{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
926 visninger | Oprettet:

Får min kanin nok mad? {{forumTopicSubject}}

Jeg har undret mig over, om min kanin får nok at spise.
Han får et shotglas fyldt med foder om morgenen, et igen ved 13 tiden efter han har været ude og løbe og så får han gulerod og tørt brød. og om aften får han igen gulerod og et glas foder. Udover det har han fri adgang til både hø og halm.
Er det for lidt? eller for meget?
Jeg synes han virker tynd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Får min kanin nok mad?
  • #1   7. apr 2013 Hvad vejer han? og hvad race?...

  • #2   7. apr 2013 det der tørre brød.... er det bare hvidt brød eller noget godt kernebrød der er noget mad i? hvis det bare er hvidt franskbrød ville jeg smide det i skraldespanden, det brænder fint på forbrændingen....

  • #3   7. apr 2013 Regitze: det ved jeg faktisk ikke helt, og race er jeg desværre heller ikke bekendt med.
    Susan: Det er almindeligt toast brød, det er dog langt fra hver dag han får det, og heller ikke ret meget mere end et lille hjørne. Det er mere for hans tænder, jeg har fået avide at det er godt at tygge på.


  • #4   7. apr 2013 en gren er bedre for dem, brød smuldrer jo bare, specielt hvidt brød. Prøv at læg en toastskive i en tallerken vand, det er hvad der sker i munden (det går endnu hurtigere i munden pga enzymer i spyttet), det er ikke engang nødvendigt at tygge den... så det med brød skulle være godt for tænderne er noget fis for at sige det rent ud... det ville være bedre for ham med grene og masser af godt hø.
    Kaniner er skabt til at nedbryde cellulose, det består af lange forgrenede kæder af kulhydrater, og kaninernes mave-enzymer er skabt til at kunne nedbryde dem. Giver du i stedet stivelse (kortere og knapt så forgrenede kæder af samme og findes især i hvidt brød) får deres mave ikke nok at arbejde med (det er alt for let at nedbryde). Dette kan resultere i fejlgæring i maven, sukkersyge og alskens andre dårligdomme. Sukkersyge kan give afmagring (at den bliver tynd), drikker den meget?


  • #5   7. apr 2013 Okay, tak for det. Men er det ikke kun bestemte grene de må få?
    Han drikker jævnligt, vil ikke sige han drikker hverken for lidt eller for meget.


  • #6   7. apr 2013 bøg er fint, det findes de fleste steder.... æble og pære kan også bruges. Hassel er fint, ja der er mange der kan bruges. Stenfrugter som blomme eller hyld er dog no no

  • #7   7. apr 2013 okay, tak for det smiley

  • #8   7. apr 2013 Hvis han er tynd får han ikke mad nok. Sværere er det ikke smiley

  • #9   7. apr 2013 Ja, det giver jo sig selv. Men jeg har svært ved at bedømme det smiley

  • #10   7. apr 2013 Susanna K: så simpelt er det desværre ikke... der kan være alt muligt galt med kaninen også. Alle tynde mennesker sulter jo heller ikke....

  • #11   8. apr 2013 Nu var spørgsmålet om den fik nok at spise, ikke om den var syg smiley
    Og hun skriver at hun synes den er tynd, så derfor udleder jeg den ikke får nok at spise.
    Hvis man er i tvivl om man har en syg kanin, går man vel til dyrlæge.


  • #12   8. apr 2013 Susanna K: du har en mærkelig logik.... dvs hvis du står og kigger på naboens døde hund på fortorvet og han spørger om du så den bil der kørte den over så siger du "NEJ" og går ind igen til dig selv...
    ... for det var ikke en bil, det var en lastbil og du så det selv, men siger det ikke, for det spurgte han jo ikke om?
    Er du sådan altid? svarer KUN på det der bliver spurgt om?

    En kanin ser først syg ud når det er ved at være for sent. -og det lyder jo som om den FÅR nok mad, kaniner er meget nøjsomme og de fleste kan sagtens leve af den mængde hun giver når de har fri adgang til hø/halm....


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #13   8. apr 2013 Hvor mange gram er der i det shot glas??

    Jeg syntes dog tre shotglas om dagen lyder voldsomt. For normalt snakker man om 20-25g pr. Kg kanin.

    Umiddelbart ville jeg øge mængden af cellulose holdigt grønt samt supplere med Lucerne, altså hvis den vitterligt er undervægtig, for det plejer at virke.


    Men med den mængde mad du giver, lyder der som om det enten er en meget stor kanin eller en der er syg. For 2gulerødder plus tre shotglass ville gøre Min 2kg han FED.


  • #14   8. apr 2013 Hvis det er ham Skip, du har oprettet, så vil jeg mene han er som han skal være smiley Jeg synes bestemt ikke han ser ud til at være undervægtig.

  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #15   8. apr 2013 Team-L

    Det er blot endnu en god grund til hvorfor man kun bør give kraftfoder en gang om dagen.


    Jeg syntes ikke det er en god ide at give dem kraftfoder flere gange om dagen eller for den sags skyld grønt. For så risikere du at holde kaninen mæt med denne type fodder. Hvilket ikke er optimalt, eftersom kaninen helst skulle spise hø det meste af tiden og det svært at få dem til i høj nok grad, hvis der konstant er anden Mad tilgængelig.

    Mine kaniner har max anden mad tilgivelig i 4-6 timer af døgnets 24t, hvilket gør at de tager det der er, hvilket vil sige Hø.

    Så hvis jeg fyldte op hver gang mine spiste op, kunne de snildt æde 300gr kaninpiller og ligeså meget grønt, vi kan forhåbentligt blive enig om at det ikke ville være særligt sundt.






  • #16   8. apr 2013 Mikkel: Der er vel omkring 3 cl i et shotglas, ved ikke hvor mange gram det giver. Han får et glas morgen, et glas eftermiddag og et glas sent aften, det er ikke 2 gulerødder, det er 2 stykker gulerod smiley

    Zoo: Okay, jeg synes heller ikke han ser undervægtig ud, han har jo også meget pels. Men han føles bare så tynd synes jeg. Det er måske bare mig smiley


  • mikkel
    mikkel Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 1 Svar: 177
    #17   8. apr 2013 Hvis dine shotglas kun er 3cl, ja Så giver du ham næsten en dl. Hvilket er fint.

    Men er de 5cl er det for meget smiley

    Du må godt give ham 1-3 hele gulerødder. To stk. er for lidt (men ikke lige fra den ene dag til den anden, langsom forøgelse, så fordøjelsen vender sig til det



  • #18   8. apr 2013 okay, tak for hjælpen alle sammen smiley

  • #19   9. apr 2013 undskyld Team-L-L men kan du ikke sætte bare nogle punktummer hist og pist, dine indlæg gir nærmest ikke mening for mig medmindre jeg læser dem fire gange....

  • #20   9. apr 2013 Susan: Det er jo ikke alle der har styr på de ting

  • #21   9. apr 2013 Sandra: nej jeg ved godt jeg har et handicap der at jeg ikke kan læse tekst uden punktummer, bær over med mig ik;)

Kommentér på:
Får min kanin nok mad?

Annonce