{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passer det? neutralisering/kastrering af kanin
  • #1   22. jul 2013 det kommer an på så meget smiley trives dyret som viril er der ingen grund til det men, strinter hannen fx meget og er hunnen agressiv under brunst så kan det være at neutralisering virker

  • #2   22. jul 2013 okay ved du hvad det koster *hvis* nu det er:-)

  • #3   22. jul 2013 det er meget forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge, men tror du skal regne med en 4-800,-

  • #4   22. jul 2013 okay:-)

  • #5   22. jul 2013 At kasterere en han, koster nok 500-1500kr alt efter dyrlægen.
    At sterilisere en hun kan koste fra 1000-2500kr, også alt efter dyrlægen:)

    Men det er det hele værd, og man får en dejlig kælekanin:) Jeg går meget ind for neutralisering:)


  • #6   22. jul 2013 Alt mellem 400 og 2000. Hunnerne er som regel dyrest, da det er en desideret operation og tager længere tid end hannerne, der blot er et snit eller to.

  • #7   22. jul 2013 Jeg synes ikke, man skal kastrere eller neutralisere, hvis der ikke er en egentlig grund til det. Kaniner er skønne kæledyr, det behøver man ikke en operation for smiley

  • #8   23. jul 2013 Der findes mange argumenter for og imod kastration. Dog bliver jeg nødt til at kommenterer den med at 80 % af alle hun-kaniner dør af livmoderkræft inden de bliver 4 år.
    Jeg har efterhånden set dette skrevet en del steder, men virkeligheden er efter alt at dømme en anden. Grunden til at myten er så udbredt, skyldes formentlig at mange af kilderne aldrig rigtigt er blevet kigget efter i sømmene, men man har hæftet sig ved nogle overskrifter og deraf draget nogle konklusioner.
    Greenes undersøgelser, som ofte trækkes frem, kan fx gennemhulles godt og grundigt, som det blandt andet sker af denne kanin-ekspert, som tilmed har en af de mest kildetransparante sider jeg længe er stødt på:
    http://www.kaninchen-wuerden-wiese-kaufen.de/tumore.htm

    Siden nævner endvidere en masse gode argumenter for IKKE at sterilisere sin hun-kanin, blandt andet øger steriliseringen risikoen for en række andre sygdomme.

    En af de mange undersøgelser, som forfatteren nævner, er et 10-årigt studie på Hannover Dyrlægehøjskole, hvor der i årene 1990 til 1999 blev stillet knap 2400 diagnoser på kaniner. Ud af 3.400 kaniner (af begge køn), lå andelen af livmoderkræft kun på mellem 0 og 1% i disse ti år. Statistikker fra andre dyreklinikker over lange tidsrum bekræfter at der ikke er nogen grundlæggende forhøjet risiko for livmoderkræft for kaniner som ikke er steriliseret.

    I Tyskland er det i øvrigt ikke tilladt i forhold til dyrevelfærdslovgivningen at foretage en forebyggende sterilisering af hun-kaniner. Den må kun foretages mhp. ikke at få unger eller hvis der er tegn på livmoderkræft – ikke for at fjerne risikoen for livmoderkræft.

    Så hvor det betragtes som normalt og okay at kastrere sin han-kanin (og nødvendigt hvis den går med hun(ner) og man ikke vil have unger), så er sterilisering af hun-kaniner langt mere kontroversielt. Personligt ville jeg ikke lade en hun-kanin sterilisere men blot holde godt øje med hende – sådan som man almindeligvis gør - og konsultere dyrlægen, hvis jeg fandt grund til dette.


Kommentér på:
Passer det? neutralisering/kastrering af kanin

Annonce