{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Jer der ikke foder med tørfoder {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Jeg har virkelig brug for hjælp smiley
Mit marsvin lider af c vitamin mangel s; jeg har bestilt noget mad da jeg kun lige har mad nok til i morgen, og ved ikke om det når at komme frem til i morgen. Men jeg gider ikke købe noget mad kun til weekendten, når jeg ikke kommer til at bruge resten af det, når det nye foder kommer.

Så jeg tænkte på om man kan give dem noget frugt og grønt som foder i stedet for at købe en hel pose tørfoder.
Og hvad er bedst at give dem har læst at peberfrugt (rødpeber), tomat, broccoli, blomkål, persille, rosenkål og appelsin skulle der være meget c vitaminer i ? Men hvad syntes i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer der ikke foder med tørfoder
  • #2   28. jun 2012 ja jeg er enig med du skal passe på med supermarkedgrønt i storte mængder fra den ene dag til den anden, det kan de godt få tynd mave af. Men du kan gå udenfor og plukke græs! jeg har aldrig oplevet et marsvin få tynd mave af græs uanset hvor meget de har ædt af det. Du kan putte lidt mælkebøtteblade, vejbred, skvalderkål osv i også, men hold lidt igen på disse urter, det er kun græs man bare kan give alt de kan æde af, alt andet skal tilvænnes:)


  • #3   28. jun 2012 forøvrigt: jeg fodrer da også med tørfoder men de dage jeg har plukket åndsvage mængder af græs spiser de faktik næsten intet af det...:)

  • #4   28. jun 2012 Da jeg skiftede en gris over fra tørfoder til frugt og grøntfodring var det fra det ene øjeblik til det andet, og det gik helt fint smiley

    Jeg har lavet 2 lister, en med frugt og en med grønt, og der har jeg skrevet de ting på som grisene gider og æde samt hvor meget C-vitamin der er i pr. 100g, og det var så den jeg gik ud fra da jeg fodrede den ene gris kun med frugt og grønt som basis foder smiley


  • #5   28. jun 2012 Der er jo meget mere i "kun grøntfodring" end bare c-vitamin, så den metode er da ikke specielt gennemtænkt - med mindre du inkluderer ca/fo, kalk osv. osv. i dine betragtninger.

  • #6   28. jun 2012 ja jeg ville heller ikke lave en grøntfodringsliste kun udfra c-vitamin, Ca-P forholdet er MEGET vigtigt og dertil skal jo lige huskes at hø indeholder en del Ca.

  • #7   28. jun 2012 Nu snakker jeg kun om grundfoder som tørpiller, eller i dette tilfælde, grønt og frugt fodring smiley

    Og hvor skriver jeg, jeg kun går ud fra hvor meget C-vitamin der er i?

    Jeg skriver kun, at der står på min liste udfra fra hver frugt/grønt hvor meget C-vitamin der er i...

    Grisen fik det varieret, og 3-4 gange dagligt i vejet portioner, og var en glad og smuk gris, for dens hud blev helt fantastisk lækker!

    Og jeg fodrede udfra andre opdrætteres erfaringer med kun grønt og frugt fodring, så der var intet der gik galt, og den levede fint på det i de 3-4 uger den fik det..


  • #8   28. jun 2012 "Jeg har lavet 2 lister, en med frugt og en med grønt, og der har jeg skrevet de ting på som grisene gider og æde samt hvor meget C-vitamin der er i pr. 100g, og det var så den jeg gik ud fra da jeg fodrede den ene gris kun med frugt og grønt som basis foder"

    I ovennævnte citat beskriver du kun ud fra c-vitaminindholdet.
    Som der nævnes, skal og bør det siges at der er mange andre faktorer der skal indregnes i kosten ud over c-vitamin, f.eks. skal man også regne på calcium/fosfor forholdet i de forskellige ting samt f.eks. kalkindhold - det er ikke nok kun at lægge c-vitaminindholdet som baggrund for hvad man fodrer med.
    Jeg går selvfølgelig ud fra du er klar over der er andre faktorer man skal indregne, men det ved alle måske ikke, og når du så giver en halv forklaring på hvad man kan gøre, ja så kan det altså ende med et meget skidt resultat, som vi andre så forsøger at afhjælpe.


  • #9   28. jun 2012 Igår gav jeg hende en masse ærte skraller for fik af vide det var godt (de var plukket hos en af min fars kollegaer, i deres have) og idag har jeg givet dem noget persille og blomkål og broccli

  • #10   28. jun 2012 kun 5 stykker i alt af blomkålen og broccolien til min hun voksen og unge
    og den anden han unge gav jeg 3 og persillen gav jeg en lille tot smiley


Kommentér på:
Jer der ikke foder med tørfoder

Annonce