{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.792 visninger | Oprettet:

Marsvin og lugt {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Hvad bruger i som underlag til jeres marsvin? Og hvilke erfaringer har i med at underlaget fjerner lugt?

Jeg har længe brugt spåner, men min kæreste synes at det lugter voldsomt. Skiftede det en gang i ugen.
Nu er jeg gået over til fleece tæpper og synes at det har hjulpet, det gør min kæreste bare ikke. Skifter fleece hver anden dag.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Marsvin og lugt
  • #1   3. feb 2013 Jeg kan ikke sige hvad der er bedst. Kommer an på om du kan potte træne dem, det kunne jeg. og det eneste jeg gjorde var, at købe en hjørnetoilet eller en lav bakke af en art og høhækken tæt ved tisse bakken. og i bunden af det ligger jeg avis, spåner, også lidt hø, da jeg havde læst et sted at det tiltrækkede dem til at tisse på høet (ved ikke om det bare er en skrøne? )men det virker og skifter fleece en gang om ugen uden lugt bare toilettet skal skiftes hverdag. og der sker stadig små uheld her og der, men de tisser for det meste kun på toilettet. Men pøllerne er lidt over det hele, dem skal du bare feje op og ligge i toilettet smiley
    Håber det hjalp dig lidt.
    P.s Husk at sætte bakke der hvor de mest tisser smiley


  • #3   3. feb 2013 Har brugt spåner i mange år, men er skiftet til ecoflax i stedet, da det lugter mindre.

  • #4   3. feb 2013 Hampstrøelse smiley

  • #5   3. feb 2013 Hvad er Ecoflax helt præcis Von Fancy?

  • #7   3. feb 2013 Men jeg bruger fleece hos mine grise.
    Det har jeg gjort i et stykke tid, og det forsætter jeg med. Jeg har en virkelig sart lugtesans og kan virkelig ikke tåle det mindste lugt, eller støv for den sags skyld.
    Jeg fjerner pøller, og skifter våde håndeklæder ud hverdag - hver anden.

    For mig er det nemmeste fleece, det lugter og støver ikke, hvis bare man holder det ved lige..

    Jeg skal også til at prøve fleece til kaninerne :).


  • #8   3. feb 2013 Støver det?
    Jeg søger nemlig noget strøelse jeg kan bruge i min kanins katte bakke.
    Er det ikke også dig der har en hvid angora kanin? Bruger du også Ecoflax til ham, og sidder det fast i hans pels?


  • #9   3. feb 2013 Jeg ligger aviser i bunden også hampstrøelse ovenpå. Skifter det hver 5. dag. Jeg synes slet ikke det lugter efter at der er kommet aviser i bunden. Inden jeg gjorde det, kunne det godt lugte ret meget allerede ved dag 3-4. Er i gang med at træne dem i at bruge hjørnetoilet. Det går allerede rigtig godt, men nogengange ryger der altså lidt ved siden af smiley

  • #10   3. feb 2013 Little Pigz - nej det støver ikke i forhold til spåner. Der vil nok altid være en smule støv, men det er intet i forhold til spåner.
    Jo jeg har en angora, men han har træpiller i sin bakke (og går ellers frit), så der har jeg ikke erfaring med det smiley
    Det er dog noget mindre delt end spåner, så jeg har ikke oplevet det sidder fast i pelsen hverken på de pelsede dyr eller når kaninen går på gulvet hvor der ligger flax.


  • #11   3. feb 2013 hvis det er ammoniak der lugter af kan du drysse med stalosan, der fjerner ammoniakken. Men er det høets lugt eller selve dyrenes lugt han ikke kan klare har jeg kun en løsning.... skift kæresten ud;)

  • #12   3. feb 2013 Det der virker bedst herhjemme er hampstrøelse og så er broccoli forbudt at give dem, for det stinker grumt når det kommer ud i den anden ende.

  • #13   3. feb 2013 eco flax har den fordel at det suger fra bunden.

    Jeg har været rigtig plaget af ammoniak lugt om vinteren også selv med stalosan.

    Men efter jeg er gået over til eco flax er det blevet meget bedre.


  • #14   3. feb 2013 jeg syntes stalosan er guds gave til muttefolket*SS* jeg har KUN problemer når de får kål og kun i nogle timer efter...

  • #15   3. feb 2013 Det er den for så vidt også især når det er den med fluegift i, om sommeren.. Men synes ikke det virker på ammoniak lugt.

  • #16   3. feb 2013 ok?...hm... mon det er fordi den jo egentligt er beregnet til brug på staldgulve (dem med riller og ingen strøelse). Det kan være at det strøelse du bruger ovenpå suger urinen inden den når NED til stalosanen? (altså hvis du lægger stalosanen nederst). Jeg bruger nemlig halm: tisset fiser lige igennem ned til stalosanen i bunden og der er ingen lugt overhovedet hvis ellers jeg har brugt nok (bruger hvad der står på posen, omkring ½ dl pr bur på 50x60 og mere til de større bure). Jeg har ikke prøvet om det virker med spåner ovenpå, men kan egentligt godt forstille mig det så helst skal blades IND i spånerne...?

  • #17   3. feb 2013 Jeg bruger spåner, men skifter dem så også hver anden dag eller tredje dag, men det er fordi de står i på mit værelse lige nu og vil ikke ha det lugter det mindste, men når det bliver varmt og er varmt er de i udestuen og der bliver de skiftet 1-2 gange om ugen

  • #18   3. feb 2013 Jeg har brugt spåner som suger fra toppen og ned.

    Jeg er dog nu gået over til eco flax som suger fra bunden og op. Det hjalp på lugten. Der suser tisset igennem og ned til bunden.. Mens pøllerne bliver på overfladen..

    Det med pøllerne bliver på overfladen kan dog godt få buret til at se beskidt ud, uden det er det. Især for folk som ikke forstår det eller kun ser billederne af det...
    Er en gang blevet anklaget for at dyrene gik i lort til ørene fordi alle pøllerne lå oven på eco flaxen... Hehe


  • #19   4. feb 2013 Bruger spåner og har ingen problemer ! mine grise står her i stuen, men jeg skifter så også hver dag der hvor de har tisset smiley så ingen lugt her smiley

  • #20   4. feb 2013 Mine gik 7 dage på spåner uden at få fjernet tisse hjørner osv. Det havde jeg ikke lyst til at bruge tid på hver dag når jeg har 25 bure.

    Nu bruger jeg eco flax, og der går de ca. 10 dage på.


  • #21   4. feb 2013 Jeg bruger CareFresh til drengene og er glad for det.
    Synes dog at det støver, selvom de siger at det ikke gør....


  • Eva G
    Eva G Tilmeldt:
    apr 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #22   3. apr 2018 Hej....
    Vi er nye i den her marsvin verden så gode råd modtages gerne.. især omkring lugt 🤔
    Hvad er stalosan og hvor købes Det?
    Vi bruger hampstrøgelse i bunden men er en avis også en go idé?
    Mvh Eva


Kommentér på:
Marsvin og lugt

Annonce