en kanin. En chinchilla er natdyr, så den larmer jo om natten, udover det har de en fin vane med at bide i alt, så de kan godt være lidt besværlige at have nogen gange smiley

  • #7   23. apr 2014 Som Maria Louise siger, så kommer det an på hvad man er int. i smiley
    Vi har chinchillaer, men manden har haft kanin i store dele af sin barndom.

    Jeg kan godt lide at chinchillaerne er så selvstændige. De kan fint passe sig selv i et bur, hvis det bar har ordentlige dimensioner og er indrettet ordentligt. Så har man en masse at kigge på.
    Men de kan også håndteres hvis man har lyst til det, men de fleste er dog ikke dyr der gider sidde stille - hvilket imo er en stor del af charmen ved dem.
    Jeg vil sige, at en kanin kræver mere tid end en chinchilla.

    Ulemper ved chinchillaer:
    De tåler meget dårligt høj fugtighed og høje temperature. Bliver der f.eks. 22 grader hvor de står, med en luftfugtighed på 80-90%, bliver de helt dvaske. Det kan stille en del krav til at holde temperatur og luftfugtighed nede, alt efter hvilken type bygning man bor i.

    Chinchillaer er skumrings og nataktive. Det kan ikke anbefales at forsøge at vende deres døgnrytme, da det er usundt for dem (præcis som det er usundt for mennesker at vende rundt, og kun være vågne om natten ;))

    De er nogle intelligente små sataner. Det kan jo både være godt og skidt. På den dårlige side, kan nogle af dem have en uvane med at være udbryder konger, og hvis de først en gang har opdaget noget der virker, så husker de det, og vil afprøve ting systematisk.

    Deres forsvarsmekanismer kan være mindre dejlige. De kan strinte, bide og smide pels. De to første sker ikke så tit, men den sidste kan man opleve ret ofte, og så står man eller dér, med en kæmpe tot chinchilla i hånden, men ingen chinchilla.

    Min erfaring er, at 9 ud af 10 chinchillaer bider i alt de kommer i nærheden af. Nogen er mere opsatte på at ødelægge ting end andre smiley

    Sover man let, er chinchillaer ikke noget man skal have i soveværelset.

    Af det mere positive:
    Relativt høj levealder. 8-10 år i snit, men kan komme op omkring 20 år.
    Nysgerrige og tillidsfulde.
    Lærenemme.
    Sjove bare at sidde og se på
    Tidspunktet de er vågne er smart, hvis man har arbejde, går i skole e.l.
    Man kan selv bestemme om man vil have 1 eller 2 dyr gående sammen.


  • #8   23. apr 2014 Min veninde skal af med sin, det er derfor jeg så meget overvejer det, da han er et dejligt dyr. Han strinter eller bider ikke, har dog bidt hende en gang, han bider heller ikke i ting når han er ude og løbe. Jeg er dog en smule bange for ham, men det er kun fordi det er et uvant dyr for mig. Jeg skifter hans bur, vander og mader, og nusser ham tit, men vil ikke have ham oppe.

    Min kæreste har dog haft chinchilla mange gange og vil gerne nusse med den!


  • #9   23. apr 2014 kanin, da det ikke kunne falde mig ind nogensinde at købe en chinchilla (eller flere)

  • #10   23. apr 2014 De vil altid lave det man kalder et prøvebid, og det kan godt forskrække, men det er bare for at de lige skal se hvad det er de har foran næsen.
    Så kan de markere, det gør ondt, men går over igen.
    Og så kan de bide hul. Det gør virkelig nuller naller (som med en hvilken som helst anden gnaver).
    Enkelte dyr kan man faktisk blive nødt til at aflive, fordi de bider, men der er heldigvis meget, meget langt imellem smiley


  • #11   24. apr 2014 Ja lige præcis Pia! Her markerede han sig bare overfor hende, de havde lige hentet ham og så var han jo selvfølgelig bange og nervøs. Overfor mig har han kun hvæst, men okay jeg kan jo også bare lade være med at ville nusse med ham når han sidder i sit hus

Kommentér på:
Chinchilla vs. Kanin

Annonce