{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.058 visninger | Oprettet:

Opflaske Chinchilla unger {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg står i den situation at 2 af mine hunner har født her i går nat, 4 stk, en fundet død og desværre endte det med at den ene hun døde under fødslen af en nummer 5 desværre, ( dette er noget vi gætter os til da vi fandt hende død til morges, det mærkes som om der stadig var en unge i hende, og der hang slim ud af numsen på hende, dette kom som et chok for os da hun virkede okay igår, og passede sammen med den anden hun fint på de 3 levende unger )

De 3 levendes vægt ligger på, 40 gr, 40 gr, og 20 gr. Den hun der er tilbage nu passer fint de 3, vasker dem og lader alle 3 die. Men vi er i tvivl om hvorvidt hun har mælk nok til alle 3, og os fordi hun nok ikke har født alle 3 selv, også fordi den mindste er så lille.

Ville det være en god ide at opflaske dem? altså selvfølgelig stadig lade dem være hos moren, men give dem mælk ved siden af.

Jeg har haft ringet til kbh dyrehospital, men hende jeg snakkede med anede intet om Chinchillaer, og hun sagde at deres ´´ekspert´´ først kom fredag, hvilket jeg synes er lidt for sent.

Gider ikke negative kommentar, de bliver set bort fra, også kommer du på filter, da jeg simpelthen ikke orker det idag. vi har sat os en i at have chinchilla unger, og har også haft det før, vi har dog aldrig oplevet dette før, så vi håber på gode råd, så vi ikke også mister ungerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opflaske Chinchilla unger
  • #2   10. nov 2013 Smilla: Tak for svar smiley

  • #3   10. nov 2013 Nej, I skal ikke begynde at flaske på nogen, hvis det ikke er strengt nødvendigt.
    De skal have mad hver 2. time, og chinchillaer kan fint passe 3 unger. Evt. kan man tage en eller begge af de store unger fra, og give dem noget tilskud, og så lade den lille komme til, da chinchillaens mælk er den bedste, og der ikke findes noget produkt der er 100% lige så godt.

    Du skal veje ungerne hver dag, ca. samme tid hver dag.
    Det skal se nogen lunde sådan her ud:
    1. døgn: Ungerne har tabt 1-2 gram, holdt vægten, eller taget 1-2 gram på.
    2. døgn: Unger der har tabt sig første døgn, skal gerne holde vægten nu, evt. have taget på. Unger der har holdt vægten, skal gerne enten stadig holde den, eller have taget på. Unger der har taget på, bør stadig tage på.
    3. døgn: Nu skal alle unger gerne begynde at øge vægten med 1-2 g i døgnet.

    Jeg ville gå ind på DCKF's FB side, og hive fat i Dorthe K eller Dorthe T. Der er sikkert andre der har opflasket der inde, men det er nogen af dem der har størst erfaring med det, især Dorthe K.

    Men som udgangspunkt, så giv dem lige et døgns tid, og er i meget urolige, kan i tilbyde den lille lidt KMR killingemælk, men ellers ville jeg som sagt foretrække at fodre på de store.


  • #4   10. nov 2013 Ps:
    Lige meget hvad der sker, skal I nok ikke sætte næsen op efter at den på 20 gram overlever. Det er en meget lille unge


  • #5   10. nov 2013 Okay tak for svar, vi har heller ikke de store forventninger om at den overlever, den er meget lille nemlig, men vi håber jo. Må indrømme er ikke meget for at fjerne de andre, har de ikke brug for morens mælk også?

  • #6   10. nov 2013 Jo, men 40 gram er en del bedre.
    20 gram er meget lidt, og vi snakker ikke om flere timer, men bare 5 min eller sådan, så den lille får lov at komme til smiley Ellers kan de andre nok godt finde på at smide den væk.
    Man kan også flaske på den lille, men det er altså bedst at den kan komme til den rigtige mælk, også fordi det er svært at få mælk i de små størrelser.


  • #7   11. nov 2013 Nåeh troede du mente de skulle helt væk smiley Det andet prøver jeg, det lyder som en god ide, vil også heller at den får det rigtige mælk, frem for at skulle opflaske den smiley

Kommentér på:
Opflaske Chinchilla unger

Annonce