{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
777 visninger | Oprettet:

Gammel kanin syg? {{forumTopicSubject}}

Hej GG

Ikke meget aktivt der er herinde, men håber alligevel på svar på trods af min roman..

Jeg har en kanin, verdens sødeste Basse som fyldte 8 år i maj.
Han er ALTID frisk, glad og fuld af sjove hop og fart på trods af at han ikke er ung mere smiley
Men en fredag for ca 2 uger siden, sad han bare i buret uden nogle reaktion på at jeg kom som han plejer. Jeg undrede mig og gav ham weekenden over for at se om det ville blive bedre. Det gjorde det ikke og jeg fik tid til dyrlæge tirsdag. Han blev tjekket helt igennem og intet var og finde..
Det er selvfølgelig godt, men han har stadig ændret adfærd hvilket jeg tænker må betyde at der er noget. Han kom på smertestillende i 3 dage uden nogen effekt. Dyrlægen sagde at hvis ikke det hjælp kunne man tage en blodprøve for at se det indre.

Mit problem er at jeg ikke ved om det er noget jeg skal? Det kan selvfølgelig ikke skade, men han spiser og drikker normalt. Det "eneste" er at han bare er stille og lidt mut.. Slet ikke den Basse jeg kender smiley

Hvad ville i gøre hvis i stod i samme situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gammel kanin syg?
  • #1   28. sep 2020 Få taget blodprøven? Et gæt er at det er alderen der viser sig ...

  • #2   28. sep 2020 Ja, men kan alderdom godt komme fra dag til dag? Han er jo gået fra at være vildt livlig til helt stille.. det der undre mig at alt andet er normalt altså spiser, drikker og affgøring er normal

  • #3   29. sep 2020 Ja, der kan ske ting i kroppen fra dag til dag stort set

  • Mimmer Blue B
    Mimmer Blue B Tilmeldt:
    sep 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #4   29. sep 2020 Jeg står lidt selv i samme situration. Min kanin er 10år nu, og alder kom også pludselig fra dag til dag. Dyrlægen er hverken for eller imod at tage prøver, de mener, alderen taget i betragtning, bør jeg nok forberede mig på det snart er forbi, uanset hvad prøver evnt kan vise. Min kanin spiser, drikker og har normal afføring, så de mener det højst sandsynligt, er alderen, og sagde at prøver kan være dyre, derfor vil de ikk hverken sige for eller imod om de skal tages.

  • #5   29. sep 2020 Var det hos en kaninkyndig dyrlæge? Når kaniner ændrer adfærd sådan der, er der tit noget alvorligt galt. De er meget gode til at skjule smerter og sygdomme.

  • #6   30. sep 2020 han kan have haft en lille blodprop, det har jeg prøvet med et marsvin der sådan ændrede adfærd fra dag til dag, han lå pludseligt død 3-4 uger efter. Dyrlægen mente en lille blodprop i lungen måske. At give smertestillende er jo en god ide, så har du da fået udelukket han har smerter og kan bedre se tiden an om han bliver friskere uden du er usikker på han har ondt. Sålænge han spiser og drikker ville jeg se tiden an når nu smerter er udelukket

  • Polina
    Polina Tilmeldt:
    apr 2018

    Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 18
    #7   30. sep 2020 Jeg ville få taget blodprøver ved en kaninkyndig dyrlæge.

  • #8   1. okt 2020 Han var ikke inde ved en kaninkyndig dyrlæge.

    Men jeg har snakket i tlf med en kaninkyndig dyrlæge, hun sagde at hendes bud uden at se Basse ville være gigt. Det jo svært og se når kaniner har ondt, men som reel sidder de stille som Basse jo gør. Den smertestillende som jeg fik (af den anden dyrlæge) til at give ham i 3 dage, sagde hun var fint samt dosingen, dog ville hun give 2 gange om dagen, da den ikke er så koncentreret og kaniner er hurtig til at udskille det fra kroppen.
    De "pludselige" hængeøre, mente hun tilhørte alderdom.
    Så kort sagt mente hun gigt og at man skulle prøve at sætte ham på smertestillende 2 gange om dagen, hvis det hjalp så sætte ham ned på 1 gang om dagen.

    Hun sagde at om jeg ville bruge penge på en blodprøve styrede jeg selv, det kunne jo ik skade. Hun ville prøve med 2 gange smertestillende om dagen.


  • #9   1. okt 2020 Min kanin på 9 år blev diagnosticeret med gigt i sommers. Han kunne ikke løbe ordenligt med bagbenene, de var helt stive. Er det også sådan med din? smiley

  • Polina
    Polina Tilmeldt:
    apr 2018

    Følgere: 6 Emner: 2 Svar: 18
    #10   1. okt 2020 Godt at du fik en samtale med en kaninkyndig dyrlæge smiley
    Ja, kaniner skal have meget smertestillende - mere end kat og hund og endda to gange dagligt, fordi de jo forbrænder det så hurtigt. God bedring med ham smiley


  • #11   3. okt 2020 Synes ikke at han er stiv, "bare" mindre aktiv og kontaktsøgende, som jeg tænker desværre er pga smerter..

    Ja det fandt jeg ud af Polina, har aldrig læst om smertestillende til kaniner, da behøvet aldrig har været der for nu..


  • #12   6. nov 2020 min kanin (på 9 år nu) gik fra ung og meget "hingstset" ( håber i forstår) til gammel og stadig frisk men har fået stivere og stivere ben,
    men for en uge siden ville han kun lige ud af buret og sætte sig under det.
    såååå står i samme situation


Kommentér på:
Gammel kanin syg?

Annonce