{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.960 visninger | Oprettet:

dværg hamster aggressiv og overvægtig {{forumTopicSubject}}

hej, jeg ville lige hører omkring jeres mening.
Jeg har denne her dværg hamster pige på 1 år og 2 måneder.
Vi fik hende fra privat opdrætter.
Lige siden vi fik hende, har hun været utrolig glad for mad, været overvægtig, og en gang i mellem lidt små sur, ikke så tit.
Nu er jeg så noget der til, at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre.
Hun vejer 60 gram, vores anden 50 gram. Så det er en utrolig overvægtig dværg hamster. Jeg har prøvet lidt forskelligt foder, samt med hun render rundt i løbegård, og nogen gange på sofaen, men har intet hjulpet på hendes overvægt, synes tværdigmod hun bliver tykkere, hun er våd bag på af tis, for hun kan ikke holde sig ren mere. Hun er blevet rimelig agrressiv, hun ligger bare inde i sit hus på siden, ved ikke hvad det betyder?
det gøre hun hvergang hun kommer ned i buret igen, så går hun ind i sit hus og ligger sig på siden?... for det meste når hun er oppe og man rør hende forsigtig på maven, så siger hun advar-else lyde. og når hun løber rundt på sofaen og man tager hende op, så siger hun igen advarelse lyde. Hun er begyndt at bide utroligt hårdt lige pludselig.. ved ikke hvad jeg skal stille op med hende? hvad er det bedste for hende? :s


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dværg hamster aggressiv og overvægtig
  • #1   4. okt 2013 det er hende..

    profilbillede
  • #2   4. okt 2013 Hvad fodre du hende med?
    Der er noget mad som feder
    F.eks. Solsikkefrø og melorme

    Det med hun er agressiv når du rør hende på maven er fordi hun ikke kan lide det, hun kan evt havde en svulst i maven, som i ikke kan se, som gør ondt når i rør der, og det kan også være grunden til hun ligger sig på siden, fordi det gør ondt at ligge på maven.

    Bruger hun sit hjul? For det burde jo være nok motion, det at tage hende ud at løbe på gulvet og i sofaen er jo mere for hyggens skyld.


  • #3   4. okt 2013 hun får ' vitakraft - menu vital '
    også får hun selvfølgelige ikke ligeså stor pition som den tynde af vores dværg hamster. så får hun også en smugle melorme hver dag.
    hun får også en agurk hver dag, som selvfølgelige køler af inden hun får den.
    for jeg er usikker på om hun drikker, da hun er så tyk og har svært ved mange ting.

    hun siger advarelse lyde hver gang vi tager hende op? også lige pludselig bider hun nogen gange. Nogen gange når vi kommer ind i hendes bur, så tror vi hun er død, fordi hun ligger helt stille på siden, og går ALTID ind i sit hus, eller så går hun ud og spiser også ind i sit hus igen og sover.

    nej hun bruger ikke sit hjul mere, det er virkelig virkelig sjældent hvis hun endelig gøre det, men nej hun gøre det ikke rigtig mere.


  • #4   4. okt 2013 og hun er gul af tis bagpå ved halen??

  • #5   4. okt 2013 Skrig ned på melormene, de feder for meget,

    Også vil jeg tro der er noget der gør ondt i hendes mave, en svulst eller lignende, da hun ikke kan lide at blive rørt der.


  • #6   4. okt 2013 hun får kun cirka 4-5 pr. dag? er det for meget?
    hun er jo sur hver gang man tager hende op, hvad ville du gøre med hende?


  • #7   4. okt 2013 Vækker du hende?

    Ikke alle hamstere er "kæledyr" nogle er mere "kigge-på-dyr"

    Og jeg ville ikke give mad hver dag, hamstere gemmer det jo


  • #8   4. okt 2013 Er det samme hamster du skrev om i sommers? Hvis ja, er den tjekket for diabetes?

  • #9   4. okt 2013 bella hende som er overvægtig, hun har altid elsket at være ude, men nu er den helt gal, hun 'skriger' agtig når man tager hende op hver gang.
    ja det er det, har været til dyrelægen med hende, har også sagt det med dieabetes, hun siger ikke rigtig noget til det omkring det, hun siger vi skal komme derhen hvis hun har en knude så hun kan aflives i god tid, hun synes at hun bare skal leve til så lang tid hun kan, synes bare det mærkeligt hvorfor hun kommer med den ' skrigende ' hver gang man tager hende op, sådan plejer det ikke at være..


  • #10   4. okt 2013 Men hvis hun har diabetes så skal du netop ikke give så meget fed mad...

  • #11   4. okt 2013 (link fjernet)

  • #12   4. okt 2013 Jeg ville tage hendes til dyrelægen.

  • #13   4. okt 2013 kunne godt forestille mig hun har dieabetes.. men dyrelægen tager det ikke rigtig som alvorlig..

  • #14   4. okt 2013 Nej, men så må du gøre det, ved at fodre den rigtigt (Læs mit link)

  • #15   4. okt 2013 gøre jeg også smiley
    men det bare når hun siger den advarelse lyd, ville i så lade vær med at tage hende op overhovedet eller hvordan?


  • #16   4. okt 2013 Er hun lige vågnet når det er?

    Flygter hun fra din hånd, eller vil hun gerne kravle op i den uden du tager fat i hende?


  • #17   4. okt 2013 Eller søge anden dyrlæge, hvis du ikke bliver taget alvorlig..

  • #18   4. okt 2013 ja nogen gange er hun lige vågnet, men hun har aldrig ligget så mærkelig i buret og sovet, derfor bliver man bekymret, hun har altid elsket at blive taget op og kysset, nu siger hun de advarelse lyde hver gang hun bliver taget op, plejer hun slet ikke at gøre.

  • #19   4. okt 2013 Det lyder til hun har ondt.. Find en anden dyrlæge der har forstand på hamstere

  • #20   4. okt 2013 Hmm, jeg må lige se i morgen, hvis hun stadig er sådan, må jeg få fat i en dyrelæge. Men problemet er hun altid har sagt de der advarelse lyde, men nu siger hun det bare hele tiden, plejer hun ikke. Har lige kigget på den side, og givet hende noget ost og en agurk, som der stod smiley og det tager hende glædeligt i mod.

  • #21   4. okt 2013 Du skriver jo det har stået på et stykke tid, så tror du det så bare forsvinder i morgen?

    Tror virkelig ikke du har læst hvad jeg har skrevet! - hun lyder til at have ondt i maven, det kunne være en svulst.


  • #22   4. okt 2013 ost? det er da ikke fedtfattigt?

  • #23   4. okt 2013 jeg har lige været til dyrelægen med hende for cirka 2 uger siden, hvor dyrelægen sagde hun er gammel.
    jo det kan det i hvertifald være susan smiley vi køber kun fedtfattigt ost herhjemme.


  • #24   5. okt 2013 Ost er ikke fedtfattigt uanset hvad der står på pakken, det er jo lavet af "mælkefedt"

  • #25   5. okt 2013 der er mindre fedt i den ost vi køber, og det står der tydeligt på den der diabetes side at det er godt for hamsteren.

  • #26   5. okt 2013 Uanset hvilken ost det er, så kan du ikke undgå fedt.. Fedtfattig er IKKE = ingen fedt

  • #27   5. okt 2013 nu er der forskel på om hamsteren udskiller keton eller glukose eller begge dele i urinen.
    For diabetes er IKKE = nul fedt, men er i langt højere grad = så lidt kulhydrat som muligt.

    Ost indeholder masser af rigtig fine ting ud over fedt - men den skal jo naturligvis IKKE leve af ost smiley


  • #28   5. okt 2013 det er jeg da godt klar over? tror du seriøst jeg bare giver den ost?
    selvfølgelige får hun en agurk hver dag og sit grundfoder.


  • #29   6. okt 2013 Christina, nu sidder jeg ligesom og taler FOR at du har givet din hamster ost - så at sidde og hakke på mig, hjælper næppe noget...

    Men jeg synes helt ærligt du skal gå på apoteket og få købt nogle Keto-diastix og så få tjekket om din hamster har diabetes. Der er ikke mange dyrlæger herhjemme, som ved det mindste om diabetes hos hamstere, så de nytter knap nok at gå til dyrlæge med lige netop dét punkt.

    Men hvis din hamster ligger sig på ryggen/siden og siger advarselslyde - så ville jeg personlig nok holde fingrene væk. Det er hamsteren der beder dig om at holde dig væk - og respekterer man ikke det, så er det klart i min verden at den vil begynde at bide eller lignende aggressiv adfærd.


  • #30   6. okt 2013 det ville jeg gøre smiley
    men hvordan bruger man sådan en keto-diastix? apoteket ved ikke meget om det, netop fordi de ikke er dyrelæge.
    skal jeg så bare lade hende være i buret og lade vær med at tage hende op?


  • #31   6. okt 2013 hvis man ikke ved noget om at tolke resultaterne af en urinsticks bør man nok overlade det til dyrlægen... få lavet en urinprøve og indlever den ved dyrlægen.

  • #32   6. okt 2013 når man køber en pakke med de stiks, så plejer det at være ret simpelt at aflæse - sidst jeg havde en pakke var der aflæsningstabel på pakken smiley

    Men det er ret "nemt" - man sætter hamsteren ned i en helt ren og tør plastkasse til den tisser et sted og så dypper man stixen i urinen, og sætter hamster op i buret igen smiley

    ... og at overlade det til dyrlægen bliver det næppe nemmere af! 99% af dyrlægerne derude aner ikke en flyvende klap om diabetes hos hamstere smiley jeg fandt ÉN da jeg stod med min første diabeteshamster - og han vidste "kun" det samme som jeg, ud fra hvad der er at finde af engelske og tyske publikationer skrevet af andre hamsterfolk... :S Så hos dyrlægen kommer man sjældent langt med hamstersygdomme desværre :S smiley hvis ikke det kan behandles med antibiotika eller ivomec/frontline, så ved de ikke ret meget om tingene med hamstere :S


    Men Christina hvis din hamster virkelig ikke kan lide at du samler den op - så ja, så skal du netop lade være. Der er jo ingen mening i at gøre ting mod den, som den ikke kan lide (og som måske gør ondt), når nu der ikke er behov for det smiley
    Hvis du tror den har ondt, så skal du finde ud af hvorfor - og så reagere ud fra det smiley Hvis den har smerter pga. diabetes, så skal diabetesen behandles (på kosten), har den ondt pga cancer så ville jeg personligt give den fred, for ellers forlænger man bare dens smerter unødigt. Har den smerter pga. dårlig mave, så skal der kigges på det - der er mange mulige årsager til at den har ondt - og den smerte/ubehag skal fjernes på den ene eller anden måde smiley
    .. og du skal i hvert fald ikke påføre den yderligere smerte eller ubehag/gene ved at samle den op, når de tydeligvis ikke bryder sig om det smiley


  • #33   7. okt 2013 vi har fået en akut tid hos dyrelægen her om lidt, hun skriger hele tiden når vi stikker hånden til hende, sådan har hun aldrig været før, når vi flytter rundt på speedys bur som er ovenpå bellas, så skriger hun også sindsyg meget, selvom vi ikke er inde i buret, min mor og jeg fandt hende ved hun lå på ryggen, helt stille og lukket øjne, vi troede hun var død, så prøvede jeg at rører ved hende og sat hende på maven, hun faldt så ned til siden, den er helt gal med hende smiley dyrelægen skal tjekke hende virkelig i gennem... det er vidst bedst hun får fred nu..

  • #34   7. okt 2013 når vi stikker vores hånd ned til hende *

  • #35   7. okt 2013 og nu sidder hun og vasker sig, men kan ikke rigtig gå...

  • #36   7. okt 2013 Bella er blevet aflivet, hun havde en kræft knude lidt mindre end str på en nød smiley

  • #37   9. okt 2013 Åh, r.i.p Bella smiley

Kommentér på:
dværg hamster aggressiv og overvægtig

Annonce