{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.159 visninger | Oprettet:

marsvin død, et par ? {{forumTopicSubject}}

En jeg kender har lige mistet sit marsvin (ja hun havde kun 1 han, selvom jeg et par gange bad om at de skulle have 1 mere)

Han begyndte at spise mindre og jeg sagde de sku få hans tænder tjekket..og fortalte at de sku holde øje med om han gik fra foderet, for så er det altså afsted med det samme..

Sidste dag gik han så fra, og de tog ham til dyrlæge... Dyrlægen mente evt forstoppelse, så de fik medicin (antibiotika). Tænder blev tjekket og klippet til, MEN hun har så sagt til dem at kindtænderne kunne hun ikke gøre noget ved for så skulle han bedøves først.. og det var han for afkræftet til, så det skulle de tjekke når antibiotikaen havde virket... dagen efter fandt de ham død smiley

Ikke for noget, men har de ikke sådan en dims de putter ind i munden og så tjekker kindtænderne med?? Jeg har aldrig hørt om de skal bedøves for det?!?!
Og så bar egive noget medicin/antibiotika uden rent faktisk helt at vide hvad den fejler..
De sku vist ha skiftet dyrlæge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  marsvin død, et par ?
  • #1   2. nov 2012 Jo det er ret normalt at mange dyrlæger mener dyret skal i narkose før de kan tjekke kindtænderne grundigt nok. Jeg ved ikke om de reelt kan tjekke dem uden, men mange dyrlæger gør det i hvert fald ikke da de sidder meget langt inde eller noget og derfor ikke bare lige er til at tjekke.

  • #2   2. nov 2012 Så vidt jeg ved, kan man godt tjekke kindtænderne med sådan et apparat, som man også tjekker ører med. Ortoskop, hedder det det?
    Men man kan vist kun se kindtænderne, hvis de er rigtig slemme (og dyret er god til at sidde stille...).
    Mine kaniner og marsvin har hvert fald fået tjekket kindtænder på den måde, og jeg har også selv set tænderne på et af mine marsvin, hvis kindtænder var rigtig slemme.


  • #3   2. nov 2012 nårh okay, det troede jeg bare ikke var nødvendigt, men så blev jeg det klogere...
    Det er bare så trist, for han var virkelig et dejligt marsvin og meget tillidsfuldt.
    Så det er trist smiley

    Men dejligt de tog afsted så snart de opdagede det var galt.


  • #4   2. nov 2012 Lulle har ret. Mine har også flere gange fået tjekket tænderne med sådan et.

    De tog jo heller ikke afsted så snart de opdagede der var noget galt, hvis de ventede så længe at han var døden nær inden de kom til dyrlægen. Så har de jo ikke taget den til dyrlægen før det var for sent.


  • #5   2. nov 2012 Nu vidste de jo ikke at han var døden nær... de tog afsted med ham, med det samme de opdagede at han ikke spiste sit foder.

    Han var begyndt at spise lidt mindre, men han spiste stadigvæk alt det han plejer altså af foder og grønt, så derfor slog de ikke alarm, før han gik fra det.
    Og der var det desværre for sent


  • #6   2. nov 2012 Ja, hvis man venter til de rent faktisk går fra foderet, så er det netop for sent. Man skal helst afsted med dem INDEN de går fra foderet.

  • #7   3. nov 2012 de kan godt "tjekke" kindtænderne uden bedøvelse, men er der noget galt ordner et "tjek" det jo ikke... er marsvinet gået fra foderet er det ofte så slemt at den skal bedøves for at de kan komme til at slibe dem ordentligt. Jeg har kun haft ET marsvin der fandt sig i at få slebet kindtænder uden bedøvelse, og det var kun hvis jeg holdt ham imens, ikke hvis de holdt ham.

  • #8   3. nov 2012 okay, tak for et svar jeg kan bruge smiley

    Jeg har nemlig bare kun oplevet at de tjekker dem med den der dims de så kigger igennem, ingen har dog skulle ha ordnet tænder, da de var fine nok, så det havde jeg ik lige tænkt over..
    Men kan godt se det er mest logisk at den skal bedøves hvis de skal slibes smiley


Kommentér på:
marsvin død, et par ?

Annonce