{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.300 visninger | Oprettet:

Projekt: træning af muskelsvag bagpart-MARSVIN {{forumTopicSubject}}

Til jer gamle og garvede marsvine ejere.

I mine 20 år som marsvineejer har jeg aldrig oplevet et marsvin der åbenlyst mistede muskeler på bagparten. Det har jeg nu. Asti er en ældre dame på 6 år.
Hun har været til dyrlægen og fejler ingenting. Hun holder fin vægt men bevæger sig ikke nok og mister tydeligt styrke bagtil. Hun går stadig rundt af og til, men slet ikke som man kunne ønske. Hvilket også giver snask i pels osv. da hun ofte ligger længe samme sted.
Vi motivere hende til at bevæge sig og det går også fint. Dyrlægen nævnte dog at hun havde dårlig kondi. (hun er ikke tyk men er ikke i form.) Da jeg har en gammel hund også som bliver trænet i vand (waterwalk) tænkte jeg at denne type træning måske også var noget for hende. Så jeg er begyndt at fylde et par cm vand i et babybadekar og så får hun lov at sjoske rundt i det efter agurker. Hun er vildt træt efter 10 -15 min og bliver så tørret og lagt tilbage. Min plan er at prøve at gøre det ca. hver 2 dag. Er der nogen der har erfaring med den type "træning" af et marsvin?
I og med hun ikke er syg, og stadig spiser, drikker, nusser de andre og af og til leger er vi ikke der hvor vi siger stop. Hun vil stadig gerne selv. Derfor prøver vi. Ved at så snart hun kan komme på folden igen med bakker osv. så kommer træningen af sig selv, men lige nu skal hun motiveres lidt:)

Har i kendskab til lignende projekter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Projekt: træning af muskelsvag bagpart-MARSVIN
  • #2   23. mar 2013 Det lyder meget interessant smiley

  • #3   24. mar 2013 Så har hun haft sin første træning i vand. Hun var lidt utryg ved vandet i starten men med godbidder og beroligerende ord og nus kom hun igang med at gå rundt. Lavede kontrabølger og hun fik lidt "vippebræt"træning også. Man kan se bagbens musklerne arbejde og hun var træt bagefter. så alt i alt positiv træning lige nu. Imorgen står den på fys-træning uden vand.

  • #5   24. mar 2013 det kan være gigt der gør hun sidder meget stille, slidgigt er smertefuldt, det har jeg oplevet med en 8 års han,der skal røngtenbilleder til for at være sikker på gigt eller ej.... mistænker man gigt: giv hende glukosamin, hvis det er gigt vil det begynde at virke efter et par uger hvis hun får det dagligt og virker det skal du fortsætte med at give hende resten af livet.
    Har hun fået taget røngtenbilleder og er gigt udelukket udfra dem ville jeg prøve med noget alm smertestillende (metacam fx) og begynder hun at bevæge sig mere er det jo klart hun sidder stile pga smerter.
    Et marsvin sidder ikke bare stille fordi det er gammelt, det gør vi andre jo heller ikke, vi sidder stille fordi der er noget galt så vi enten har ondt af at bevæge os eller fx hjerteproblemer gør vi bliver let forpustede. Syntes det er lidt synd for den gamle tøs bare at afskrive det med dovenskab og lede efter metoder til at få hende til at bevæge sig mere... find årsagen til hun ligger stille i stedet.


  • #6   24. mar 2013 Susan: som jeg skriver er hun under dyrlæge behandling. Og gigt er udelukket. grunden til hendes knapt så meget bevægelighed er hendes forpoter som stadig af og til springer op pga. den mishandling hun har været udsat for. Det tager en krig at hele og i den forbindelse bevæger hun sig ikke meget. Huden på hendes poter er meget porøs og når hun går i savsmuld/spåner slider det mere end undenfor. Hun er på smertestillende og poterne bliver behandlet. Så intet gætværk. Er jo ikke 5 år og ansvarlig overfor mine dyr så selvfølgelig er under dyrlæge tilsyn!

    Og desuden er der ingen der skriver dovenskab nogen steder!


  • #7   24. mar 2013 du skriver jo INTET om de forpoter i første indlæg. Du skriver ordret hun INTET fejler og at hun er lidt overvægtig. Det tolker jeg (og helt sikkert også andre) som at du mener hun er doven.

  • #8   24. mar 2013 har ingen steder skrevet hun er overvægtig. Hun kunne sagtens tage 100 g på uden det gjorde noget. Men Susan vi har diskuteret før og du har en tendens til aldrig at forstå hvad jeg siger og du er af den mening at du konsekvent altid er klogere end mig, så lad os lukke den her. Gider ikke ballade.

Kommentér på:
Projekt: træning af muskelsvag bagpart-MARSVIN

Annonce