{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.850 visninger | Oprettet:

svampesæson -marsvin med svamp {{forumTopicSubject}}

Ja den går jo i gang her i slut august og det samme gælder svampe indendørs OG evt. sygdomsfremkaldende svampe. Jeg har to kuld marsvin gående (8 unger i alt) og alle 6 unger jeg ikke selv skulle beholde VAR faktisk afsat, men jeg måtte ringe til de kommende ejere i dag og udskyde afhentningen på ubestemt tid.
To af ungerne i det ene kuld har fået svamp i ansigtet, omkring ørerne og jeg frygter det kan være ringorm. En af mine voksne hanner havde noget der mistænkeligt meget lignede en ringorm for 2-3 måneder siden (en to-krone stor plet med hvidligt skæl og hårtab), den forsvandt igen efter en dosis lufenuron. Så der er en risiko for jeg har flere raske smittebærere i min bestand ELLER sporerne flyver rundt i luften for hannen er hverken far til ungerne eller har gået i bur med dem, så der kan ikke være sket direkte smitte.
De kommende ejere tog det heldigvis pænt og selvom jeg løste dem fra handlen og tilbød at annullere reservationen ville de begge gerne have jeg kontaktede dem når ungerne var sygdomsfri.
Jeg er næsten overbevist om det er ringorm ungerne har, men jeg har tænkt mig at lige smutte dem til dyrlæge alligevel for jeg vil gerne vide OM det er ringorm, eller bare en eller anden alm. kropssvamp.
Og så skal jeg vist ha givet den KAT en omgang også, for det er næsten stensikkert det er hende som har slæbt det ind, hvis det er ringorm. Katte kan være fuldstændigt symptomløse overfor ringorm selvom de har det.
Jeg har heller ikke fået dyr udefra i 1½-2 år og har heller ikke udstillet i årevis.
En ting mere jeg skal have gjort er at jeg skal have pillet fronterne af mine skabsbure, vasket alle burene grundigt, malet dem for at dække evt. små sprækker med sporer OG have lavet nye fronter.
Der er voliere-net på mine fronter, umuligt at desinficere helt fri for svampesporer, nemmere bare at kyle det og lave nyt.
Så jeg ved da hvad jeg skal få tiden til at gå med de næste par måneder. Når ungerne er symptomfri (giver alle lufenuron i morgen, orkede ikke dag for jeg skiftede bure) og ingen andre dyr har symptomer, så får de nye ejere medicin med til de næste par måneder (det skal gives månedligt i 3 måneder, til alt pelsen er skiftet hvis man skal være helt sikker) så de kan fortsætte behandlingen.
Kender nogle af jer til om der findes svampedræbende malinger der må bruges indendørs? -ellers tror jeg blander atamon i malingen, det er jo også svampedræbende og beregnet til konsum.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  svampesæson -marsvin med svamp
  • #1   27. aug 2012 Jeg anede ikke at der var noget der hed svampesæson. Men ok, nu er svamp heller ikke normalt noget jeg har på mine dyr. Jeg har prøvet at hele bestanden blev smittet en gang og måtte behandles, men udover det, så ser jeg ikke rigtig noget til svamp hos mine dyr.

  • #2   27. aug 2012 Generelset giver jeg ikke meget for at behandle lokalt med creme da det ikke tager svampespore der er i pelsen. derfor anbefaler jeg altså imaverol vet som er til at bade dyrene i. Det tager også sporrene i pelsen.

    Og så er det håndkøb og rigtig godt.


  • #3   27. aug 2012 Min dyrlæge anbefaler chlorhexidin shampoo i stedet for, fordi det er mildere overfor dyrene end Imaverol vet, men ja, begge dele kan bruges og imaverol er nok endda også nemmere at behandle med end shampoo'en.

  • #4   27. aug 2012 Ok er det også håndkøb Cavy cats? Jeg har aldrig haft problemer med imaverolen. Dog kan dyrene godt tørre lidt ud, især skinnyerne. Men det plejer jeg så at ordne med en gang creme eller baby olie. Men ellers ikke.

    Altså lige for nogen ikke får nogle gode ideer så har jeg ikke ringorm hele tiden og så igen. Jeg har et par tilfælde af alm. svamp hist og her, hvilket er svært at undgå med skinnyer.... Synes jeg...


  • #5   27. aug 2012 Der er delte meninger om hvor vidt itrafugol er god til marsvin eller ej. Jeg kan ikke huske hvorfor det er.

    Men jeg har aldrig brugt at behandle med andet end imaverol. Og jeg har aldrig oplevet problemer med det.

    Jeg går generelt ikke ind for at fylde medicin og lign. i marsvin medmindre det er nødvendigt.
    Og som sagt har jeg ikke brugt at bruge det.

    Men som sagt er creme ikke særlig gode da der sidder svampe spore i pelsen som creme jo ikke kan tage da det er lokalt.

    I ansigtet kan man godt bade dem, man kan benytte en svamp, og gøre våd. Det virker ganske godt.

    Men når du benytter itrafungol vil jeg ikke bade dem hvis itrafungolen virker altså.


  • #6   27. aug 2012 Ja, det er håndkøb hos dyrlægen smiley
    De bruger det feks også til hunde, der har fået hotspot - som jo netop også er svamp.


  • #7   27. aug 2012 ok. Der kan man bare se..

  • #8   27. aug 2012 jo der er faktisk mulighed for det kan være andet end ringorm også... og sensommer og efterår ER skimmelsæson. I fugtig frostfrit vejr overlever sporene længere tid og mange svampe som kan angribe hud, hår og negle på både dyr og mennesker trives... Jeg har skimmelallergi og den begynder at genere mig hvert år i august og fortsætter så hele vinteren undtagen i frostperioder, der går skimlen i stå. Det slutter så omkring maj og så får jeg lige nogle mdr pause....
    Derfor har jeg tænkt mig at bede dem tjekke for om det ER ringorm, for der er jo ikke nogen grund til at sætte en masse i gang med ombygning af bure osv hvis det ikke er ringorm. Fik ikke ringet til dem i dag for jeg er syg for første gang siden det tidlige forår, en god omgang snot i hovedet og så skulle jeg på audiologisk med mine ældste piger og ha tjekket hørelsen og så var min energi simpelthen ikke til mere med alt det snot i hovedet... så det må vente til i morgen med dyrlæge...


  • #9   28. aug 2012 og så har jeg tid ved dyrlægen 14:30 i dag.... håber det lyser op så jeg slipper for dyrkning, men vi får se.... under alle omstændigheder går jeg i gang med behandlingen i aften. Jeg har ikke gjort det før, for hvis de er nødt til at tage skrab til dyrkning duer det jo ikke jeg har dræbt alle sporene med lufenuron og imaverol.


  • #10   28. aug 2012 HURRA for inkompetent dyrlæge.... hvid skællet udslet omkring ørene og intet irriteret hud andre steder og så beslutter han sig for det jo naturligvis er sellnick... jada, selvfølgelig er det det når moderen ingen symptomer har... Nå men den diagnose godtog jeg jo ikke for jeg har haft mine dyr i karentæne fra andre marsvin i seks år... alle nye dyr (og det er ca 2½ år siden jeg sidst fik nogle nye) ryger i karentæne og blvier behandlet mod skab, netop fordi jeg ikke vil have den slags ind.
    Næste fejl var at man ikke kunne dræbe svamp med program vet.... joe det kan man så godt for lufenuron forhindrer svampen i at opbygge sine celler = ingen vækst = svampen dør.... efter at have konsulteret sin computer (igen) gav han mig så ret i det også....
    Skrabeprøve til dyrkning mente han var en dum ide for de kom næsten altid tilbage negative selvom det lignede ringorm, testene var ikke ret pålidelige på det punkt..... ja ok det punkt vidste jeg så ikke noget om, så måtte jo acceptere at han måske havde ret i det...

    Så enden på det hele blev at jeg giver kræene en behandling som om det er ringorm.... men finder aldrig ud af om det var det....


Kommentér på:
svampesæson -marsvin med svamp

Annonce