{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.721 visninger | Oprettet:

fremgangs måde ved spyflue angreb {{forumTopicSubject}}

jeg har så været så uheldig at 4 af mine kaniner er blevet angrebet i løbet af sommeren, men har nu fundet en frem gangs måde, der sikre kanines overlevelse.
kaniner skal tilses engang i døgnet, hvis det opdages at fluerne er igang skal kanin ind i en stald eller under halv tag, der er ikke nok at flytte den rundt i haven, da de nok skal finde den.
derefter, tager man en saks og klipper den skaldet på hele bagpartiet, husk maven og rundt bagben, få klippet så mange af æggende af som muligt, derefter kæm, med en lusse kam, og få så mange af ægne af som muligt. hav en skål med kogene vand at lægge pels med æg i, og lige skolde kam i, imens i kæmmer den.
vaks derefter kaninen, med alm opvaske sæbe, den opløser fedt, og ødelægger betingelserne for de resterende æg. tør kaninen grundigt med en hårtøre især mave, rundt kønsdele og bagben, der er MEGET vigtig at kaninen er helt tør, da fluerne ellers vil få perfekte betingelser at overleve i, men pas på ikke at brænde kaninen med varmen fra hårtørren.
hold godt øje med kaninen de følgende dage, chek den minst 3 gange om dagen, se i sær efter i lyske, om køns dele.
Kommer der nu laver skal der handles hurtigt, ring til dyrelægen, og få gift til at dryppe i nakken på kanin, det går i blodet og dræber laverne. opgiv ikke fordi der er kommet laver, kaniner er sejer end man lige regner med.
min ene hankanin blev angrebet 3 gange i træk (jeg forsøgte mig frem og fulgte endnu ikke denne fremgangs måde) og han var levende og de havde gnavet hul i siden to steder på ham og et sted i lysken, men han overlevet og har det fint, nu her en mrd efter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  fremgangs måde ved spyflue angreb
  • #1   13. aug 2013 Det er det faktisk også. Der er ingen ide i den måde de angriber på. Kaninen behøver ikke være syg gammel eller svagelig

  • #2   13. aug 2013 Der der går i afføringen er rimelig harmløshed overfor kaninerne, og spyfluer kommer ikke derfra. En spyflue er en smuk stor grønskindene flue. Og de er der pludselig i en busk eller en hæk i haven, og så pludselig er de på kaninen. De fedter den ind i noget guli stas som lugter frygteligt, og kaninen ser våd ud, og der er så en masse klumper med æg. Kanin behøver ikke have sår eller andet. Minen går i løbegårde som to gange i døgnet bliver flyttede.

  • #3   13. aug 2013 Og vi taler ikke 1 eller 10 fluer. Vi taler 70-100 fluer

  • #5   13. aug 2013 Jeg bor på Lolland

  • #6   13. aug 2013 Det er denne slags der har været her. Det mystiske er jeg har ti kaniner gående i haven. Og de vælger kun en at gå på. Og når den er væk rør de ikke de andre. Der gik 14 dage imellem hvert angreb her

    profilbillede
  • #7   13. aug 2013 Kanin forsøger at vaske sig og får også ramt på mange af fluerne, men de kan ikke hamle op med mængten der kommer, og giver til sidst op. Der sker ikke noget ved de spiser det. Og vil ikke tro det er spy du har set i tisset smiley

  • #8   13. aug 2013 Så vidt jeg kan forstå, sker maddike angreb på grund af dårlig hygiejne, enten fordi kaninen er gammel/har diarré, eller der ikke bliver gjort rent ofte nok, specielt ikke fordi der skal gøres oftere rent netop i sommer månederne af denne grund.
    Spyflyer har ikke grund til at lægge æg i pelsen på en sund og rask kanin, hvis forholdene ikke er rigtige. De rigtige forhold for en spyflue er fugt i pelsen, enten på grund af diarré eller urin.

    (link fjernet)
    http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=913/sprog=1/grp=4/menu=3/
    http://www.kongelundensdyreklinik.dk/dyr/kaniner.html#Spyfluelarve%20angreb%20hos%20kaniner


  • #9   13. aug 2013 Giesji ja du har ret. Men talte med dyrelægen og han fortalte at nogle år, er de særlig arsassive og overfalder sunde raske velfungerende dyr. Mine er alle unge dyr, som bliver flyttede til ny græsning hver dag, og er fine i pels og alt smiley

  • #10   13. aug 2013 Har du en mødding til alt skidtet når du renser bure?
    Jeg tror umiddelbart den mest logiske forklaring på at spyfluerne bliver aggressive, er at de måske er desperate efter et sted at ligge æg. Hvis du har en mødding (selvfølgelig tilpas langt nok væk fra dyrene) kan det være de søger hen i den i stedet.


  • #11   13. aug 2013 Spufluer skal bruge kød til at udvikle deres æg. De går ikke i møddinger smiley og ja det har jeg også

  • #12   13. aug 2013 Det er selvfølgelig rigtig nok, men man kan vel altid smide noget kød fra aftensmaden på møddingen for at aflede fluerne, så de ikke føler sig nødsaget til at gå på en rask kanin smiley

  • #13   13. aug 2013 De hvide larver er almindelige fluelarver/maddiker.
    Stalosan F (kan bl.a. købes i Land & Fritid) er et pulver, som modvirker fluelarver.
    Det er ret effektivt. Jeg har købt en sæk med 25 kg for tre år siden, tror jeg, og jeg har gennemsnitligt haft 10 kaniner i den tid. Der er stadig et par kg tilbage, så det holder længe smiley


  • #14   13. aug 2013 Det er bestemt ikke en god ide at smide kød på møddingen, hvis man har en sådan, det vil så indbyde rotter til at slå sig ned, og dem ønsker man bestemt heller ikke at have besøg af. Tænker at man nok kan nedsætte risikoen for spyfluer markant ved at flytte kaniner ind i en stald eller lign. hvis man har mulighed for det.

  • #15   13. aug 2013 jeg bruger 1 sæk stalosan F om året til 30 marsvin, man skal bruge ca 50g pr m2 mener jeg der står på sækken, det passer med ca ½ dl pulver. Jeg bruger det mest mod lugt: det forhindrer omdannelsen af amminium til ammoniak

  • #16   14. aug 2013 jeg tror i øvrigt ikke på det er fluerne der udskiller noget gult der lugter forfærdeligt.... det du ser er kaninen der har slem diarre og DERFOR angriber de alle samme kanin...

  • #17   14. aug 2013 Susan der er jo enlig ligegyldig hvad du tror på. Der er fluerne der fedter dem ind i det gullige stas til at lægge æg i. Diarre lugter heller ikke sådan, og hvis en kanin har mulighed for at komme væk har de det heller ikke til midt op på ryggen og ned på begge sider, Pluds hvis det var diarre ville det også være mere klistret og vådt. Har talt meget med dyrelægen om det, og han fortæller at der er nogen år hvor der er mange angreb, og andre hvor der næsten ingen er. Og det er uforklarligt hvorfor de angriber raske dyr, men det gør de. Ingen af mine dyr, er syge, har dårlige mave, eller gamle.

  • #18   14. aug 2013 Uanset hvad så lad endelig være med at smide kød på møddingen - det er seriøst det dårligste råd jeg har hørt i denne uge.

  • #19   14. aug 2013 He he jeg er uddannet landmand. Tro mig, så dum er jeg ikke at jeg ville gøre det

  • #20   15. aug 2013 Nu var det egentlig også ment som en aflednings manøvre hvis fluerne er så desperate at de angriber sunde dyr.
    Men ja, det øger selvfølgelig risikoen for rotter, det havde jeg ikke tænkt på.


  • #21   15. aug 2013 spyfluer smører ikke deres ofte ind i klistret gul væske... kan godt være det ikke er afføring, men det du har set er så sandsynligvis lymfevæske (gul og klistret!) der løber ud af sårene pga larvernes bevægelse. De forhindrer nemlig at såret heler og holder det åbent ved at sprælle. Det er IKKE noget larverne tilfører.

  • #22   16. aug 2013 Du er sku da påståelig, det er fluerne der klister dem ind, og jo det er noget spyfluerne gør, og nej det er ikke lymfe væske.

  • #23   16. aug 2013 jeg syntes du skulle indfange et eksemplar og indsende til naturhistorisk museum, det må være en ny art du har for alle kendte arter smører ikke de angrebne dyr ind i noget. Jeg syntes faktisk det er lidt pinligt du blærer dig at at være landmand og du så ikke ved sådan noget og tror det er fluerne væsken kommer fra...

  • #24   16. aug 2013 Susan du er da så klog at du kan undvære hovede. Og nu har jeg så stået med kaninerne det var gjort ved og talt med 4 forskellige dyrelæger om det, men det kan da være de også skal have sig en ny uddannelse, de ved da åbenbart heller ikke så meget som dig, for de siger alle det samme.

  • #25   16. aug 2013 og du er så uforskammet du burde formenes adgang til et tastatur;)

    men hvor er dine beviser? du siger du har haft dem til 4 forskellige dyrlæger? jeg vil være så fræk at sige: det tror jeg simpelthen ikke på...


  • #26   16. aug 2013 Nej det sagde jeg ikke. Jeg sagde jeg har talt med 4 forskellig dyrelæger smiley

  • #27   16. aug 2013 Og du startede selv med at være uforskammet.

  • #28   16. aug 2013 nå gjorde jeg det:

    "Susan der er jo enlig ligegyldig hvad du tror på. " skrev du. Det ignorerede jeg pænt og prøvede igen hvorpå du så skrev "Du er sku da påståelig, det er fluerne der klister dem ind," og SÅ blev jeg nødt til at bede dig fremskaffe en flue for det ER en zoologisk nyhed det der at der er spyfluer der gnatter dyrene ind i klister før de lægger æg på dem... så hvis du nu tager og læser alle indlæggene igen vil du kunne se jeg ignorerede pænt dit første angreb og reagerede først lidt på det næste. Den uforskammede her er DIG.


  • #29   17. aug 2013 Måske men du bliver ved og ved med at tale ned, og give udtryk for jeg ikke kan se forskel på spy og dårlig mave, hvilkede mine kaniner ikke har, og aldrig i alle de år jeg har haft kaniner nogen sine har haft. Du taler til mig som om jeg er en af de 12 årige tøser der er herinde, som du meget gerne vil belære. Og det kan godt være du ikke har hørt om det før, men jeg vil gætte på du rent faktisk ikke ved alt. For dyrelægerne kendte godt til det

  • #30   17. aug 2013 spy er maddiker og æg, det er ikke klistret væske op og ned af kaninens ryg! er de smurt ind i klister så er der følgende muligheder: dårlig mave, urin eller lymfevæske der løber ud af sårene. Fluerne tisser ikke på sårene eller hvad det er du tror... de lægger KUN æg, den klistrede væske du ser kommer fra kaninen på en eller anden måde. -hvad det så er kan jeg kun vurdere hvis jeg så det, men jeg gætter mest på sårvæske når du er overbevist om det ikke er afføring.

  • #31   17. aug 2013 Søde ven de klister kanin ind i der gule klister og lægger deres æg i det. Der efter udvikler de sig til laver som gnaver sig ind i huden, går op i urinrør og endetarm. De har ingen sår før, at laverne gnaver hul. Efter som du tydeligvis aldrig har set et tilfælde skulle du måske afholde dig fra at udtale dig, og lade fagfolk gøre det, så som dyrelæger. Det er lidt trals du udtaler dig om noget du ikke aner noget om

  • #32   18. aug 2013 bare fordi nogle påstår med fast overbevisning i stemmen at månen er lavet af grøn ost så gør det det ikke til en sandhed. Spyfluer lægger æg, de sovser IKKE deres ofte ind i gult klister, spørg en entomolog, de ved en del mere om den slags end en dyrlæge... hvem går til dyrlæge med sin kæleflue måske?

  • #33   31. aug 2013 hmmm spændende diskution, ikke for at ribbe op i noget men er en af jer blevet kloge på hvad der er det rigtige, jeg aner det nemlig ikke og kan ikke helt lure hvem af jer jeg skal tro smiley Men må indrømme det kunne være god viden smiley

  • #34   31. aug 2013 se logisk på det: hvor stor er en flue? :hvis den skulle kunne smøre sit offer ind i gul snask så skulle den jo ligesom have det med på en eller anden måde hvilket ville ses på størrelsen af insektet. Eneste logiske forklaring er at det gule snask stammer fra det angrebne dyr: diarre eller lymfevæske eller betændelse. sår/Lymfevæske ER gul og MEGET klistret ved alle der som barn har prøvet at pille et sår af der ikke var helet endnu.. det siver jo fra såret i timevis. Flue larvernes bevægelse (de vrikker rundt) i sårene forhindre det heler, så det ligger bare der og siver... og nej jeg kan ikke finde en side hvor der står "spyfluer snasker IKKE deres ofte ind..." da jeg vil mene det er fortaleren for eventyret der må finde kilder: hvilken spyflueart snasker sine ofte ind før de lægger æg? det mangler vi stadig at få oplyst...

  • #35   1. sep 2013 Susan hvis jeg så dine svar mere logisk end Sannes så havde jeg ikke haft brug for at spørger, kan sagtens se hvad du siger men kam også sagtens se hvad Sanne skriver.

    Hvor har den lille edderkop alt sit spind fra? Naturen kan trylle af og til.
    Men jeg siger ikke du tager fejl, håbed bare en af jer havde fået lidt mere konkret viden. smiley

    Da jeg syntes det var et spændende emne


  • #36   1. sep 2013 Der var faktisk en insekt tosse på vores landbrugs center. Og hun havde også hørt om det, dog aldrig set et tilfælde. Men hun nikket genkendende til det. Og det er jo ikke hele kaninen der bliver fedtedes ind det er er lille område på størrelse med en halv hånd, over krydset på kaninen hvor den har lidt svært ved at nå. Og så taler vi ikke en lille flue. Vi taler 100-2000 fluer,så jeg har skam ret !! men dette emne gik endelig også mere ud på at fortælle folk hvad de skal gøre hvis de er så uheldig at de oplever et angreb. For da jeg spurte om det første gang, skrev stort set alle at kaninen var dødsdømt og jeg bare skulle aflive den, og det behøver man altså ikke, der er bare et stort arbejde at kæmme den

  • #37   1. sep 2013 Hey Sanne

    Ved godt jeg fordrejer start emnet lidt. Syntes bare jeres snak var spændende og tænkte i måske var kommet tættere så vi andre kunne få gavn af viden. smiley


  • #38   1. sep 2013 Er det ok Jeg spørger ind her eller skal vi tage det i en nyoprettet tråd?

    1: hvis de er ekstra aggressive vælger de at lægge æg i levende raske dyr og her bruger de deres eget sekret til at binde?

    2 hvad mener du med op til 200 fluer er de fælles om at ligge æg samme sted og derfor er fælles om at lave sekret? Eller ligger de op til 200 flue æg?


  • #39   2. sep 2013 Ja ægne udvikles hurtigt i våde varme omgivelser derfor udgiver de det gule stas, og så lægger de ægne nede ved huden.
    Kan se jeg har fået skrevet 2000 mente selvfølgelig 200 og det er vildt mange fluer, der stiger en sky af fluer op, når nan kommer derover, det er også derfor jeg tror kaninengiver op på et tidspunkt, for i pelsen har jeg også fundet mange mange flue rester, hvor kaninen har most dem i starten, når de er igang med at lægge ægne flytter de sig nemlig ikke, jeg måtte sådan nærmest børste fluerne af den, helt vildt klamt


  • #40   2. sep 2013 Hvad var det du gerne ville tætter på. Det jeg har skrevet i start indlægget er helt korekt.

  • #41   2. sep 2013 Jeg ville gerne tættere på et evt dokumenteret rigtigt svar smiley

    Men jeg læser og sortere, Jeg skal såmænd ikke bruge det pt, men det kunne jo være nyttig viden. smiley


Kommentér på:
fremgangs måde ved spyflue angreb

Annonce