{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.244 visninger | Oprettet:

hamster med kræft i munden {{forumTopicSubject}}

Hej, ville hører om nogle af jer har haft hamster med kræft i munden?
Om hvor lang tid der gik fra det var en lille knude til den blev stor?
Og om hvordan man kan se på en dværg hamster at den har ondt?
Var til dyrelægen med ham i dag, hvor jeg fik avide at han har kræft i munden, den er ikke så stor endnu.
Han kysser mig stadig på hånden, løber i hjul, og løber meget når han er ude af buret, han er frisk og sådan.
Og spiser som han skal!
Dog sidder han meget i sin gynge.
Nogle der har erfaring med det?
Dyrelægen sagde vi skulle vente med aflivning, så længe han har det godt, men er så bekymeret for min lille pus
smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hamster med kræft i munden
  • #2   12. feb 2013 jeg ville ikke bruge ham til avl, jeg sagde måske hvis det kunne gøre ham glad.
    Men har ombestemt mig.
    Synes slet ikke det er det vi skal snakke om her.
    Det jo slet ikke det jeg spørg indtil.
    Jeg ville ham det bedste, derfor er jeg i tvivl, når dyrelægen siger at hun synes vi skal vente, så længe han har det godt, og han lugter ikke rådent hele tiden.


  • #3   12. feb 2013 råddent*

  • #4   12. feb 2013 jeg ville bare gerne vide hvordan man kan se på en hamster om han har ondt, for ville ikke byde ham at have ondt.

  • #6   12. feb 2013 åårhh..
    Det bare så svært, men det virker jo som om han har det godt?
    Og han kysser jo en? Og løber op af sofa som han plejer.
    Og spiser og drikker som han skal.
    Dyrelægen sagde jo hun ikke synes han skal aflives før man kan mærke adfærdsforandring.
    Hvor er det dog svært!
    Ville det bedste for ham og det kun nogen gange han lugter rådent..
    Hvor lang tid ville du tro han har endnu?
    Han er en dværg hamster og det en lille knude?
    Men først begyndt at lugte en gang i mellem de sidste dage.
    Og kan man normalt ikke se når de har ondt?
    Fleks. At de sidder meget stille og ikke drikker og spiser?
    Han kravler rundt i sit rør nu, hvor det mystisk..


  • #8   12. feb 2013 Hm, men tror du han har ondt?
    Det jo fordi begyndt at lugte råddent det sidste stykke tid og det en gang i mellem..


  • #10   12. feb 2013 vej ham jævnligt (samme tid på dagen hver gang og med tomme kindposer).

    når en hamster har det skidt, så taber de sig, fordi de begynder at spise mindre...
    når en dværghamster har tabt max. 5-8g pga. kræft i munden så er det MEGET alvorligt og så ville jeg personligt stoppe det der og få ham aflivet. og det er 5-8g fra før han fik kræft! så hvis han allerede ER begyndt at tabe sig nu, så ville jeg stoppe det med det samme! de begynder ikke på magisk vis at tage på igen, med kræft går det kun en vej desværre smiley og det skal stoppe før han får det direkte dårligt. En hamster der taber sig pga. kræft i munden har ondt, så det vil være der du ser det først.


  • #11   12. feb 2013 Det råd kan jeg virkelig bruge, ville begynde at veje ham jævnligt!
    Han vejer nu: 45 gram.
    Og vores hun: 60 gram, men hun er også en smugle tyk smiley
    Ved i om det normalt med 45 gram for dværg hamster?


  • #12   12. feb 2013 Jeg ville aflive ham nu.
    Hvorfor skal han nå at have det skidt, inden han får fred ?
    Er det ikke for din skyld ?

    Og ja byttedyr viser ikke smerte, før de ofte er lige ved at dø. Og det burde din dyrlæge have forklaret dig. Man kunne næsten mistænke dem for at ville tjene penge ..


  • #13   12. feb 2013 det dyrelægen som sagde det, så har jo hørt efter hvad de har sagt.
    Og jeg gøre det selvfølgelige for hans skyld.
    Men da han opføre sig som han har gjort siden vi fik ham, så tvivler jeg på jeg skal aflive ham allerede.
    Jeg er jo i tvivl, da jeg ikke ved om han har ondt, derfor ville jeg hører jeres mening, ville ham det bedste!


  • #14   12. feb 2013 Jeg tvivler nu stærkt på at dyrlæger bare tænker på at tjene penge. Hvad får de ud af at holde dyret i live?

    Jeg har en rotte med leukæmi. Hun har altså også fået lidt ekstra tid at leve i - med dyrlægens kyndige vejledning og medicinering. Hun har det fint og trives. Det skal tids nok blive hendes tur, men selvom hun har en dødsdom hængende over hovedet, mener dyrlægen heller ikke at hun behøver tage herfra endnu.


  • #15   12. feb 2013 Jeg ville vælge at aflive nu.. det er ikke et værdigt hamster liv..

  • #16   12. feb 2013 Og var det kræft i munden Cecilia?
    og hvad gjorde du?


  • #17   12. feb 2013 Årh nej..
    Men havde den det slemt?
    Siden du fik den aflivet med det samme?
    Mærkeligt min dyrelæge synes vi skal vente lidt, så længe han har det godt..


  • #18   12. feb 2013 Hm, hans er kun en lille knude endnu.
    Er så bekymret for ham..


  • #19   12. feb 2013 Hm, Speedy har det inde i munden ..

  • #20   12. feb 2013 Årh stakkels hamster..
    Lugtede den også råddent?
    Og blødte lidt fra tandkødet?


  • #21   12. feb 2013 Når okay smiley

  • #22   12. feb 2013 Mice min bette hund får medicin for at hun kan leve et værdigt liv, og dyrlægen har selv sagt han ikke vil aflive hende, så syndes du også det er synd for hende?
    Jeg har også en anden stor hund som har hoftedysplasi, som gerne snart skulle væk her fra da hun er begyndt at halte, selvom hun får smertestillende hver aften, men min papfar vil bare ikke af med hende. Det vil jeg godt nok heller ikke af med hende, men jeg har nemmere ved det da jeg ikke har haft hende så længe...


    profilbillede
  • #23   12. feb 2013 Ved godt at det er rigtig hårdt, jeg mistede min elskede hund på grund af kræft i August... Men hvis det var mit hamster ville jeg få ham/hende aflivet hurtigt. Hvis du har fået konstateret at han har fået kræft, er det jo desværre en sygdom der ikke bare går væk. Så ville jeg hellere afslutte hans liv værdigt og mens han har det okay godt, så han kommer herfra på en god måde... Er rigtig ked af det på dine vegne, men nogengange må man tænke mere på at give dyrene en god afslutning på livet, end at have ham i måske en måned mere, hvor du tænker over om det er ondt af dig at holde liv i ham... smiley

  • #24   12. feb 2013 Selvfølgelige ville jeg gøre det bedste for ham, ingen tvivl.
    Men det undre mig, at han virker til at have det godt, han er som han altid plejer..
    Og dyrelægen ville vel sige, hvis hun synes det var bedst han blev aflivet?..
    Ja det rigtig hårdt, når det min første hamster og at han er så tam som han er og kysser en hele tiden smiley


  • #25   12. feb 2013 Aflivning.
    Jeg kan ikke følge dem der holder gang i deres dyr, og først afliver når de kan se en reaktion, for når man først kan se reaktionen, så har dyret haft det skidt længe.

    Jeg har set kræft i 2 hunde, 1 endte med at blive aflivet af det, og det var rigtig grimt. Der var også dyrlæger der mente at man godt kunne blive ved med at prøve, men det var simpelthen uværdigt for hunden, der ellers "virkede glad", men hun havde det virkelig skidt til sidst...

    Min mor har også haft en hund, der fik "epileptiske anfald", og det kunne egentlig godt behandles, men hun valgte en aflivning. Obduktionen viste omfattende nyresvigt. Symptomerne på nyresvigt kan være anfald der liger epilepsi...

    Nej... det er sq synd at holde dyr kunstigt i live, for der kan være noget underliggende, der gør at e har det værre end man tror.

    Du kan desværre heller ikke regne med at dyrlægen siger at det er tid.
    Jeg har stået i en situation, hvor jeg over flere dage havde svært ved at få et svar ud af ham, og han til sidst fik sagt at aflivning nok var det bedste.
    Dyrlæger er ikke anderledes end andre mennesker, og nogen er desværre konfliktsky.


  • #26   12. feb 2013 dyr viser smerter forskelligt...
    Min mand bragte en hund med ind i vores forhold han havde haft siden teenageårene. På et tidspunkt fik hun hævede lymfer og selvom hun ingen feber havde (ja jeg stak et termometer i måsseren på hende!) tog jeg hende til dyrlæge. Hun havde leukæmi, det får ældre hunde rimeligt ofte.
    Dyrlægen sagde vi kunne beholde hende indtil hun fik smerter, men definerede ikke hvordan de smerter ville vise sig. Jeg bemærkede en måneds tid senere at hun nogle gange lå og gispede som en hund der havde det varmt og både min mand og svigermor mente hun havde lidt feber pga leukæmien. Jeg vidste så godt de ikke får feber pga leukæmi og ringede til dyrlægen som bekræftede mig i min mistanke at det sandsynligvis var pga smerter: hunde der har smerter ligger ofte og gisper med tungen ude og ser ud som om de sveder, de piver først når det er MEGET slemt. Jeg kunne nok bedre som delvis udenforstående (jeg var først flyttet sammen med hunden da hun var 8 og hun var 11 da hun blev syg) observere hunden uden at putte en masse "jeg vil ikke af med den" følelser i det, hunden skulle ikke lide var min primære tanke. Så jeg blev sådan set nødt til at skære igennem at enten så doper vi hende med smertestillende hver dag, eller også skal hun herfra snarest, jeg ville ikke være med til at se på det gisperi... jeg fik min vilje, men svigermor var ret muggen på mig et stykke tid efter... dyrlægen mente dog vi gjorde det rigtige ikke at vente længere og det var nok for mig. Sådan handler jeg også med mine marsvin: ser på hvordan de har det med det hele og gør hvad der skal til for de ikke lider mere og så må jeg tude bagefter. Man skal ikke holde liv i et dyr fordi man ikke vil af med det, enten smertedækker man det hele døgnet med medicin eller også sender man der herfra. Man smertedækker jo også mennesker der har kræft.... og til sidst får de så meget at det faktisk ender med at sende dem herfra.
    En hamster der har en nekrotisk kræftknude i munden (sandsynligvis nekrotisk siden det stinker) har det sgu ikke sk*degodt, selvfølgelig har den ondt selvom den ikke viser det (eller DU ikke kan se det, ligesom hverken svigermor eller min mand fik mistanke om hunden havde ondt).


  • #27   13. feb 2013 Jeg har det præcis på samme måde, og hvis det rigtig det i siger, at de ikke viser smerte hamster, først lige til det sidste, så det syndt at holde ham i live.
    Men jeg kan jo ikke vide om han lige har fået kræft eller hvordan.
    Har snakkede med min mor om det, hun har også rigtig svært ved det med Speedy og hun ville helst lige se tiden lidt an, men jeg ville det allerbedste for ham!
    og jeg tænker på det hele tiden og inde hos ham hele tiden, for at se hvordan han har det smiley


  • #28   13. feb 2013 hvis han vejer 45g nu ville jeg ikke synes det er kritisk - det kan en dværg sagtens veje og have det godt. men hold øje med hans vægt, når den er under 40g så går det hurtigere end man har lyst til at følge med til og så begynder han at få ondt.

    vægten er virkelig en af de aller første steder, hvor man på sine hamstere kan spotte om de har det godt. Af samme grund vejes alle mine regelmæssigt. Så snart de begynder at have et mindre godt vil det gå ud over spiselysten, og de skal ikke tabe sig ret meget før sådan noget et vægttab bliver kritisk smiley

    Jeg synes set godt du kan holde øje med ham - og især hans vægt. For en hamster med de symptomer vil tydeligt vise det på vægten, hvis han begynder at blive det mindste generet af det smiley


  • #29   13. feb 2013 Hvordan vil du helst huske ham? Glad, livlig og legesyg? eller syg, svag og ingen appetit? Det er jo din hamster, men havde det været min, lå han helt klart under jorden nu. De glade minder er de bedste.

  • #30   14. feb 2013 Har snakkede med 3 forskellige dyrelæger, de synes ikke jeg skal få aflivet ham endnu, når han har det så godt.
    De siger alle, hvis han begynder at tabe sig, så skal han aflives, for så der først der tegn på irritationer og smerter.
    Hmm, er stadig forvirret .. og meget i tvivl


  • #31   15. feb 2013 Gå efter dit hjerte!

  • #32   15. feb 2013 mit hjerte ville ham det bedste.
    Synes det syndt hvis han ikke har det dårligt også der går lang tid før den får det dårligt.
    Men på den anden side ville jeg heller ikke lade ham leve med smerter.
    Men der noget med når det bare begynder at irritere ham en smugle, så mister han appetit lidt.
    Så snart jeg kan se han bare begynder at spise lidt mindre, får jeg ham aflivet, han skal ikke nå at mærke smerte.
    Men tror når det begynder at irritere ham i munden, mister han lidt appetit.
    Det slet ikke nemt, men dyrelægen som har kiggede på ham, synes det ville være syndt at aflive ham alleredet, når han har det så godt.


  • #33   15. feb 2013 Dyrlæger vil gerne tjene penge på hans behandling, der er ikke andet de tænker på

    Men hvordan vil du gerne huske ham ?
    Glad og livlig, eller trist og svag ?


  • #34   15. feb 2013 Malega det er altså ikke alle dyrlæger der er sådan, faktisk MANGE dyrlæger der ikke er sådan!

  • #35   15. feb 2013 Det siger jeg heller ikke, så læs venligst hvad der står.
    Men når en gnaver har kræft i munden og ikke viser smerte før det er for sent, så burde selv dyrlægen råde til aflivning, uanset hvad. For der er kun en vej, og det er den bliver dårligere og dårligere


  • #36   15. feb 2013 når jeg spørger dyrlægen til råds så sigerjeg altid direkte at der skal IKKE tænkes på mine følelser, der skal gøres hvad der er mest humant overfor dyret, har det stadig MERE livskvalitet end smerter? jeg har også et par gange spurgt dyrlægen: hvad ville du gøre hvis det var dit dyr? og har næsten altid fået svaret "aflivning nu, INDEN den lider..."

  • #37   16. feb 2013 Det har vi også spurgt min dyrelæge om plus to andre, de siger at han stadig har en god livskvalitet tilbage.
    Men hvis han bare taber sig lidt, skal han aflives..


  • #38   16. feb 2013 jammen så vil jeg nok sige som andre: vej ham mindst hver uge og hvis den falder lidt så hver dag og falder den stadig så .....

  • #39   16. feb 2013 Præcis ..

  • #40   21. feb 2013 jeg synes det underligt Speedy der har kræft i munden, har taget 5 kilo på, kan det betyde noget?

  • #41   21. feb 2013 Det var godt nok meget med 5 kilo smiley mener du ikke 5 gram?

  • #42   21. feb 2013 Ups jo.. 5 gram hehe smiley

Kommentér på:
hamster med kræft i munden

Annonce