{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svamp VS Sellnik (Marsvin)
  • #1   5. nov 2012 hvad er forskellen på en hudsvamp og en mide? det var et sært spørgsmål...?

    så jeg springer lige let og elefant til behandlingen:

    svamp kan behandles med svampedræbende midler, alt efter hvilken svamp det er så bruger man forskellige midler... hvad man bruger afhænger også at hvor udbredt angrebet er!
    Har du fx en hel bestand på 30 marsvin hvoraf du regner med mindst halvdelen er inficeret så er det nemmeste at give dem en medicinsk behandling allezusammen for at forbygge yderligere smittespredning, fx lufenuron kan bruges til dette formål (ca 50mg/kg dyr).
    Samtidigt skal du sætte massivt ind i omgivelserne med rengøring og desinfektion for at fjerne sporer der kan gensmitte dyrene når den medicinske behandling holder op med at virke efter ca 4 uger...

    Har dine dyr derimod fået mider behøver du slet ikke bruge tid på rengøring af omgivelserne da miderne kun kan overleve meget kort tid væk fra dyrene, man mener under 1 døgn! Der er også forskellige medicinske midler du kan bruge imod mider, selv vælger jeg ivomec som er receptpligtigt. Der skal behandles to gange med ti dages mellemrum ca...

    Det er nok det med at ved det ene skal man rengøre omgivelserne grundigt og ved det andet kan det være ligegyldigt der gør den største forskel... og jo så at ubehandlet er skab (mider) dødeligt, det er svamp normalt ikke...


  • #2   5. nov 2012 Svamp skyldes - ja svampe hvor sellnick skyldes sellnickmiden.

    Svamp sætter sig oftest på næse, omkring øjne og på/i ører og optræder oftest som hvide tørre pletter. Svamp behandles med Imaverol vet som kan købes i håndkøb på apoteket.
    En dermatofyttest ved dyrlægen kan afgøre hvilken type svamp (evt. ringorm) der er tale om.

    Sellnick viser sig oftest som rødmen i huden, pelstab og sår, oftest i lyske og under forbenene. Sellnick behandles med f.eks. Ivomec eller Stronghold, begge noget der skal udleveres ved dyrlægen.
    Da man skal skrabe meget dybt for at få lavet et hudskrab med mider i, behandles der ofte blot på mistanke om sellnick.

    DMK har for i øvrigt fået udarbejdet en folder omkring parasitter (deriblandt sellnick og svamp/ringorm), som kan bestilles gratis ved PR kontoret, blot til information nu vi var ved emnet smiley


  • #3   5. nov 2012 Okay jamen det er jo vidt forskellige ting så.. opdrætteren (vil ikke nævne navne) Har behandlet med atamon og aleo vera. hendes dyr er angrebet ved lyske og på ørene, mener jeg at hun sagde.

    er der en af jer der evt har billeder af de 2 tilfælde?


  • #4   5. nov 2012 jeg vil ikke afvise at atamon måske kunne "ordne" svamp, det er jo konserverende og sørger for der ikke kommer mug i syltetøjet osv... men mider kan det helt sikkert ikke fjerne. Ale vera kan lindre hudirritationerne fra begge dele, men kurere hverken svamp eller mider, det tror jeg ikke på det kan...

  • #5   5. nov 2012 Atamon bruger man jo mod læbesvamp. Jeg ville ikke bruge det (eller de andre lokalbehandlende - lamisil, brentan osv.) når man kan bruge Imaverol mod svamp og være sikker på at tage det.

  • #6   5. nov 2012 Sofiendals - ja jeg har et billede af svamp i artiklen her: http://www.von-fancy.dk/Artikler/Svamp_ringorm.pdf

  • #7   5. nov 2012 Fancy. Tusinde tak for beskrivelse med flot billede.
    Susan: God beskrivelse

    Vil lige sende det videre til opdrætteren så hun ikke fåer sendt dyr ud af døren som er fyldt med svamp eller Sellnik smiley


  • #8   6. nov 2012 der er jo nogen der vælger 'alternative' behandlingsmetoder, hvis man kan kalde dem det. Personligt foretrækker jeg noget med dokumenteret virkning.
    Husk at der skal gå noget tid efter endt behandling før dyrene bør forlade hjemmet.


Kommentér på:
Svamp VS Sellnik (Marsvin)

Annonce