{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.842 visninger | Oprettet:

Blodig pus fra snude og mund - Rotte {{forumTopicSubject}}

Min rotte Lupus har de sidste par dage nyst og hostet en anelse. Og her til morgen, havde hun en blodig/gullig krans omkring snude og mund, og på potterne, da hun har forsøgt at vaske det af.

Hun spiser og drikker som hun plejer, men er dog blivet lidt tyndere end hun var før, (Hun har været lidt buttet) hun virker lidt tyndhåret langt rygraden, og har ikke den samme energi som hun plejer.

Nogen der ved hvad der kan være galt, og hvad jeg eventuelt kan gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blodig pus fra snude og mund - Rotte
  • #1   13. maj 2012 Vidste jo bare ikke om det er normalt, eller om det er noget jeg selv kan gøre ved ... Hun skiftede jo også farve da hun var ung, det var jo meget normalt.

    Har brug for at høre om andre har erfaring med det.

    Hvorfor er det at den første kommentar altid skal være: ''Tag til dyrelægen''?


  • #2   13. maj 2012 Fordi når et dyr hoster blod op og har gult snot/materie der kommer ud af næsen, så er første logiske tanke "Tag til dyrlæge", da dyret er sygt, og der ikke sidder nogen her inde, der kan komme med en professionel vurdering af problemet smiley

    Held og lykke med det smiley


  • #3   13. maj 2012 Afsted til dyrlæge

  • #4   13. maj 2012 Har jo ikke bedt om at få af vide af andre at jeg skal tage til dyrlægen. Har brug for at høre om andre har haft samme problem?

  • #5   13. maj 2012 Du spørg om hvad du evt kan gøre. Og vi svarer du skal tage den til dyrlæge.

  • #6   13. maj 2012 Du kan jo tage til dyrlægen, og så spørge når du er kommet hjem igen.

    Jeg ville i hvert fald ikke tøve med at tage afsted.


  • #7   13. maj 2012 1. Er det ikke dumt at tage til dyrlægen først, og derefter spørge de ''uprofessionelle''?

    2. Jeg har jo heller ikke skrevet at hun har hostet blod op? Hun kan jo også bare have nyst blod eller fået almindelig blodnæse? Er heller ikke sikker på det er blod, og det er derfor jeg spørger her inde, inden jeg tager hende til dyrlæge?

    I andre tager jo heller ikke op til jeres egen læge, hvis I f.eks. knækker en negl, så hvorfor skulle jeg tage til dyrlægen, hvis jeg ikke er sikker på at mit dyr er sygt?


  • #8   13. maj 2012 1. Kort og enkelt svar: nej

    Selvfølgelig tager ingen til lægen hvis de knækker en negl. Til gengæld ville de færreste ikke tøve et sekund at tage til lægen hvis de hostede blod op.

    Nej, du er ikke sikker på dit dyr er syg. Men er du virkelig villig til at tage chancen og risikere dit dyr ligger og lider med døden som følge?


  • #9   13. maj 2012 Det er så IKKE blod, den har omkring snuden. Det er noget der kaldes porphyrin (link fjernet)
    (nogen gange bør folk overveje ikke at udtale sig om ting de ikke har forstand på).

    Men når det så er sagt, så er det ikke normalt, at den nyser og hoster og har porphyrin omkring snudepartiet, det er et tegn på, at den er syg. Så jo, du skal til dyrlægen med den inden det udvikler sig til noget værre.
    Jeg vil anbefale en baytril + ronoxan kombi-kur, men det er stadig noget du skal have af din dyrlæge.


  • #10   13. maj 2012 Altså hun lider jo tydeligvis ikke. Og nej, tager ikke bare til dyrlægen en søndag, hvis ikke jeg overhovedet er sikker på at kræet er sygt?

  • #11   13. maj 2012 Christina:
    Jeg spørger slet ikke på et forum, hvis mine dyr er snottede. Så tager jeg til dyrlæge, fordi det er noget rigtig skidt når gnavere ført begynder at få udflåd fra næseregionen.

    Hvis jeg kun så blod omkring næsen (eller hvad jeg ville forvente var blod), så ville jeg formentlig lige se det an, alt efter mængden, da de jo kan banke næsen ind i ting (mine chinchillaer kan i hvert fald).

    Småting såsom længere tids dårlig mave, med let blød afføring, men uden nedsat trivsel, ville jeg formentlig spørge om på et forum, da der nok er god mulighed for at der er ideer.
    Pelsproblemer ville jeg ligeledes hører om online.

    Ellers er det for mit vedkommende altid dyrlæge og/eller pelsavler der bliver rådført med, ved mere alvorlig sygdom. Med mindre dyrlægen ikke kan hjælpe, så bliver det bragt online (og det sker faktisk relativt ofte med chinchillaer, at dyrlægen ikke kan hjælpe).
    Men stadig - altid dyrlæge førts, hvis det er noget mere alvorligt.


  • #12   13. maj 2012 Det er du vel så sikker på nu, efter det Cavy skrev??

    Desuden viser dyr ikke at de lider, med mindre det gøre så ondt at de ikke kan lade være eller hvis de er meget tæt på at dø.


  • #13   13. maj 2012 Nej, det kan nok godt vente til imorgen tidlig, hun er jo ikke døende endnu.
    Men at hun hoster og snotter og har porphyrin omkring snudepartiet er faktisk et ret sikkert tegn på, at hun er forkølet og hvis ikke det skal udvikle sig, så skal hun til en dyrlæge inden alt for længe.
    Så du kan godt være sikker på, at hun er syg.


  • #14   13. maj 2012 Christina B: Jeg har opdrættet rotter i mange år og det var faktisk mig, der i sin tid lavede den info side, tamrotten.dk, så jeg har set det du beskriver en hel del gange i min tid med rotter.
    Så det er ikke for sjov jeg siger, at det er et sikkert tegn på forkølelse og at der skal en dyrlæge til.


  • #15   13. maj 2012 Cavy: Jeg er glad for dit svar, og det er rart at folk ved noget, inden de bare skriver et svar på et indlæg. ''Tag til dyrlægen'' kan alle jo skrive, og det var jo heller ikke det svar jeg spurgte efter. Jeg siger tak for opklaringen om hvad det er, og hvor meget det haster med at komme til dyrlægen. Ville jo netop vide om det er et sprøgsmål om minutter, eller om det kunne vente til i morgen at komme afsted med hende...

  • #16   13. maj 2012 Så nu blev vi de onde og dumme fordi vi skriver den skal til dyrlæge. Hmmm...

  • #17   13. maj 2012 Nej, det var jo bare ikke det svar jeg ledte efter ...

  • #18   13. maj 2012 En dyrlæge er uanset nødvendig som sagt, men nej, det er jo ikke blod, men mere rotternes svar på snot/porphyrin, og det lyder ikke som om den ligefrem er døende og hvis den stadig spiser og drikker, så bør der ikke være noget problem i at vente til imorgen.

  • #19   13. maj 2012 Christina B.. Da du købte det lille kræ, tog du ansvaret for det.. Og har du ikke råd til at tage til dyrlæge, når den har blod på poterne og taber hår, så skal du ikke anskaffe dit et dyr. Selv har jeg en hest, hund og kanin, og når man har haft sinde dyr i nogle år, kender man dem, man ved når de opføre sig anderledes eller hvis de, som i dit tilfælde nyser blod, eller taber hår, så tager man til dyrlægen. Det er DIT ansvar. Hvis du ikke har råd til det, så lad vær med at anskaffe dig dem. Jeg kan simpelthen blive lidt.... Sur over folk, der bare tager alting for let.. Tænk, hvis den lider?

  • #20   13. maj 2012 Nu fik vi opklaret det ikke var blod, men at den er forkølet. Afsted til dr. dyr med dig. Jeg ville ikke kunne holde mig selv ud hvis jeg ventede.. smiley

    Ikke for at lyde sur eller noget.. Men synes det er lidt uansvarligt. smiley


  • #21   13. maj 2012 Anna H: Når du bliver forkølet, styrter du så også til vagtlægen på en søndag eller venter du til mandag morgen og går til din egen læge?

  • #22   13. maj 2012 Ja faktisk. Man har hørt om heste, der bare havde " ondt i maven. " næste morgen var de døde af tarm slyng. Kaldt mig bare pyldret, men jeg tager fandme ingen chancer, også længe jeg ikke selv er uddannet dyrlæge, og har de fornødne midler til at vudere, hvilken tilstand dyret er i, så tager jeg INGEN chancer. Man kan også tage lidt for let på tingene en gang imellem.

    Men der er jo forskel på folk. Jeg ville bare ikke tage chancen, da mine dyr helst skal være hos mig i mange mange år endnu smiley


  • #23   13. maj 2012 Hvis en person ikke bliver alarmeret af en hest har ondt i maven, så er personen idiot, for enhver ved, at en hest kan dø af tarmslyng.
    Men hvis vi skal sammenligne med heste, så gør vi det. Hvis en hest er en smule snottet, ville man så skynde sig at ringe efter vagtdyrlægen på en søndag eller vente til om mandagen?

    Jeg er sikker på, at Christina godt kan se om rotten er ved at dø. Men det er de færreste rotter, hvor det er nødvendigt at tage dem til vagtdyrlægen bare fordi de er lidt snottede.
    Det er noget andet hvis de har noget på lungerne og mister appetitten.


  • #24   13. maj 2012
    Christina du skriver :Altså hun lider jo tydeligvis ikke. Og nej, tager ikke bare til dyrlægen en søndag, hvis ikke jeg overhovedet er sikker på at kræet er sygt?

    Mit svar : Jeg ville ringe til dyrlægen og spørge hvad det evt kunne være også selvom det er søndag, det koster jo ikke andet end en opringning for at spørge dyrlægen til råds. (: og det jeg kan læse med mine øjne så er der et tegn på at din rotte er syg ingen tvivl der - det næste er jo så hvad den fejler. ring hellere en gang for meget end en for lidt, '

    og det skal ikke tages som kritik.. (:


  • #25   13. maj 2012 Cavy Cats: faktisk ja. En af Symptomerne for kværke (meget farlig hestesygdom) er gult snot. smiley

  • #26   13. maj 2012 Ja ok, men så kan man bare ikke drage paraleller mellem heste og rotter. For en rotte er ikke nødvendigvis ved at dø bare fordi den er snottet.
    Det er en hest sådan set heller ikke, for det er ikke altid snottet er gult.


  • #27   13. maj 2012

    hvis ens dyr er sygt, og der kommer blod ud af den, af den ene eller anden åbning, så er der tydligvis noget galt...
    men jeg ville så aldrig bare tage til dyrelægen, man tager sin tlf og ringer til ham, og spørg ad.. og specelt på en søndag, for det koster ikke noget at ringe. Og da penge ikke er noget der vosker på træere, og mange ikke har forældre som bare betaler, er man nød til lige at tænke sig om. Nå det drejer sig om en rotte, og dommen i tlf var, jeg er nød til at se den, eller den har nok så det eller det, så du skal hente det og de medicin. så ville det første herhjemme medføre en aflivning, og det andet alt efter prisen på medicinen, medføre det sammen


  • #28   13. maj 2012 Sanne, hvis du læser kommentarene, er de kommet frem til, at det ikke er blod smiley Men er 100% enig med dig. ring først.. smiley

  • #29   13. maj 2012 oki smiler

  • #30   13. maj 2012 Lige meget hvad skal man jo ringe til dyrlægen først, hvis det er weekend, og så siger denne om det er relevant at komme ind eller ej, for hvis de kan undgå at lave noget, så tror jeg faktisk helst at de er fri (som alle andre nok også ville være, hvis de var på tilkalde en weekend).

    Men jeg kan ikke følge logikken med at hvis medicinen er for dyr, så er det en aflivning.
    Hvis medicinen er dyr, men jeg bliver informeret om at der næsten er 100% sandsynlighed for at dyret kommer sig, så vil jeg hellere betale for medicinen, også selvom det er besværligt, og så længe dyret ikke skal lide i længere tid.

    Men det kommer jo nok an på om man har kæledyr eller ej.
    For hvis der er snakke om foderdyr, ville jeg nok have større tilbøjelighed til bare at aflive. Det kan jeg bare ikke få mig selv til med dyr jeg har valgt at have som en del af familien.


  • #31   13. maj 2012 Altså kan godt lide den måde folk bare frifortolker alt der bliver skrevet.

    Har jo på intet tidspunkt skrevet at min rotte taber pelsen. Hun virker lidt tyndhåret, men det kan jo både komme med alderen, og hun er sidst jeg købte hende kun blevet lysere og lysere(Hun er Husky) og kan være det bare ser tyndere ud?

    Og hvis jeg lytter til hende, trækker hun vejret normalt, hjertet slår normalt og kan ingen mislyd høre på hendes lunger. Lad nu være med at få det til at lyde som om jeg bare lader hende lide.

    Og dem som der synes at der er meget der tyder på at hun er syg, så synes jeg faktisk ikke der er mange tegn, faktisk kun hendes porphyrin, og det er forresten ikke synligt længere. Hvis jeg nu havde overnattet hos en ven, ville jeg nok ikke have opdaget det, da det kun var idag hun har haft det?

    Hun spiser normalt, drikker normalt, dog bevæger hun sig måske 20% langsommere end hun har gjort tidligere, men rotter bliver jo også ældre.


  • #32   13. maj 2012 Hvis hun trækker normalt og der ikke er mislyd på lungerne, så er det sandsynligvis bare en forkølelse og så er hun ikke ved at dø. Havde det været min rotte, havde jeg også ventet til i morgen.

  • #33   13. maj 2012 Jeg har ikke forstand på rotter, og det behøver jeg heller ikke. Jeg dragede et eks. fra min hverdag ind, for at det måske kunne give mere mening. Men det gjorde det ikke.

    JEG siger at i MIN verden, venter jeg ikke til mandag, med at tage til dyrlæge med mit dyr. Det kan ikke fortælle dig, om den os har ondt i maven, eller har stærke smerter, UDOVER forkøelsen.

    Fint at i ikke tager ind med jeres dyr, når de er forkølet, fred vær med det. Jeg tager afsted for en sikkerheds skyld.


  • #34   14. maj 2012 Min den ene havde det på et tidspunkt, da jeg satte nye rotter ind til hende, så blev hun stresset men det gik hurtigt over ..

  • #35   14. maj 2012 Rolig nu....

    En almindelig forkølelse kan som regel klares med lun kamillete (evt. med lidt honning i for smagens skyld). Så opdager man det i en weekend, så kan man altså godt vente med dyrlæge til mandag.

    Rotter udskiller porphyrin ved sygdom/stress, og det kan derfor også ses kortvarrigt efter en flytning, men selvfølgelig uden nys og host. Det går hurtigt over. Er der nys og host men ingen mislyde på lungerne, er det en forkølelse. Er der mislyde på lungerne, skal rotten hurtigt i behandling, da lungebetændelse kan være slemt for rotten.


  • #36   14. maj 2012 Maria: Ja, som jeg har forsøgt at forklare folk gennem hele tråden, så er der ikke nogen grund til panik.
    Men det er bare ikke alle der helt forstår det smiley


  • #37   14. maj 2012 Hehe Cavy Cats, nej synes godt nok stemningen røg lidt op fra ikke-rottefolkene.
    Måske skulle man nøjes med at svare, hvis man ved hvad det drejer sig om? Det kunne hurtigt skabe panik og dårlig samvittighed hos ejeren... Og porphyrin er jo ikke ligefrem et sjældent syn smiley


  • #38   14. maj 2012 Kan nu melde at der er intet galt med min Lupus i den forstand. Grunden til hun nyser og hoster er fordi hun åbenbart er allergier, og jeg bare skal holde vinduet lukket her til forår, så burde det hele gå over igen.

    Tak for alle det gode svar..


Kommentér på:
Blodig pus fra snude og mund - Rotte

Annonce