{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.926 visninger | Oprettet:

Døde kaninunger, *Hvorfor?* {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen..

Jeg fik i starten af december parret Molly og Prosit op med en han ude fra(den samme han). i dag har de så begge fået unger...

Molly havde bygget rede og plukket sig.. hun havde fået en unge som lå midt i buret og hun havde ikke lagt den ned i redet, ungen så ikke ud til at være færdigudviklet så mit bud er at den har været død i maven på hende, der var blod i reden (den halmhule hun havde bygget i den ene ende af buret)

Prosit som tidligere har fået 2 kuld med 4 i hver, havde ikke bygget rede eller plukket sig og hun havde kun fået en død unge, det så ude som om hun havde været ved at grave den ned i et hjørne af buret. ungen så fin ud, hvis den havde trukket vejret havde den lignet enhver anden sund nyfødt kaninunge.

ingen af mødrene sagde noget til at jeg fjernede de døde unger så de var helt klart klar over at de var død og havde ikke noget forhold til dem.

Begge kaniner har fået grønpiller som de plejer + lidt til og de har haft frisk hø og burene var rene med massere halm til at bygge rede i. Der er ikke kommet nye kaniner i stalden siden de blev drægtige, kun Liva som står i en anden stald. ingen af dem viser tegn på at være syge, kun Prosit virker lidt træt, Molly ville gerne tages op og snakkes med, hun virker helt som hun plejer.

Hankaninen er far til et kuld på 7 med en anden hun hvor alle unger var levende.

Er der nogen der har et bud på hvad der er gået galt? Jeg ved godt at det er sådan noget der kan ske en gang i mellem og at der ikke altid er en forklaring på den slags men det undre mig bare at det sker med 2 kaniner samtidig og så på to erfarne mødre som aldrig har haft problemer med drægtighed eller at passe deres unger smiley ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Døde kaninunger, *Hvorfor?*
  • #1   3. jan 2013 Det kan vvære mange ting. Men du kan altså også risikere at de/en af dem ikke er færdig med at føde endnu..

  • #3   3. jan 2013 Tak for svar, Jeg opdagde ungerner i buret og satte mig på et stol i kaninstalden og at klippede og børstede Magnus inden jeg tog ungerne op, ingen af dem viste tegn på at skulle have flere unger så det tror jeg ikke, men man skal jo aldrig sige aldrig smiley

    Men jeg er selvfølgelig ude efter om der er noget jeg kan gøre anderledes, for at forebygge at det skulle ske en anden gang.

    Er der nogen der ved om man kan få noget kosttilskud til drægtige kaniner på samme måde som man kan til heste?

    LGF: hvor længe kan en kanin være om at føde altså fra første unge og til man kan være sikker på der ikke kommer flere?


  • #4   3. jan 2013 Line: Prosit har jeg haft i næsten et år og Molly har jeg haft siden i sommers. De står en et rum i vores stald, der er ikke adgang for udefrakommende rovdyr men vores staldkat sover tit i spånerne inde ved kaninerne, det virker ikke som om det stresser dem at katten kommer der og ellers er stalden lukket så andre dyr ikke kan komme der ind.

    Ja måske er det stress i forbindelse med Parringen / Transporten De er transporteret fra Hobro til Århus hvor de stod i 7 dage for at blive parret og så hentede jeg dem igen. kan det betyde noget i forhold til deres drægtighed?
    De blevet afleveret ved ejeren af hankaninen d. 24 nov. og jeg hentede dem igen d. 1 dec.


  • #5   3. jan 2013 Det kan have noget med transporten at gøre. Men ikke 100..
    De kan sagtens stoppe fødslen og vente en dag eller to med de sidste hvis de er blevet afbrudt i det ex af katten eller andet stres..


  • #6   3. jan 2013 Hvad mærke mad fodres de med mødrene?

  • #7   3. jan 2013 De får Møllerens KaninGuf, det skulle der ikke være noget i vejen med ud fra hvad jeg har kunnet finde frem til og jeg har heller ikke tidligere haft problemer af den her type, så jeg tror ikke det har noget med deres foder at gøre.

  • #8   4. jan 2013 Har selv haft problemer med møllerens i forbindelse med døde kaninunger.

  • #9   5. jan 2013 Sofie J: hvordan ved du det er det der er årsagen? jeg har selv fodret med Møllerens i 2 år og har aldrig haft problemer med døde kaninunger før...

    Der er i øvrigt ikke kommet flere unger og begge kaniner er friske igen smiley nu venter jeg lidt og så vil jeg prøve at parre dem op med en af mine egne hanner....


  • #10   5. jan 2013 Der har været raps i foderet på et tidspunkt og det er giftigt for dem.

Kommentér på:
Døde kaninunger, *Hvorfor?*

Annonce