{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.273 visninger | Oprettet:

Lonnie  H
Lonnie H
Tilmeldt:
24. feb 2012
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Kanin beskytter territorie {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en kanin som er en blanding mellem en hermelin og løvehoved. Hun er ca et halvt år gammel, og har boet hos mig i tre uger. Den seneste uge er hun begyndt at hvæse og hoppe frem med poterne mod mig, når jeg vil have hende ud af buret. Derudover er hun svær at kæle. Jeg tror ikke hun er bange for mennesker, for hun springer rundt på folk og har ikke noget imod at blive håndfodret. Men så snart jeg forsøger at tage hende op, så løber hun.
Hun er ude flere timer hver dag,og får rigtig meget opmærksomhed.

Hvad kan jeg gøre, for at hun bliver mere tryg ved at jeg tager hende op og kæler hende? Uden at hun beskytter sit territorie.

Mvh. Lonie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kanin beskytter territorie
  • #1   27. feb 2012 har en belgisk kæmpe han på 8 kg som gør det samme, han væser og slår med forben og kan også finde på at bide, og ja det er nok meget upedagoisk, men jeg gidder ikke blive bidt når jeg fodre eller skal håndter ham, og nu er det jo ikke kæle kaniner jeg har men slagte kaniner, men jeg har altså vippet ham nogle stykker, og nu gør han det ikke mere, og vil faktisk gerne kæles lidt hvor han før løb rundt, og han har masser af plads, så hvis han var bange eller ikke gad mig kan kan bare gå ned i den anden ende af buret hvor jeg ikke kan nå udefra.
    ved ikke om det ville have nogen virkning på din, men tror også man skal passe på ikke at blive for pusse nusse overfor dem, man må gerne sætte grænser, det gør de også overfor hinaden, og en kaninen af højre rang finder sig ikke i at blive væst eller stampet af, og det bør du heller ikke, du skulle nødigt have laver rang end din kanin


  • #2   27. feb 2012 Nej man slå ikke børn, de forstår hvad man siger , men bider eller sparker en af ens dyr så må man med samme metoder som dyret selv anvender forklare det at det ikke er iorden, men nej det er ikke iorden at sønder banke et dyr, mishandle eller toturere dyr, men det er heller ikke på nogen måde det jeg siger.

  • #3   27. feb 2012 Derfor skal man da ikke slå dyr. Det er sgu da en mærkelig idé. Hvad skal de lærer af det?? Der er jo nok en grund til at de hvæser og angriber en og det bliver da ikke bedre af at man tyr til vold og lapper dem en.

    Og det er da i hvertfald ikke altid at børn forstår en. Så hvis et barn på 2 år ikke forstår hvorfor han ikke må få isen og begynder at daske dig på benet så skal han også lige lappes?? Sgu da en underlig idé at vold skulle hjælpe på noget som helst


  • #4   27. feb 2012 nu har jeg så en datter på 3 og kunne ikke drømme om at slå hende heller ikke selv om hun bliver hys, to meget forskellige ting.
    . og med hensyn til hankaninen så er det tertorie beskyttelse, og efter som det er mig der bestemme så vil jeg ikke finde mig i at blive bid når han får mad og vand og skal sættes i løbegård ovs. og jeg har daskede ham en to gang ikke hårdt, og jo det hjalp faktisk, han er ikke bange for mig, vil gerne kælens og bider og væser ikke længer, han skulle bare lige finde ud af det ikke var ham der bestemte..


  • #5   27. feb 2012 Her bliver dyr aldrig slået, de forstår det ikke, så kan ikke se hvorfor de skal slåes, sparkes eller på anden måde have forvoldt skade.

  • #6   27. feb 2012 Dyret bider ikke for at være ond, men fordi det er hormonelt eller dens grænser bliver overskredet. Du træder ind på kaninens territorium når du fodrer og giver vand, det er hans bur og ikke dit. Kaniner er territorielle dyr der i naturen har hver deres territorium, så for ham at se er det hans område. Du kan ikke få ham til at tro at det er dig der bestemmer ved at mishandle ham. Folk der ikke engang kan finde ud af at læse dyrets kropssprog bør ikke have dyr. Og da i hvert fald slet ikke hvis de slår dem!

  • #7   28. feb 2012 Skræmmende at folk ikke engang kan håndtere et dyr på 8 kg og derfor bliver nødt til at bruge magt og vold for at få den til at stoppe. Vold avler vold som man siger - jo mere man slår et dyr jo mere skræmt og truet bliver det og det vil derfor lettere ty til selvforsvar.

    Jeg har en hest på 400 kg, som startede med at have mange uvaner og den blev meget let skræmt når vi gik ture. Men den er blevet en rigtig god hest idag udelukkende ved hjælp af konsekvent, men fair og forståelig træning - ingen vold.


  • #8   28. feb 2012 Lykkeline. Jeg kunne simpelthen ikke være mere enig. Dem der slår dyr fortjener dem satme ikke. Kan satme bliver tosset over folk der tror de er smarte fordi de slår dyr. Stakkels dyr!!

  • #9   28. feb 2012 nu er der stor forskæl på om man slå og udøver vold eller giver et dask. og med mine hunde og heste er krop sprog nok, og har været været hos maj-britt carter og arbejdet sammen med monty roberts så ved sam godt noget om kropsporg ud over det er jeg uddannet landmand, så ro på piger, jeg mishandler ikke mine dyr, og om i vil finde jer i at blive bid det er jeres valg, jeg vil ikke. og hjemme hos er det mig der bestemme også i deres bure, og de har alle bure på 1 meter gange 2 meter, store bure, så de kan bare gå væk hvis de ikke gidder snakke med mig, hvilkede de fleste gerne vil, inklusiv omtalte han.

  • #10   28. feb 2012 At du er landmand har jo intet at gøre med om du så har mere ret til at slå og sparke dyr.

    Jeg er enig med Lykkeline i at kaninerne har deres territorie som de ejer. - og det kan man intet lave om på da den følger sine instinkter.
    Derudover så har en kanin slet ikke intelligens nok til at kunne tænke "hmmm jeg bør nok ikke beskytte mit territorie for min ejer siger jeg ikke må."

    Grunden til at den jo stopper med at angribe er slet slet ikke fordi den forstår hvad du vil have den til at stoppe med. Grunden er at kaninen ved at den oplever noget ubehageligt og måske endda smertefuldt (slag og spark) og derfor føler sig så truet af det.
    Husk på at det ikke ligger i dens natur at den ikke må bestemme over sit eget hjem. En kanin bliver blot forvirret og skræmt hver gang noget farligt træder ind på dens territorie.

    En kanin vil aldrig nogensinde kunne forstå at den ikke må beskytte sit eget hjem. Din kanin bukker kun under for du bruger magt og vold mod den.

    Og lige en kort bemærkning: Monty Roberts træner sine heste med psykisk vold da han giver dem valget: "stol på mig eller forsvind og bliv ædt af rovdyr." Så selvom de ikke stoler på ham så har de intet valg hvilket gør at de bliver psykisk belastet.


  • #11   28. feb 2012 Nej jeg finder mig naturligvis ikke i at blive bidt. Men i stedet for at vælge den nemme og hurtige løsning at bruge vold og magt, så prøver jeg at få kaninen til ikke at føle sig truet af mig fordi jeg ikke er ondskabsfuld overfor den.



  • #12   28. feb 2012 nu hverken slå eller sparker jeg dyr, hvilkede jeg heller ikke fortaler for man gør. og din udtalese cs får mig kun til at tænke hmm gad vide om hun endelig har læst det jeg skrev, for faktum er, at den omtalte kanin ikke længer bidder, ikke er bange, for så havde han nok flygtede ned i den anden ende af buret der er to meter langt, men det gør han ikke, kan kommer netop løbene når jeg kommer og sætter sig op og vil gerne kæles med.
    men vil da helt sikkert gerne høre hvad du gør, det er da helt sikkert altid rart at lære noget nyt..
    fortæl mig hvad du ville have gjort. en 8 kg belgisk kæmpe kommer løbende og og springer op af din arm hvergang du åbner buret, bider sig fast hvis du ikke når at trække hånden til dig og krasser med forbenne og efterlader 5-10 cm lange blødene rifter på din hånd og arm hver gang du fodre og hånter ham, nå du tager ham op for at flytte ham til løbe gård eller til parring bider han ud efter dit ansigt..
    vil meget gerne høre en anden måde, som er hurtiger og nemmer, for går helt sikkert ikke ind for at man dasker den en hvis der er en anden måde


  • #13   28. feb 2012 Har du egentlig læst mit?

    Jeg skriver at jeg hellere vil brug en god metode hvor man ikke anvender magt og vold. Men denne metode går ud på tålmodighed og forståelse.

    Min metode tager længere tid end din voldelige metode. Men min gør så at kaninen bliver tryggere ved mennesket og holder op fordi den ikke føler sig truet.

    Der findes ingen hurtigere metode end at bruge vold og magt og sætte problemet på plads. Men denne metode er ubehagelig og forvirrende for kaninen.

    Jeg vil hellere bruge længere tid på det hvis det resultere i en metode som er forstående og god mod kaninen.

    Din kanin holder kun op med at bide fordi den ved den bliver slået hvis den gør det - ikke fordi den er tryggere ved dig. Tvært imod.

    Min gamle kanin holdt op med at bide fordi hun fandt ud af at jeg ikke var ond mod hende og hun blev derfor tryggere.


  • Lonnie  H
    Lonnie H Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #14   28. feb 2012 Jeg læste på flere internetsider, at jeg skulle tage hende op en gang om dagen for at hun lærte at det var ok. Men udover det, så har jeg kun forsøgt at håndfodre hende og nusse når hun kom tæt på.

    Jeg synes ikke hun virker utryg ved mig eller her hvor hun bor. For hun løber rundt og spjætter, og har ikke noget i mod at hoppe rundt på mig, så længer jeg lader hende værre.
    Når jeg først har fået hende op, så tror jeg at hun synes det alligevel er meget rart at få kæl smiley Men problemet ligger jo i, at hun er svær at få op, fordi hun enten løber eller hvæser.

    Kan det være fordi at hun stadig er så lille, at hun er mere nysgerrig end kælen?

    Det skal lige siges, at jeg heller ikke gå ind for at vise dominans overfor dyr ved at slå smiley


  • #15   28. feb 2012 smiler så du havde faktisk ikke nogen råd til hvad man ellers skulle gøre?? og igen han er ikke blevet slået. og ja ved de to dask han fik, på en dag, fandt han ud af jeg ikke ville bides og det er okay med mig og, så jeg har produktions dyr, så har ikke to timer om dagen til sidde og kigge på ham desværre, han skal kunne håndteres, have et dejligt bur med masser af plads til at bevæge sig i, og hygge sig i, og ud over det skal han lave nogle unger.. og har han så lyst til lidt nus får han det, det havde han ikke før, der havde han fortravlt med at angribe mig til det, men det vil han gerne nu, og så få han det.. at kalde det mishandling høre ingen steder hjemme, har der imod for et par mrd siden modtaget 7 kaniner der virkelig var mishandlet, og det var frygteligt, kaniner der burte veje 7-8 kg vejet kun 2 kg, det var synd, men de er alle kommet sig, og er begyndt at fungere normalt, og er blevet kontakt søgene, jeg tvinger ikke mine kaniner til at blive snakked, med, de vælger det selv..

  • #16   28. feb 2012 Jo jeg har da nogle råd til hvordan man kan gøre. Det siger vel sig selv når jeg er inde på min metode?

    Jeg mener stadig ikke man bør bruge vold og magt mod dyr.


  • #17   28. feb 2012 Desuden har jeg ikke skrevet noget om mishandling. Hvor har du den påstand fra?

    Lige meget om den så har det største bur i verden så fortjener den ikke at blive slået. Ja, det er da fint du har fedet nogle kaniner op, men det giver det ikke mere ret til at slå dem.



  • Lonnie  H
    Lonnie H Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #18   28. feb 2012 Det eneste i gør, er at kritisere hinandens metoder....Jeres diskussion fører ingen vejne, og hverken jer eller mig får noget som helst ud af det.

    Jeg vil hellere vide, hvad i tror der virker bedst for en kælekanin, og hvad jeg evt, kan gøre, for at hun bliver mere tryg ved mig. Jeg har masser af tid og tålmodighed.


  • #19   28. feb 2012 cs du skriver igen og igen du har råd, de er bare hemmelig eller hvad?? så skriv dem dog.. og igen jeg slå ikke mine dyr. Og nej det var ikke dig der skrev det var mishandling det var et andet klogt hovede..

    men som lonnie skriver så kom dog med de råd i stedet for kun at snakke om dem


  • #20   28. feb 2012 Hmm, da min han var yngre var han bestemt heller ikke meget for at blive taget op. Det er han egentlig heller ikke nu, men det er meget bedre smiley Han kan godt finde på at hoppe ind i sin hule, hvor jeg ikke kan nå ham, men så venter jeg bare lidt. Hvis det skal gå stærkt, så må han lokkes ud med vitakraftkugler. En som han får uden jeg tager ham op bagefter og bare nusser ham og en han for, og så nusser jeg ham og tager ham op bagefter - Det fungerer okay smiley
    Og så tager jeg ham op, tæt ind til kroppen smiley
    Men det har her hjulpet at have ham i hænder så tit som muligt, og bare ignoreret når han har sprællet for meget - op kom han alligevel smiley Var det for meget og jeg frygtede at han skulle komme ud af mit greb, så satte jeg ham ned igen og ventede lidt for så at prøve igen smiley

    Godt nok sprang han ikke direkte frem, men han gad bare ikke op smiley


  • Lonnie  H
    Lonnie H Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #21   29. feb 2012 Assantridfu:

    Tak for svaret! Det er på samme måde at jeg forsøger. Jeg logger hende ud med salat, og så tager jeg hende op. Hun spraller dog ikke smiley

    Hun er en meget nysgerrig kanin, og vil meget hellere løbe rundt og snuse, end kæle. Kan det også være pga at hun ikke er så gammel? ca. 5 måneder.


  • #22   29. feb 2012 Lonnie - Salat er ikke kaninmad smiley vil anbefale at du finder på noget andet lækkert i stedet, som f.eks. vitakraftkugler som Astrid brugte smiley Men jeg synes bestemt at det er den helt rigtige fremgangsmåde, du bruger. Tålmodighed er altid kernen når man har med dyr at gøre. Kaniner er forskellige rent personlighedsmæssigt, præcis som vi mennesker er. Nogen kaniner er mere aktive end andre, imens andre kaniner helst vil ligge og nusse. Det må vi som mennesker acceptere. De fleste kaniner er dog til begge dele når de lærer fordelene smiley

Kommentér på:
Kanin beskytter territorie

Annonce