{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
748 visninger | Oprettet:

Tal pænt på nettet {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg set flere steder her inde, hvor folk over små detaljer kommer til at skændes, hvilket mange gange er fordi man misforstår hinanden og ikke skriver pænt til hinanden. Dette har inspireret mig til at oprette dette emne med nogle gode råd til hvordan man kan tale til andre.

Jeg oplever tit her inde, at der bliver skrevet sætninger som: ”Hold kæft, hvor er I dumme at hører på” og ”så tag dig dog sammen”. Som mange gange bliver skrevet efter, at der er en der har sagt sin mening, hvilket tydeligvis ikke passer de andre.

For med det samfund vi har i dag, er det helt i orden at komme med sin egen mening, men dog skal man tænke over hvilket tone man skriver i. Og den teknologi vi har gør det muligt at stå frem med sine meninger, men også sætte ord på nogle af de ting, man ikke vil være modig nok til at sige i virkeligheden. Derfor er det vigtigt at tænke over, om du ville kunne sige det du skriver, hvis du står foran personen, og derfor ikke gemmer dig bag computerskærmen?

Tror der er mange der synes det ikke er i orden at skrive grimt til andre på nettet, og derfor vil jeg gerne dele nogle råd, så vi kan få et pænere sprog her inde smiley

- Tænk på, at det er rigtige mennesker, der læser dine kommentarer.
- Overvej, hvordan du selv vil tales til og formulerer sætninger, som du selv ønsker at modtage.
- Læs din besked igennem, inden du poster den.
- Lad være med at skrive, hvis du er vred. Vent i stedet, til du er kølet ned, så du ikke kommer til at skrive noget, du fortryder.
- Husk, at andre ikke kan høre dit tonefald. Derfor er det altid en god idé at bløde sproget op og tale lidt pænere – for en sikkerheds skyld.
- Brug smiley’er, hvis du er bange for, at folk vil misforstå dit humør.
- Lad være med at tro, at du kan skrive noget ledt, og så sige det er for sjov bagefter, for det kan godt være i er gode venner, men det er ikke alle der kan se det på forhånd.
- Hvis man ikke kan skrive noget pænt om/til andre mennesker, så skal man undlade at skrive noget.

Dette skal ikke opfattes som om, jag aldrig skriver grimt til andre, og derfor er dette emne ikke blevet skabt, fordi jeg tror jeg er bedre end jer. Men dette har fået mig selv til at tænke, hvilket gør at jeg er opmærksom på hvad jeg skriver, specielt på nettet.

God fredag til alle! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tal pænt på nettet
  • #1   31. maj 2013 Jeg er enig i at man skal tænke på hvad man skriver.

    Men ligefrem at skrive at man ikke skal skrive noget til andre hvis det er negativt er en tand for meget- Det er trosalt et forum for man skal diskutere om diverse meninger, påstand vs. påstand.


  • #3   31. maj 2013 Har selv overvejet, at oprette sådan en tråd her smiley

    Jeg synes også tit, at den er gal over status beskeder.
    Ser tit folk(bestemt en person) der skriver noget (ondt) ment til en anden, eller også folk der brokker sig over hvor nederen folk her på GanverGalleri er generelt.
    Jeg synes det er træls at kigge på.

    Men jeg er enig med dig smiley


  • #4   31. maj 2013 Problemet er, at man på skrift reelt ikke har nogen tone man skriver i.

    IMO går den begge veje. Når du læser noget, så sæt dig lige ned og tænk over om du nu også opfatter det rigtigt, eller om det kan opfattes på flere måder. Spørg evt. om det er opfattet korrekt.
    Det er ikke kun den der skriver, der skal bruge hovedet.

    Og så er jeg helt enig i det MissBims siger. Man skal ikke bare holde bøtte, fordi man ikke har noget pænt at sige.
    Hvis man ikke kan tåle at andre er uenige, skal man holde sig fra fora. En diskussion kan også blive meget ophedet, uden den bliver dum i den ene eller den anden retning. Her er det dog meget tydeligt, at jo yngre en skribent er, jo sværere har vedkommende meget ofte ved at forholde sig til, at man godt kan være dybt uenig om et emne, men snakke sobert til hinanden i andre emner.
    Jeg har da folk her inde, jeg er rygende uenig med i mange ting, men samtidig kommer de med nogle rigtig gode indput, jeg er meget begejstret for.
    Der er alt for mange der opfatter uenighed som hetz, og det er en kæmpe fejl, for så ender vi pludselig ud i, at vi slet ikke kan skrive sammen, med mindre vi bliver en flok rygklappere. Det er ingen tjent med i sidste ende.

    Det bedste man kan gøre, er faktisk at tage ved lærer af egne fejl. Hvis folk påpeger at man har dummet sig, er det pokkers svært at sluge kamelen, men når man så har gjort det, kan man tage det til efterretning.

    Det er ikke fordi jeg som sådan er uenig i det du skriver.
    Det største problem er dog til stadighed, at der ikke er nogen egentlig moderation her inde. Det er ikke en kritik af HA'erne, men en kritik af dem der har siden, der mere eller mindre lader den sejle.
    Uden ordentlig moderation, kan man aldrig få en fornuftig tone.


  • #5   31. maj 2013 Enig med Pia.

  • #6   31. maj 2013 MissBims og Pia: Tror jeg fik skrevet den sætning lidt forkert, og den skulle ikke forståes som man ikke måtte skrive noget negativt, som i siger. Men det jeg mente med "- Hvis man ikke kan skrive noget pænt om/til andre mennesker, så skal man undlade at skrive noget." skulle måske være omformuleret, da det jeg enlig mente med sætningen var, at man sagtens kan skrive noget negativt på en pæn måde, så det skulle ikke menes som at man ikke måtte skrive negativt, men kan sagtens se den kan misforstås.

    Og er generelt glad for at hører alles mening omkring emnet smiley


  • #7   31. maj 2013 Ah. Det giver mening Louise. smiley

  • #8   31. maj 2013 men den går jo osse den anden vej... når der så skrives de her negative ting på en pæn måde, så ville det være rart hvis modtageren så ikke blev 'tøsefornærmet' og fejllæser det som en dødelig og personlig fornærmelse.

    Jeg har set masser af tråde, hvor en TS netop reagerer sådan, og så kan man skrive nok så pænt - det er nok at man er uenig.


  • #9   31. maj 2013 http://www.hestegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/966747-guide_til_godt_debatsprog

    Det her er blevet skrevet på hestegalleri, mon ikke vi også kan bruge det herinde smiley


  • #10   31. maj 2013 Sweet:
    De fede tråde er dem, hvor der bliver skrevet noget meget kontroversielt, og der så lige sluttes af med, at man ikke vil høre fra folk der er uenige smiley


  • #11   31. maj 2013 no kidding

    Nu er det engang sådan på et debatforum, at man har minus kontrol over svarene... osse selvom man frabeder sig svar i en bestemt kategori.
    Sådan er det altså bare i den store forumverden.


  • #12   31. maj 2013 Sådan er det vel bare i den store verden.
    Man skal lade være med at udtale sig offentligt, hvis men ikke er indstillet på at der kommer kommentarer.


  • #13   31. maj 2013 Ts: Jeg er enig i det meste du skriver, jeg synes det er træls at man ikke kan komme med sin mening, uden man bliver svinet til.


    Jeg kan sagtens leve med andre er uenig med mig. Vi er trods alt alle forskellige så vi kan ikke alle have samme mening:)


  • #14   31. maj 2013 Maria Louise M - lige netop den del er der alså en hel del der har problemer med, og så har svært ved at skelne imellem at uenig og hetz/mobning ikke er det samme.
    Det er dødærgerligt, for det ødelægger fuldstændigt muligheden for en god debat.


  • #15   31. maj 2013 Det er rigtigt nok, men så længe man holder det i en ordentlig tone, er der ikke så meget at tage fejl af. Jeg holder mig fra at diskutere med dem jeg ikke føler kan gøre det på en ordentlig måde.

    Jeg synes egentlig man bør holde sig fra at tage tingene alt for personligt så længe det ´bare´ er på nettet. Og så synes jeg at de folk der ikke kan klare uenighed bør holde sig fra en side som GG hvor der så mange forskellige meninger omkring alt.



  • #16   31. maj 2013 jeg er ikke enig.. altså i at der ikke kan tages fejl.
    Jeg ser det gang på gang (ikke kun herinde), at det blotte faktum at man er uenig, uanset skrivemåden, udløser et furie-anfald hos TS'en.

    Jeg er enig i den anden halvdel smiley


  • #17   31. maj 2013 Det er nok rigtigt nok, men nogen folk vælger også bare at tolke tingene forkert udelukkende kun for at diskutere:)

  • #18   31. maj 2013 eller nåwet... guderne må vide hvad.
    Man er jo bare selv ansvarlig for hvordan man læser et indlæg - alting kan ikke kun tørres af på de andre smiley


  • #19   31. maj 2013 Det har du så ret i:)

  • #20   31. maj 2013 Og derfor: Er man i tvivl, så spørg om det er korrekt forstået.
    I det hele taget kan det bare være en god ide, også selvom folk er åbenlyst nedladende.


  • #21   1. jun 2013 Jeg føler tit, at hver gang jeg siger min mening, så skal man bare have afvide hvor "forkert" min mening er... -.-'

  • #22   1. jun 2013 Selina:
    Er du opmærksom på, at der er meget stor forskel på at udtrykke en holdning, og så sige at man bør gøre på en bestemt måde?
    Det kan være derfor du får de reaktioner du gør.


  • #23   1. jun 2013 Jeg er fuldstændig enig! smiley - Jeg har også set en masse forummer, hvor folk skriver deres mening, også får de det dobbelte i hate tilbage, og det har jeg aldrig brudt mig om. Jeg er dog den type menneske, at jeg ikke kan lide at blande mig i skænderier, hvilket jeg kan se er en positiv indstilling at have, hvis man enlig bare vil have det til at stoppe smiley - Super godt skrevet!

  • #24   1. jun 2013 Pia: Hvad mener du?

  • #25   1. jun 2013 Selina Amanda, tror Pia mener at sige din mening og så at sige hvad man skal afgøre hvordan reaktionerne bliver.

  • #26   1. jun 2013 Nåå, jamen jeg siger bare hvad JEG ville have gjort hvis det var mig. Og så får jeg bare alt muligt lort kastet i nakken, og dét er bare træls!

Kommentér på:
Tal pænt på nettet

Annonce