{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

Vinter ? {{forumTopicSubject}}

Jeg har overtaget min ene datters kanin fordi, han er burterritorial.Vi har haft ham i forskellige bure og nu er han endt i "Ørneborgen", mit store fuglevoliere på 20 kvm. Han har sit eget hus med og han har mulighed for at grave i sand og han kan ikke grave sig ud da der er gravet fliser ned som en slags mur for at holde rotter og andet ude.
Mit voliere er kun åbent ud mod haven med net ellers er der plastik plade for den ene ende og på bagsiden er der træbeklædning. Om ikke så lang tid kommer der plastik på halvdelen af forsiden så fuglene og Killer har mulighed for at komme helt i læ.
Hvilke forholds regler skal der tages så Killer kan klarer sig ude til vinter ?
Han får selvfølgelig vand og foder, grønt og halm/hø. Mine fugle får tilbudt solsikke frø om vinteren i små mængder da De indhplder olie og er med til at De nemmere kan holde varmen, nå Killer også få tilbudt et par gram solsikke frø når det bliver koldt eller er det ikke sundt for kaniner ?
Hvad gør I andre der har kaniner udenfor om vinteren ?
Udover l, godt med foder, vand ?
Sådan så "Ørneborgen" ud for indvielsen i maj måned smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinter ?
  • #1   18. sep 2012 Det lyder godt, et rigtig bur for en kanin. Kaniner har det fint om vinteren, også udenfor i regn og sne, så skal bare have mulighed for at komme ind og få varmen, så en kasse hvor der er tørt og noget halm at varme sig i, så har han et vinter paradis

  • #2   18. sep 2012 Takker for svar smiley Han har et hjemmelavet hus der han kan hoppe ind i smiley

  • #3   18. sep 2012 Så er alt perfekt for ham

  • #4   18. sep 2012 Takker, han behøver ikke ekstra foder piller ? Jeg vejer ham ikke, men jeg har fat i ham engang om ugen for lige at tjekke at han ikke har tabt sig og han ser ok ud. Han kan ikke så godt med at man tager ham op. Jeg ved at det har noget at gøre med hans størrelse han er jo en fin lille hermelin basse.
    Mine fugle får ekstra solsikker og fedtkugler, er det nok at Killer bare får lidt ekstra foder når det bliver koldt ( Piller).
    Hystaden Killer smiley


    profilbillede
  • #5   18. sep 2012 For det første, sikke et fint bur for ham! Ville ønske jeg kunne få mig taget sammen til at lave et ligeså fint sted til mine kaniner, men da de jo desværre ikke kan gå sammen er det noget af et projekt. Og han ser nu ikke så skræmmende ud, hehe smiley

    Mine kaniner får bare en del ekstra foder om vinteren, hvilket gør dem lidt småtykke, men så har jeg bare en overbevisning om at de holder varmen bedre. Så skruer jeg ned for foderet igen om foråret når det begynder at blive varmere.
    Jeg muger heller ikke så meget ud som om sommeren, de får bare ekstra godt med halm! smiley


  • #6   18. sep 2012 jeg giver kun ekstra hø/wrap, så de kan spise efter lyst, jeg vil ikke anbefale at lade den blive tykker, det er ikke godt for dem at være tykke, de kan ikke vaske sig ordenligt, og i hans tilfælde vil det måske betyde, han ikke kan fjerne evt sne og is i pelsen, pluds hvis du er for tyk bliver man også doven, og så bevæger man sig mindre, og så går forbrændningen ned, og så fryster man hurtiger, så kan godt forstå tanken med mere isolering, så holder man bedre varmen, men den holder ikke i virkelighedden, men de bruger lidt mere energi om vinteren, så de vil spise lidt mere, for at holde varmen, men det er bedre for den, det er sund mad i form af hø og wrap ikke piller og korn.

  • #7   18. sep 2012 Du giver vel ikke dine kaniner wrap? Det er tusinde gange mere usundt end hvis du giver den flere piller og lidt flere godbidder.

    Nej de skal ikke blive tykke, men sådan gør jeg - lader dem aldrig blive for tykke, men man kan godt se det på dem når det er vinter.


  • #8   18. sep 2012 Cille ja det gør jeg og nej det er det bestemt ikke. Jeg er uddannet landmand så har helt styr på hvad der er i forskelligt foder.

  • #9   19. sep 2012 Takker for svarene smiley Det er et dejligt bur og der er et sted mellem 125-150 fugle i det sammen med Killer smiley Han ser ikke farlig ud :O) Og han er i det store og hele hellere ikke farlig når man først har fat i ham. Nu kan man fodre ham uden at han tonser rundt og bider og er kommet så langt at jeg endda kan få lov til at klø ham bag ørene.
    Der skulle ikke så gerne komme alt for meget sne i volieret, da der kommer plastik på forsiden, men når det bliver koldt kan han nok ikkeungå at der kommer is på hans pels.
    Jeg er tilhænger af at ihvertfald mine fugle gerne må fålidt ekstra godt foder om vinteren da De nemmere kan holde varmen hvis der er akstra fedt lag og selvfølgelig skal De ikkevære fede, men i god stand.
    Jeg er selv uddannet fodermester på landbrugsskole smiley
    Selvom jeg er uddannet på landbrugsskole lærte vi ikke om pasning af kaniner smiley
    Så er i tvivl om kaniner må få hø at æde ?
    Jeg har ihvertfald hørt at Wrap er usundt for kaniner pga. sukker og at det er gæret ?


  • #10   19. sep 2012 Der er ikke mere sukker i da mikroorganismerne jo "spiser" det i insilerings processen, det er jo også derfor det bliver snittet og mast, for at få saft og sukkert ud på stænglerne, for at sikre en god insilering. du skal selvfølgelig ikke give dem ko wrap det er for vådt, men heste wrap med under 40% vand er super til kaniner.
    De skal have hø, deres foder skal bestå af hø/wrap og et lille tilskud af piller, hvis de ikke får nok strå foder går deres maver i stykker, og de får en masse fordøjelsesforstyrrelser


  • #11   19. sep 2012 Ok, takker smiley Tror bare jeg holder mig til hø og piller smiley Tror at det er svært at fat i wrap i De små mængder vi skal bruge til vores 2 kaniner smiley killer I"Ørneborgen" og Sweet Echo Jay som er datterens i et andet bur selvfølgelig.

  • #12   19. sep 2012 Ja det er rigtig så skal der være et heste sted i nærheden hvor du kunne hente en pose fuld af gangen. Jeg har mine heste hjemme så jeg tager bare fra dem smiley

  • #13   20. sep 2012 Wrap er ikke egnet til kaniner, og den mening holder jeg fat i! smiley

    Anni, tror Killer får en lækker vinter, med masser af hø og foder skal det nok gå da! smiley


  • #14   20. sep 2012 Cille du kan selvfølgelig mene hvad du vil, men har har bare en 4 årig uddannelse og masser af års erfaring der fortæller mig noget andet

  • #15   20. sep 2012 Min dyrlæge siger wrap er fyfy fordi det gære..Noget med at det er mere vådt når det bliver pakket end almindeligt hø. Og selvom det måske er minimalt så skulle det stadig være meget skidt for en lille kaninmave.. Så jeg holder mig fra det for en sikkerheds skyld. smiley

  • #16   20. sep 2012 Præcis Camilla smiley

    Ja, men i den uddannelse tror jeg ikke ligefrem du lærer noget om kaniner og deres maver. De er ikke ligeså hårdføre som heste og køer.


  • #17   20. sep 2012 Hvis kaninen er vænnet til at få wrap, så sker der ingenting smiley

    På den gård jeg arbejder på, der får kaninerne altså os wrap. Og de bor sammen i en stor kaningård, hvilket de trives ved.


  • #18   20. sep 2012 Dengang jeg gik på landbrugsskole lærte vi ikke om kaniner i landbrugsuddannelsen. Det er også en del år siden.Vores kaniner får bare godt med hø og Killer som skal være udenfor får bare ekstra foder og hø. Det er jo hellere ikke naturligt for en kanin at spise wrap, der er nok en grund til at det hedder heste wrap og ko wrap.

  • #19   20. sep 2012 I dag er landbrugs uddannelsen mere bred, så vi er inde over spicel produktioner også.

    Jeg har fodret med wrap i 3 år nu og kender mange avler om bruger det også, og er det under 40% vand i endte ikke vådt


  • #20   21. sep 2012 Jeg ved godt uddaannelsen er mere bred har en datter der overvejer uddannelsen som dyrepasser den vej ind over smiley

  • #21   21. sep 2012 Anni sig hun skal tage landbrugs uddannelsen i stedet for. Det er nemmer at få praktik plads og job bagefter, og der er flere mulighedder for efteruddannelse også

  • #22   21. sep 2012 Det skal jeg nok smiley Nu skal vi til åbent hus lørdag d. 29 og hun skal 1 uge på brobygning smiley Så håber jeg at hun finder ud af hvad hun vil smiley

Kommentér på:
Vinter ?

Annonce