{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.914 visninger | Oprettet:

Kanin - Lus/lopper? {{forumTopicSubject}}

Hvilke "smådyr" er det muligt for kaniner at få?

Jeg har været væk i 2 dage og da jeg kom hjem efter skole og så til alaska, så jeg et lidt sort dyr i hendes pels (ret nemt at se eftersom hun er helt hvid), umiddelbart kunne det ligne en af de der minifluger, men jeg tjekkede lige for en sikkerhedsskyld. Jeg kan se nogle små sorte æg, lidt ligesom når mennesker har lus, men KUN oppe omkring hendes manke oven på hovedet, resten af pelsen kan jeg ikke finde noget. Jeg fandt det dyr og tog det ud, og det hoppede eller fløj af min finger?
Nogle bud på hvad dette kunne være?

Hun går alene på mit værelse, og de eneste andre dyr vi har er katte. De er ikke i nærkontakt på den måde at deres pels rører hinanden, så jeg ved virkelig ikke hvor det kommer fra. Hvad er mulighederne, kan det komme ud af ingenting?

Og endnu et spørgsmål, er menneskelus og dyrelus det samme?

Jeg håber I kan hjælpe mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin - Lus/lopper?
  • #2   26. sep 2013 Line - Umiddelbart har kattene ikke haft noget, men vil da lige tjekke alle tre for en sikkerhedsskyld. Hvis kattene ikke har lopper, hvad er mulighederne så? smiley

    Jeg har nemlig læst at man kan bruge advantage til kat, til kaniner mod utøj, men "hvillke" utøj virker det mod?
    Kunne det evt være en idé at tage en tættekam på hende? smiley


  • #3   26. sep 2013 Jeg har tit læst på KG at lopper bor i omgivelserne og kun hopper på dyr for at suge blod og lægge æg. Loppeæg er dog hvide, hvis din kanin har lopper har det sorte du kunne finde været lort.
    Hvis katten har lopper skal alle dyrene behandles (katten skal ha advantage og evt capstar piller), og omgivelserne skal sprøjtes + støvsuges, smid støvsugerposen ud når du har støvsuget. Hvis dyrene er i sengen skal sengetøjet skiftes, sofaer skal støvsuges.


  • #4   26. sep 2013 Hvis I har lopper, skal ALT renses. Dvs. tæpper skal til rens eller i fryseren, sofaen skal støvsuges hver dag osv. og alle dyr skal i behandling. Lopper lever ikke på kaniner som sådan, men de bider naturligvis kaninen som de vil bide mennesker. Du kan godt, i yderste tilfælde, benytte Advantage til kaninen, ALDRIG Frontline.

  • #5   26. sep 2013 Hvis du behandler kattene og sørger for de ikke har lopper så bør alt andet dø ud.

    Hunde og kattelopper skal retur på et værst dyr inden for 24-48 timer, kommer de ikke det så dør de.
    De kan heller ikke overleve på kaniner.

    Derfor gælder det om at holde kattene loppe fri så klare resten sig selv.


  • #6   26. sep 2013 Ja, men behandlingen skal vedligeholdes længe. En loppe kan dog overleve op til 5 dage uden sit værtsdyr, og ikke kun 48 timer som Sortfod skriver smiley Udviklingen fra loppeæg til voksen loppe tager ca. 3 uger, og det er derfor det er vigtigt, at blive ved med at behandle et godt stykke tid efter man har opdaget lopperne.

  • #7   26. sep 2013 læg nogle af de sorte "dimser" du kan finde i pelsen på et stykke fugtig køkkenrulle og vent nogle min og nulr dem så lidt. Bliver papiret rødligt er det loppeafføring (med blod i) og den har lopper.

  • #8   26. sep 2013 hvis du har behandlet f.eks med bayvantic eller lign. så er det noget med en pipette om mdr. for en kat og så skal den altså ikke behandles ekstra for at holde det ved lige.
    Det er kun hvis man benytter frontline eller lign. til katten hvor det så skal behandles. Og i en kasse bayvantic er der til nogle mdr. af gangen. Så løser problemet som sagt sig selv.
    Mener nu forsat det er 24-48 timer i følge det jeg har fået oplyst af op til flere dyrlæger, men det kan da godt ske det er forkert.

    Men pointen er at det altså ikke er nødvendigt at fryse alt ned, støvsuge igen og igen hvis bare man behandler katten hvis det er den som kommer med lopperne.


  • #9   27. sep 2013 Arbejder med loppemidler til dagligt, så burde vide hvad jeg taler om mht. loppers levetid smiley det normale er op til 48 timer, men man kan sagtens risikere at de lever længere. Og selvfølgelig skal hun ikke behandle den med mere end en pipette, men det kunne sagtens være at hun tænkte, at det var nok at behandle dyret en gang, og så gemme resten af pipetterne til næste gang smiley

Kommentér på:
Kanin - Lus/lopper?

Annonce