{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.737 visninger | Oprettet:

Morten R
Morten R
Tilmeldt:
21. jul 2013
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53

C&C Cage Cubes and Choroplast {{forumTopicSubject}}

Hej Gnavergalleri smiley

Jeg har længe villet have en gnaver, men har ikke kunnet bestemme mig for hvilken, men da jeg så C&C bure på youtube, så faldt jeg bare for den lette, flotte og praktiske løsning og har kigget på marsvin i et halvt år nu, men har lige haft nok at se til med min hvalp, der kom i lømmelalderen, som han er ovre nu smiley

Men mit spørgsmål er: Er der nogen, der ved hvor man kan få materialerne til sådan et bur? Jeg har allerede fleecetæpper, men plastikbunden har jeg ingen anelse om hvor man køber? Ved ikk engang hvad de der "cubes" hedder på dansk, så de er også lidt svære at finde, men går ud fra de har dem i bauhaus?
Linker lige lidt, så folk ved hvad jeg snakker om smiley

Færdigbygget til salg, men fra USA smiley -> http://www.guineapigcagesstore.com/standard-guinea-pig-cages

Her er video hvordan man laver dem -> http://www.youtube.com/watch?v=oXG764Gex6A

I kan også søge på hvordan man gør burene rene (meget nemt med fleece-tæpper). Har den opfattelse, at burene ikke er særlig udbredt i Danmark? Hvilket er en skam, for de er hyggelige.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  C&C Cage Cubes and Choroplast
  • #1   21. jul 2013 Du kan købe store bure du selv kan lave om på, så de blive længere, køb dem evt. brugt

  • #2   21. jul 2013 jeg ville nok prøve med en rest vinyl, de fås i forskellige kvaliteter, nogle ret tykke

  • #3   21. jul 2013 eler også skal du have fat i sådan noget her http://www.rajapack.dk/pakkefyld-bobleplast-beskyttelse/plader-puder-til-beskyttelse/skumplader-polyethylen-antistatisk_PDT02255.html det syntes jeg også ser ud til at kunne bruges...

    altså det behøver ikke lige være antistatisk... men det var det første der lignede da jeg googlede polyethylen skumplast.... og det er det du skal have fat. Ham fyren i videom har så vidt jeg kan se brugt polycarbonat termotagplader, det syntes jeg vil være for svært at arbejde med... men det kan du selvfølgelig også forsøge.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #4   21. jul 2013 Altså det vigtige er bare, at der er 2 lag, sådan at man kan skære i gennem det første lag så man kan bøje kanterne op uden, at marsvinetis kan trænge i gennem. Men kender ikke lige til så mange byggematerialer smiley Hvor kan man få en rest vinyl?

    Beltane: Kan du linke sådan et bur du snakker om :)?


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #5   21. jul 2013 Kiggede lige på de der skumplader du linkede og det ligner ikke, at det er sådan noget jeg kan bruge. Det skal være sådan en hård plade og så er prisen jo enorm høj på det skum-fis smiley polycarbonat termotagplader, er det noget man kan få fat i?
    Synes jeg læste engang, at nogle skilte-firmaer laver skilte i det der chloroplast, så måske jeg skal prøve at undersøge det nærmere.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #6   21. jul 2013 Kunne man måske finde noget brugt linoliumgulv og bruge i stedet? Har set flere bruge presenning eller badeforhæng for det gælder jo bare om at have en vandfast bund, men synes sådan noget er for "løst" og træls at skulle gøre rent og lave kanter med.

  • #7   21. jul 2013 Ellers kunne du vel finde en side fra UK og købe fra, så slipper du for tolden.



  • #8   21. jul 2013 nej de er dyre pga de er antistatiske, de er til pakning af edb jo. Men hvis man finder nogle uden anti-effekt er de nok billigere og de kan jo skæres halvt igennem hvis man skærer langs noget med kniven kun lidt fremme;)... ja bare google de tagplader, dog er de tyndeste jeg har fundet 1 cm og det lyder lidt voldsomt... da de er lavet i det samme som plexiglas er jeg desuden også lidt i tvivl om de så ikke bare knækker når du forsøger at bøje dem... de er nemlig lavet i polycarbonat... og det er derfor jeg forslår noget andet i polyethylen fordi det er blødere plastikmateriale...;)

  • #9   21. jul 2013 linolium har de fysiske egenskaber mht il bøjelighed du ønsker MEN de suger... så mit bud er at linolium ret hurtigt vil blive noget rigtigt klamt noget... derfor jeg forslår en GOD kvalitet vinyl:)

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #10   21. jul 2013 http://www.plastbutikken.dk/produkter/13-plastplader/190-foamed-pvc-ultra-2mm-hvid/ Det her ligner godt nok meget det jeg søger, men for sådan et stort stykke koster det jo mange penge smiley Måske er det bare bedst med badeforhæng og nogle gode stærke klemmer.

  • #11   21. jul 2013 de ægte C&C moduler kan ikke fåes i DK. Og det er vist ikke bare lige at få dem sendt til DK.

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #12   21. jul 2013 Ah okay troede linolium var helt vandtæt smiley men ja det bliver godt nok klamt så smiley

    DCNDD det er en jungle smiley sidder og leder nu smiley Men det er bare lige det der med prisen..


  • #13   21. jul 2013 Vi har i vores skabsbur brugt noget tykt gummi i stedet for vinyl eller voksdug.

    Vi fik fat i en rest gummi, som normalt bruges til transportbånd. Vores er en tykkelse som ikke bare lige kan bøjes, med mindre det er ordentligt opvarmet. Det suger på ingen måde.
    Men hvad sådan noget ligger i af priser f.eks., det aner jeg ikke smiley


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #14   21. jul 2013 Sortfod: Ved du hvad de hedder sådan nogle gitter-reol-systemer-tingester? Så vil jeg lige prøve at google om man kan få dem i DK. Prøver også lige ebay smiley De plejer at have meget godt.

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
  • #16   21. jul 2013 hvis du bruger PVC skal du lige huske at sige de ikke må tygge i hjørnerne... det er giftigt og bla forbudt at bruge som blødgører i bideplastiklegetøj til småbørn...


  • #17   21. jul 2013 DCNDD: det lyder jo lidt interessant hvis det er beregnet til transport af fødevarer også og dermed ikke frigiver giftige stoffer...

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #18   21. jul 2013 http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90209444/ 30 kr! Så er der vist også lige råd til klemmer til at sætte det fast smiley

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #19   21. jul 2013 Er der andre danskere, der bruger fleecetæpper som bundlag eller er det også noget amerikansk? Ser så hyggeligt ud på youtube smiley Og så vil jeg hellere vaske nogle tistæpper end jeg vil skovle vådt savsmuld. Hvad tænker I?

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #20   21. jul 2013 Forklarer lige fidusen med fleece.
    Fleece tæppet ligger øverst fordi det ikke suger væske når det er blevet vasket nok i vaskemaskinen. Tissen ryger lige i gennem. Nedenunder skal man så have noget der kan suge som fx avis eller håndklæder og så skal man gerne vaske før håndklæderne bliver "mættet" med tis.


  • #21   21. jul 2013 Der er mange herinde som benytter fleece som bundlag.
    Vi har selv prøvet det af herhjemme, men der var simpelthen for meget arbejde i det.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #22   21. jul 2013 Synes det virker som mere arbejde med spåner osv. eller?

  • #23   21. jul 2013 Det synes jeg slet ikke.
    Nu har vi 2 bure på 160X50 hvor vi bruger spåner. Det tager 5min at tømme og 5min at fylde og ikke vedligeholdelse mellem rengøring.

    Fleece derimod. Tror vi brugte det første kvarter bare på at få det lagt i buret. (3 lag håndklæder + 2 lag fleece). Det er jo så nemt nok at tage ud, men så skal der også lige første alle rester af hø af og DET sidder fast..
    Vi kunne også fjerne prutter 3-4 gange dagligt og stadig skifte hele buret hver 2-3. dag.

    Og tænk så lige yderligere på, hvert bur er lig med én vask - det blev vi hurtigt trætte af også.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #24   21. jul 2013 Aaah ja havde ikke lige tænkt på, at høet sidder fast :S
    Skulle det virkelig skiftes hver 2.-3. dag :O?

    Jeg vil så gerne have marsvin, men er sådan i tvivl, om jeg kan holde det rent. Det var nemt nok, da jeg havde hamster, for det var sådan et lille bur man bare kunne tømme i skralderen og så skylde og bum færdig. Men skal bare aldrig have nataktive dyr igen.. de er så kedelige smiley


  • #25   21. jul 2013 Vi har prøvet flere slags strøelse af og synes stadig bedst om spåner. Vi skifter oftest bur 2 gange om ugen (3 om sommeren sommetider).
    Vi fjerner bare med en fejebakke ned i en skraldesæk, igen fordi vi har 2 store bure. Du kan fint smide det i alm. affald også, så meget fylder det nu ikke smiley

    Ind imellem tager vi så den helt store omgang, hvor burene vaskes godt af.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #26   21. jul 2013 Det er ikke noget man kan smide i brændeovnen vel ;)?

    Jeg er måske bare doven smiley Men jeg synes det lyder lidt omfattende at stå med sådan et stort bur og skrabe det ned i skraldespanden. Men hvis man nu har badeforhæng som underlag, så er det måske nemmere at samle det sammen og hælde ud eller?


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #27   21. jul 2013 og især 2-3 gange om ugen smiley
    Jeg har kun gekkoer udover min hund nu og de skider næsten ikke i forhold til marsvin, så det er mega lette at passe smiley Men de er så også nataktive og derfor ikke vildt spændende smiley Og heller ikke kæledyr..


  • #28   21. jul 2013 Du behøver jo ikke flytte på det for at rengøre det.
    Tag en plastikpose hen til buret, fyld i med fejebakke og smid posen i skraldespanden.
    Og når det skal rengøres grundigt, tager du bare rengøringsmidler til buret, i stedet for omvendt.

    15min. 2-3 gange om ugen er da ikke særlig meget smiley


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #29   21. jul 2013 Nej det handler bare lige om at finde den nemmeste løsning smiley

    Tænkte på, om man ikke kunne reducere spredningen af høet hvis man har sådan en, ja ved faktisk ikke engang hvad det hedder smiley Sådan en til at hænge høet op med og så har man en lille plastik-tissekasse under, så de kan pølle der mens de spiser og så falder hø-resterne ned i tissekassen også? Eller er de nogle små svin, der tager det med rundt i hele buret?


  • #30   21. jul 2013 jeg har brugt fleece i perioder til dyr med sår fx efter operation hvor der helst ikke skulle prikkes hul... det er virkeligt noget bøvl der skal skiftes meget oftere end halm (som jeg bruger) og med ti kr pr vask her så kan det slet ikke betale sig.... så jeg bruger kun fleece hvis det er strengt nødvendigt... især det med hø der sidder fast driver mig til vanvid!

  • #31   21. jul 2013 En høhæk smiley
    Jo, sådan en kan du godt bruge til høet og det vil da helt klart mindske det i resten af buret.
    Mht. at "pottetræne" marsvin, så er det ikke en nem opgave. Nogle lykkedes det med, men de fleste gør hvor de lige lyster.

    Der kan være en lidt "speciel" lugt med fleece + tis, men det er langt fra alle der er generet af det, eller bemærker det.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #32   21. jul 2013 Hmm lyder til fleece er noget bøvl så.. Synes bare spåner ser så "landligt" ud haha. Altså vi bor godt nok lidt ude på landet, men mener mere, at det ser lidt uhygiejnisk ud i forhold til et dejlige blødt tæppe smiley Men kan godt se, at det kan drive en til vandvid :S

    Min kæreste er meget skeptisk overfor lugten og det er et krav, for at jeg må få marsvin, at de ikke kommer til at lugte smiley Er det mission impossible? Har læst om det på engelske sider, men der er SÅ mange forskellige meninger.


  • #33   21. jul 2013 hvis du med lugt mener der ikke må lugte af NOGET (dvs hverken af hø eller andet) så er det jo umuligt... men ammoniakdampe kan elimineres ved at drysse bunden med stalosan ved hvert burskift, jeg bruger det selv i bunden af mine bure.

    det kan også være det er et andet dyr i skal have... har din kæreste overhovedet lyst til at få dyr? den slags bør man være enig om...:)


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #34   22. jul 2013 Vi har snakket en del om andre dyr også, men synes ikke lige jeg kan finde noget bedre smiley
    Og det må godt lugte af hø og spåner og pels. Sådan lugter/dufter vores store hund også når han lige kommer ude fra eller har været på marken og lege smiley Men min kæreste er meget sippet med tis-lugte haha smiley
    Men der er ikke nogen gnavere, der er bedre end marsvinet og der er ikke noget krybdyr, der er bedre end de gekkoer jeg har nu (de er fantastisk lette, billige men bare sløve :P!). Vi har egentlig næsten altid haft akvarium, men er lige flyttet, så det har vi ikke lige fået op at køre endnu igen.
    Og vi skal først have hund nr. 2 i 2014! smiley smiley


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #35   22. jul 2013 Hvor køber du stalosan? Har hørt man kan bruge bagepulver også, men det har sikkert en høj kg.pris smiley

  • #36   22. jul 2013 Man kunne også gøre rent i buret ofte nok, til at undgå ammoniaklugten smiley

    Ej, jeg synes at hvis man holder sig til de 2-3 gange om ugen og selvfølgelig ikke har mange dyr på lidt plads, så er marsvin ikke særlig lugtende dyr. Ellers kan man også fjerne de værste våde pletter i buret og så et nyt tyndt lag spåner, så er lugt væk igen.

    Nu du siger spåner ser mere "landligt" ud, det gjorde det vel også med hamster? smiley Gekkoer er vel også noget sand eller? Det er da ligeså landligt smiley


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #37   22. jul 2013 Nej mine gekkoer har et flot frodigt regnskovsterrarium smiley Og ja til hamsteren, men det er lang tid siden smiley

    Hvad tænker I om det her bur til et par? http://www.zooplus.de/shop/nager_kleintiere/kaefige_freigehege/zwergkaninchen/120er/33694 Der er selvfølgelig altid forskellige meninger om størrelser, men har læst mig frem til 0,7m2 skulle være fint når bare de bliver lukket ud og opdager noget.
    Kunne selvfølgelig også lave et bur selv med nogle MDF plader. Så lige Susan havde skrevet noget om i en anden tråd.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #38   22. jul 2013 http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10036720/ Eller den her? Der er i hvert fald plads nok til mindst to smiley Så skal den bare males med noget vådrumsmaling.

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #39   22. jul 2013 http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90027811/ er også meget praktisk, let og hygiejnisk, men godt nok lidt lille? Men behøver ingen maling

  • #40   22. jul 2013 Størrelsen på de første 2 kan du fint bruge.

    De fleste vil nok sige minimum 100x50 til 2.


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #41   22. jul 2013 Fandt lige ud af at vådrumsmaling er mega dyrt.. Men den der i plastik kan man måske sætte 2 sammen af :)? Billig måde at få meget plads på.

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #42   22. jul 2013 100x50 er mindre end 77x70, så den går måske alligevel? Så kan jeg lave en lille rampe-etage af låget måske smiley

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #43   22. jul 2013 Nå jeg smutter i seng nu og så på arbejde i morgen, så kan det være, der står en masse godt her når jeg kommer tilbage i morgen aften smiley Tak for inputs allerede - har været til stor hjælp smiley

  • #44   22. jul 2013 marsvinene vil fortrække et langt bur mens de er unge i hvert fald, så de kan "tage en spæner" når de har lyst. et stort bur er også rart så man netop ikke behøver have dårlig samvittighed hvis man ikke har tid til at tage dem så meget ud i en periode. Den der ikea kasse med målene Bredde 165 cm og Dybde 69 cm kunne måske bruges ligesom en cloroplast bund hvis den blev malet med badeværelsesmaling. Du kunne også lægge et stykke vinyl i bunden og fuge rundt i kanten, det er sådan jeg har fugtsikret mine etagebure: vådrumsmaling på siderne og vinyl og fugemasse i bunden. Nogle af dem er snart 10 år gamle og de er ikke tisset igennem endnu...

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #45   22. jul 2013 Ved snart ikke hvad der er nemmest. At sætte to af de små plastik sammen, så de får ca. 2 m2 (bliver 155x140 ca., så der er også plads til en spæner). Eller den store grå sengekasse med noget gammelt vinyl (bliver nok sværrest at finde :P). Jeg har akvariefuge liggende, så det er ikke noget problem smiley

  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #46   22. jul 2013 Når jeg nu allerede er ude i ikea efter den sengekasse (plus mange andre ting man ikke kan lade være at købe :D), så kan jeg måske købe det badeforhæng til 29 kr. og så sætte det helt tæt fast på bunden og fuge den fast i kanterne i stedet for vinyl?

  • #47   22. jul 2013 Det kan du sagtens i stedet.
    Andre køber voksdug og sætter i bunden. Det er jo bare at vælge hvad man vil, så længe det ikke er usundt for dyrene smiley


  • Morten R
    Morten R Tilmeldt:
    jul 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 53
    #48   22. jul 2013 Vidste faktisk ikke engang at voksdug og badeforhæng var vandtæt før jeg læste det smiley Men wauw det er jo mega nemt og billigt at lave et godt stor bur de kan løbe rundt og være glade i smiley

Kommentér på:
C&C Cage Cubes and Choroplast

Annonce