{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.218 visninger | Oprettet:

Mangler hår og tisser på dig selv.(marsvin) {{forumTopicSubject}}

Hej smiley Jeg har en nogle spørgsmål.
Mit ene marsvin tisser hele tiden på sig selv, i hendes venstre side lidt oppe fra numsen (aner ikke hvordan hun han nå der til) Men igår bemærkede jeg at hun var blevet lidt tyndhåret på det sted, hvor hun hele tiden tisser. Den der fedt plet, er begyndt at fedte mere, så det går i hendes hår. også bliver hun ekstremt hurtigt fedtet i pelsen. hun er 2 år gammel.
Og alle mine tre marsvin har længe haft mistet håret på inder siden af for poterne. dyrlægen ved ikke hvad det er?
Håber i kan hjælpe mig?

P.s hvor tit renser i øre på jeres marsvin og hvilken måde er bedst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mangler hår og tisser på dig selv.(marsvin)
  • #1   3. jun 2013 det er normalt marsvin er hårløse på indersiden af forbenene helt ude ved porterne. Håret blvier slidt af når de pudser sig selv med forpoterne, så lige DET er der intet galt i.
    At hun ligger og tisser på sig selv (det tyder det på når hun tisser til siden, hun ligger sandsynligvis lidt sidelæns og tisser) er til gengæld ikke helt normalt.... medmindre marsvinet enten er MEGET overvægtig (og ikke gider rejse sig) eller har problemer med nyrene så den hele tiden skal tisse... hudproblemer i det hele taget (det med fedtpletten, hunnerne plejer ikke at have fedtplet...) vil jeg ikke udtale mig om uden et billede.


  • #2   3. jun 2013 hun er meget doven, men hun er bestemt ikke overvægtig men har ikke indtryk af at hun hele tiden, de er også mine første marsvin men ved ikke hvor tit de gør det ca?
    Men hun elsker også sin lille seng som hun også tisser lidt i kan måske være der problemet opstår.
    Jeg skal nok få taget billeder og ligge dem ind smiley


  • #3   3. jun 2013 Okay mig og min mor har nu studeret det meget nøje og har fundet ud af at det ikke et den der fedt plet men noget andet. Det hår som hang i klumper faldt næsten bare af når man rørte det. Min mor sagde det kunne ligne lidt eksem.

    profilbillede
  • #4   3. jun 2013 .

    profilbillede
  • #5   3. jun 2013 Dyrlæge?!

  • #6   3. jun 2013 Har lige læst lidt om lus (da de havde det sidste gang de var til dyrlægen, for under en måned siden) og der står at en af tegne på lus er hårtab? kan det have en sammenhæng?

  • #7   3. jun 2013 En kilde: Bumblefoot

    C-Vitamin mangel Skørbug. taber pelsen, ømme ben og led, blødning i muskulatur og led. Alm. ubehag.
    Behandling : straks : knus en C-vitamin tablet og drys lidt af det over en skive agurk i en uge.
    Forøg mængden af grønt med C-vitamin rige grøntsager.
    Marsvinet har behov for C-Vitamin 2 mg pr. 100 g legemesvægt daglig (20 mg/kg legemesvægt) . C-vitamin nedbrydes meget hurtigt (få timer) når det er opløst i drikkevandet (lyset nedbryder). Så husk også at give rigeligt med grøntsager, som er rige på c-vitamin. Nogle typer grønt indeholder meget c-vitamin. F.eks kivi og persille.

    -Hun har også bomlefoot smiley (eller hun er fået det igen. vi har haft fået det væk en gang før) - er det en rigtigt behandling for de alle 3 lider af det?


  • #8   3. jun 2013 kan sagtens være fordi hun har ondt i foden hun ikke gider rejse sig op for at tisse... de før oftest bumblefoot pga de fejler noget andet, fx sukkersyge eller lækkende nyrer. -eller noget helt andet. Men er hun småtynd kan det faktisk også være pga en af overnævnte... jeg ville aflevere en urinprøve ved dyrlægen og få tjekket for blod, sukker og massefylde bla.... bed dem tjekke for tegn på overnævnte. Har hun en af tingene ville jeg nok overveje hendes livskvalitet sammenholdt med fodproblemerne...

    Får de en af ovennævnte sygdomme skyldes det langvarig fejlfodring.


  • #9   3. jun 2013 Fra mig af får hun tima mega C men hun var 1 år da jeg købte hende og tyder ikke på tidligere ejer har passet marsvinene ordentligt s;

    -Koster det noget med urin prøven ikke fordi jeg ikke har råd men har behov for at lave en liste om hvor meget jeg har at bruge for smiley


  • #10   3. jun 2013 Bumblefoot behøver absolut ikke være fordi de fejler noget som helst andet.

    Det kan være hvis marsvinet generelt set er meget dovent og derfor bevæger sig for lidt. Eller at bundlaget ikke er rent nok generelt set. Bla. kan våde spåner med urin i være med til at ætse fodsålerne på dyret.

    Og så ellers tunge dyr som bevæger sig for lidt og dermed står for meget på poterne er også mere disponeret for bumblefoot.

    Ligesom f.eks drægtige hunner som er mega store kan være det. Eller en hun som lader hendes unger die og die og derfor ikke bevæger sig nok.

    Jeg har bla. en skinny hun pt. som har bumblefoot for 2. gang. Og det skyldes hun bare står og lader ungerne die når hun har unger. Hun bevæger sig derved for lidt. Jeg fik det væk sidst ved at fravænner ungerne før tid. Men det kom igen da hun fik unger nu her igen. Men jeg håber at jeg kan få det væk denne gang også. Og så skal hun ikke ha flere kuld.



  • #11   3. jun 2013 Det kommer jo an på ens egen erfaring med den slags og tolkning af resultater osv...
    man kan gøre det at man lige ringer hjemmefra og siger man har behov for at få taget en urinprøve på et marsvin for at tjekke hvor godt nyrene fungerer fordi man har mistanke til nyreproblemer og man gerne vil have tjekket sukker også. Og så spørger hvornår det er bedst du kommer med prøven (så du kan nå at tage den lige inden så den er frisk). Hvis du bare skal have svarene koster det normalt ikke meget, men skal du snakke med dyrlægen angående tolkning af resultaterne ryger der jo nok en konsultation oveni....
    Men det er egentligt relativt nemt at tolke resultaterne selv. Er der protein i kan det fx skyldes blæreinfektion, nyreinfektion, nyrene lækker, eller andet sygeligt, det er IKKE normalt der er protein i. Er der blod i kan det skyldes alt fra blæreinfektion til krystaller/sten i urinvejene eller kræft i urinvejene (og mængden af blod kan indvirke både på mængden af leukocytter og protein). Er der leukocytter (en slags hvide blodlegemer) i er der oftest en infektion et sted. Urinens massefylde er også en faktor man kan bruge, er den høj er det oftest pga der er mange mineraler i urinen hvilket kan være pga lækkende nyrer, det kan dog også være pga andet. Er der sukker i, ja så har kræet sukkersyge, den er nem. Er der ketoner i det noget rigtigt skidt, det er noget der kommer fx pga dyret har fået for lidt næring i en periode og det kan igen godt være pga det ikke kan tilbageholde/udnytte sine næringsstoffer pga lækkende nyrer eller sukkersyge.
    Bemærk lige jeg skriver "kan" rigtig mange steder for det er når man kender værdierne at alle faktorerne og sammenholder dem man kan pege på noget bestemt, hver enkelt faktor peger IKKE på en bestemt sygdom.... ligesom du fx godt kan have tandpine uden tandlægen kan finde noget, men går du så til øre/næse/halslægen som finder ud af du har bihulebetændelse, ja så har man også fundet årsagen til tandpinen...

    Men min verden er det lidt ligegyldigt med præcist hvad det vil koste når dyret lider. Og et marsvin der har haft bumblefoot for 3 gang skal hjælpes, for det med foden er bare et symptom, det er ikke selve sygdommen.... så enten gå til dyrlæge med hende eller afliv hende, der er ikke rigtigt nogle alternativer syntes jeg, det er ikke værdigt mod hende bare at lade hende gå med det....


  • #12   3. jun 2013 sortfod: hun har lige sagt hun IKKE er overvægtig.... slanke marsvin får ikke bumblefoot 3 gange uden der er noget rigtigt galt...

  • #13   4. jun 2013 Jeg tager sådan set ikke stilling til hvorvidt dette omtalte marsvin fejler andet.

    Jeg siger bare din udtalelse af følgende:

    de før oftest bumblefoot pga de fejler noget andet, fx sukkersyge eller lækkende nyrer. -eller noget helt andet.

    Ikke er det jeg har erfaret gennem tiden. Jeg har haft drægtige hunner som har fået det, store dyr som har været tunge der har fået det, dyr som er dovne og ikke gider bevæge sig.
    Og ja også ældre dyr.

    Men i følge din udtalelse så skal marsvin jo nærmest altid fejl noget andet for bumblefoot opstår, og dermed nærmest som om at hvis de får bumblefoot så fejler de bestemt noget andet også.

    Og det er som sagt hverken det jeg har af erfaringer selv eller det jeg har oplevet/hørt/læst rundt omkring på nettet.


  • #14   4. jun 2013 sortfod: de har jo også fejlet noget andet, så det understeger sådan set bare min pointe: bumblefoot kommer normalt IKKE ud af den blå luft uden dyret fejler eller er besværet af noget andet. Bumblefoot kommer af dyret sidder for meget stille. Nå,hvorfor gør den så det, ja det kan være alt fra totalt overvægtig (og herunder er jo også drægtige) marsvin til sygdomme. Det kommer ikke bare ud af den blå luft som en sygdom.
    Bumblefoot er et SYMPTOM på et eller andet, ikke en selvstændig sygdom.


  • #15   4. jun 2013 Kun på en måde har hun haft det 2 gange. første gang, da jeg fik hende var det slemt, men det blev dæmpet (næsten væk) men her på det sidste, efter hun fik lus ( er behandlet) er det blevet værre, så det har aldrig været 100% væk men arbejder meget på det, bliver helt ked af det med tanken om at skulle aflive hende smiley

    - og prisen er lige gyldig, jeg har bare brug for at lave en liste over hvor meget jeg har at bruge for (har ADHD) så det var mere det. Men jeg ringer i morgen for at høre om hvornår de har tid. Ringede idag og anbefalede mig at spraye med klorhexidin 0,2%


  • #16   4. jun 2013 Ja ja hvis du tager en marsvin som er dovent som værende syg så fair nok.

    Men dovne marsvin kan altså sagtens få bumblefoot uden at fejle noget. Medmindre dovenskab er blevet en sygdom.

    Men som altid så er det umuligt at diskuterer med dig, for der er kun en vej og det er du har ret. Og så kan vi andre ha erfaringer der siger noget andet.

    Så jeg er hermed ude af tråden, andre der læser tråden kan så i det mindste se der findes en der er uenig med dig. smiley


  • #17   4. jun 2013 Jeg mener ikke det er en sygdom at være doven, men hun har ikke fået bumlefoot hos mig. Hun gik sammen med 6-7 andre i et bur, der var 100-120cm og 60cm ca. og hun gik udenfor i en carport, med kun to sider. og vådt underlag smiley jeg vidste intet om det dengang og fortryder jeg meget!(self ikke det med at jeg fik hende, for hun er fantastisk og er glad for jeg ''redet'' hende). Men har kæmpet med hende og gjort alt hvad jeg kunne. Hun er ikke en som overhoved ikke bevæger sig, men hun er glad for at slappe af, men løber/ springer rundt, dog ikke så tit ca 3-5 gange om ugen i ½-1 times tid. men hun går meget og hun føler sig ikke generet af det, mere mig som nok tager det voldsommere end det er. Hun er en dame som ikke har haft en god foretid, så hun kan være en del følsommere, end de to andre.

    Men får tjekket hendes urin og det andet, også må vi se hvad det føre til.


  • #18   14. jun 2013 får vi en update?:)

  • #19   18. jun 2013 Ja smiley hendes bomlefoot er næsten væk. Vi har ikke fået taget urin prøve endnu da vi ikke har bil så skal vente til en som har bil kommer. Dyrlægen sagde vi ikke kunne nå det, hvis det var med bussen/tog.

    Hendes hår er så småt ved at komme tilbage, og rødmen er væk, hun har dog mange tørre løse skaller, ligesom meget tæt skæld. men ville vente lidt med at tage hende i bad igen, da det kun er 3 måneder siden sidst. Men det renses morgen og aften med klorhexidin(skære ned på det nu), så måske i næste måned når det er 100% i orden, får vi fjernet det der skæld ligende.

    og hun tisser ikke på sig selv mere smiley


  • #20   18. jun 2013 lyder godt hun er i bedring:)

  • #21   20. jun 2013 Jeg udnytter det gode vejr til at få dem ud og motionere og bumlefooten er allerede næsten væk smiley

Kommentér på:
Mangler hår og tisser på dig selv.(marsvin)

Annonce