{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.656 visninger | Oprettet:

Kanin der virkelig stinker! {{forumTopicSubject}}

Ja undskyld den overskrift!

Jeg har haft kanin i mange mange år, men altid kun en ad gangen. Nu har vi kastet os ud i at have flere kaniner (5 p.t.) og denne gang udendørs.
Jeg har observeret at særligt den ene af vores udekaniner virkelig stinker meget. Hun er meget renlig og benytter kun sin bakke, men i forhold til de andre kaniner lugter det utroligt grimt fra hendes bur, nærmest fiske-agtigt eller sådan rigtigt som i zoologisk have hos girafferne.
Jeg har gjort rent og tømmer bakke hver eneste dag og strøer op med ny halm og nye spåner i bakken. Buret er dog blevet noget vådt i det hjørne og det er svært at få til at tørre helt. Nu er det blevet så grelt at når man går forbi burene kan man lugte kaninerne og især hende, har nogen af Jer prøvet noget lignende?

Normalt kunne man slet ikke lugte at vi har dyr, der dufter højst lidt af halm eller hamp/spåner!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin der virkelig stinker!
  • #1   11. apr 2014 Jeg går ud fra, at lugten består af ufordøjede kvælstof- og svovlforbindelser som følge af ufuldstændig fordøjelse af specielt svovlholdige proteinstoffer.
    Hvis hunnen ikke skal producere noget (b ruges til avl), kan du sagtens nøjes med at bruge kornprodukter (f. eks. havregryn) som kraftfoder og supplere med grønt (gerne groft) samt hø og halm.
    Det kan være spændende at høre fra dig om udviklingen i løbet af en måneds tid.


  • #3   11. apr 2014 TAk for Jeres svar!
    Hunnen er en ung hun på 10 mdr. og hun skal gerne lave fine unger til mig (håber faktisk at hun er drægtig netop nu, men desværre tror jeg det er indbildt, da hun har bygget rede og plukket sig i nat og er på dag 20-21).

    Jeg kunne måske skifte til noget andet foder?, lige nu får hun Møllerens kaninpiller? Men du ville mene Jørgen, at det var forsvarligt at tage pillerne helt fra hende en periode, hvis ikke hun skal yngle? Jeg er inde på i forvejen, at lade mine kaniner her henover sommeren kun græsse og spise plukket foder og grene, rødder mv. (som naturligt) og så kun supplere med ganske lidt piller! Jeg kan naturligvis også gå omkring dyrlægen med hende og høre om sygdom kan være årsagen til den skrappe lugt (det lugter næsten af fisk).

    Stald Rabbit, jeg er ikke meget for pulver med forskellig kunstig duft i, tror ikke det kan overdøve denne stank, men måske det var værd at prøve?


  • #6   11. apr 2014 Ang. om hun er drægtig, nogen hunner begynder at bygge rede allerede dagen efter de er blevet parret, så det behøver ikke altid at være indbildt :). Nogen kaniner kan bare godt lide at bygge i god tid, for så at ødelægge den igen og lave en ny. - Altså prøve at lave den bedste rede til sine babyer :).

    Ang. lugten, så ved jeg ikke hvad man kan gøre smiley


  • #7   12. apr 2014 Hvis hun 1-2 dage efter at have plukket uld har hævede, røde til meget mørkerøde kønsdele, er hun brunstig og ikke drægtig.

    Hvis du fordrer med UNGT grøntfoder (180-220 g.fordøjeligt råprotein/FE), kan du godt bruge kornprodukter (70-100 g fordøjeligt råprotein/FE) som kraftfoder og
    alligevel ende omkring det optimale (120-130 g/FE).

    Når planterne kommer på et senere udviklingstrin, falder proteinindholdet og så blander vi mere pillefoder i kraftfoderet.


  • #8   22. apr 2014 Hun var drægtig! Har født 5 skønne unger, hvoraf vi har 4 fede, sprællende og dejlige levende p.t.
    Hun lugter stadig forfærdeligt og jeg skifter hendes bakke 2 gange dagligt, hun tisser også ekstremt meget og tisset er næsten mørkebrunt!
    Jeg har sat hende lidt op i foder fordi hun jo har unger, men har også været meget rundhåndet med plukket grønt og pilegrene!


Kommentér på:
Kanin der virkelig stinker!

Annonce