{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.455 visninger | Oprettet:

sine G
sine G
Tilmeldt:
28. sep 2013
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25

neutralisering af hankanin? Hvad er jeres holdning og/eller erfaring med det? {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at få kastreret min hankanin. Før jeg dog gør det vil jeg gerne høre jeres holdning og erfaringer med det. Havde nemlig skrevet et opslag her inde hvor to mente at det var en dårlig idé, hvorimod min dyrelæge samt søgninger på nettet henviser til at man skal gøre det. Også så kaninen ikke dør tidligere af kræft.
Kaninen er en indekanin, som har bur i vores stue - køkken alrum, der hvor det hele sker. smiley Buret står altid åbent, så han kan gå ind og ud, som det passer ham (dette har vi også haft mange overvejelser omkring - om det var en dårlig ide). Når vi dog ikke er hjemme eller i stuen, gider han alligevel ikke at være ude af sit bur. smiley
Grunden til at vi overvejer at kastrere/neutralisere (ved ikke hvad det rigtige ord er når det er en kanin), er fordi han er begyndt at pølle udenfor sit bur, hvilket kun er sket 1-2 gange tidligere (udløst af stor madglæde eller en lille forskrækkelse). Derudover har han den sidste uge tisset på min kæreste og jeg 4 gange (to på hver). Og det har bestemt ikke været fordi han ikke kunne komme væk. det har været imens at han er blevet nusset omkring og har nydt det - og 3 af gangene har det været lige efter han er kommet op til os smiley førhen kunne han sagtens holde sig to timer uden at tisse når han lå i sofaen og blev nusset om.

Håber nogle kan hjælpe. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  neutralisering af hankanin? Hvad er jeres holdning og/eller erfaring med det?
  • #1   10. nov 2013 tja det er en 50/50 for dte kan hjælpe på dine problemer men det kan også være at det ikke virker

  • #2   10. nov 2013 Tror ikke det er decideret dårligt og oftest hjælper det på enten adfærd eller lugt eller måske begge dele. og det er godt for kaninen generelt fordi den som ikke neutraliseret har et højt stressniveau da hans krop vil være fokuseret på at parre hele tiden selvom han ikke har nogen at parre. Derfor er det godt for hans stressniveau også, og man siger der er en risiko ved at kasterere smådyr, men dyrlægerne ved hvad de laver og jeg har kun haft god erfaring med det indtil videre (:

  • #3   10. nov 2013 Undskyld jeg lige hopper ind i dit oplæg her, det håber jeg er okay smiley
    Jeg har lige fået min søde kanin hjem i dag og han er som sagt en han smiley -Mit spørgsmål er så, HVORNÅR kan de blive kastereret? Bertil er 8 uger nu.


  • #4   10. nov 2013 De skal først nå at blive kønsmodne - det kan de begynde på allerede når de er omkring de 4 måneder men de kastereres som regel når de er mellem 5-7 måneder (:

  • #5   10. nov 2013 Okay Tak smiley

  • #8   10. nov 2013 Jeg har rigtig positive erfaringer med kastration af hanner (2 indgreb er blevet udført med succes), så hvis du har spørgsmål til det, er du velkommen til at skrive til mig smiley

    Havde jeg pengene til 2 sterilisationer af mine 2 hunkaniner, så var det sandsynligvis sket, da jeg gerne vil forhindre, at de udvikler livmoderkræft, som 80% af alle hunner over 4 år har/viser tegn på.

    Der er en risiko ved at lægge dyret i narkose, som der ligeledes er hos mennesker. Det handler om at vælge en kompetent dyrlæge, der kender risikoen. Og for guds skyld ved, at kaniner ikke må faste.

    Jeg tror ikke, jeg vil sige, at jeg på stående fod er hverken udelukkende for eller udelukkende imod. Derimod afhænger det af hvert enkelt tilfælde.


  • #9   10. nov 2013 Jeg har mistet 3 til narkosen.
    Har dog en del flere succeshistorier. Men pga. de tidligere uheldige oplevelser har jeg valgt ikke at sterilisere min hun, jeg tør simpelthen ikke.


  • #10   10. nov 2013 Veo: Det lyder godt nok vildt med 3 mistede kaniner grundet narkose. Jeg kan godt forstå, med den statistik, at din hun stadig er fertil.

    Jeg har kun haft 3 forskellige kaniner i narkose i min tid som kaninejer, som alle har klaret det fint. Den første gik dog bort 5 dage efter, men det var jo ikke narkosens skyld.


  • sine G
    sine G Tilmeldt:
    sep 2013

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 25
    #11   11. nov 2013 Det er helt iorden at du springer ind. smiley Jeg har fået at vide af flere, at jo mindre kaninen er, jo hurtigere kan de blive kønsmodne. min kanin er nemlig 3-4 mdr nu. smiley
    Jeg tænker også ligesom dig Lulle: Hvis mine kaniner kan leve dobbelt så lang tid ved en neutralisering, gør jeg gerne det. Og vil hellere tage chancen, end at jeg i stedet vil lukke hans bur om natten, da jeg er bange for at han tisser over det hele. Min dyrelæge har dog informeret mig om at deres 'dødsrate' ligger på 1%.

    jeg er rigtig glad for at høre om alle de positive erfaringer - og gad egentlig godt vide om jeres er blevet mere renlige af det, eller om i har oplevet andre ting efter neutraliseringen? specielt i forbindelse med hanner. smiley


  • #12   11. nov 2013 Jeg tror, du har fat i noget mht., at de mindste racer, bliver kønsmodne først. Det mener jeg også at kunne huske.

    Jeg har jo fået det gjort hos 2 hanner, og der kan man tale om markante forskelle i begge tilfælde.
    Kastrationerne er udført på kaniner på 5½ mdr og 2 år, som hver især havde problematisk adfærd, - herunder strinteri hos kaninen på 2 år. Begge kaniner er SÅ renlige og har været det siden kastrationens udførsel. Ikke noget strinteri, tisseri rundt omkring eller pøller, så på det punkt, har det været meget succesfuldt.

    Den eneste negative ting, jeg har at sige i forbindelse med "mine" to kastrationer er, at kaninerne får (kan få) en anderledes pelsstruktur. De fælder nærmest året rundt, så pels overalt må man altså finde sig i! smiley
    Støvsugning og brug af fnugrulle i rigelige mængder, hvis kaninen er indekanin smiley


  • #13   11. nov 2013 Det er nok egentlig rigtig det med de mindre racer og kønsmodenhed egentlig (: Altså det med renlighed kommer også an på kaninen selv, nogen mener det hjælper men min erfaring siger at det heller ikke altid er noget problem før - min kanin blev hurtigt renlig, når bare jeg fra start puttede hans tis og bæ op i hans toiletbakke (: og mine to foregående kaniner var vist også renlige inden de blev kastererede (:

Kommentér på:
neutralisering af hankanin? Hvad er jeres holdning og/eller erfaring med det?

Annonce