{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.907 visninger | Oprettet:

Jackjack
Jackjack
Tilmeldt:
26. dec 2011
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11

Grønt og frugt til marsvin {{forumTopicSubject}}

Jeg er nysgerrig omkring det marsvin egentlig må få...

Jeg har læst mig til at mange siger de ikke må få æbler og iceberg salat, hvor andre hjemmesider siger at det må de godt...

Hvad skal man så tro?? Jeg har fodret mit marsvin med iceberg og han ELSKER det. Han har endnu ikke fået diarre af det, som der står på nogle hjemmesider at de vil få...

Hvad siger I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Grønt og frugt til marsvin
  • #1   9. jan 2012 Æbler og iceberg (samt agurk) må gerne gives i mindre mængder. Overdrevent indtag at iceberg/agurk kan give diare og overdrevent indtag af æble kan give læbesvamp. Især meget syrlige frugter som appelsin, citron, lime, mandarin osv... er der større risko for læbesvamp så disse frugter frarådet mange helt.

  • #2   9. jan 2012 Kål er noget af det bedste man kan give marsvin. Det damen siger er noget vås

  • #3   9. jan 2012 Iceberg indeholder ikke meget andet end vand, så det kan sagtens bruges som godbid, men indeholder ikke meget "gods" i forhold til at fodre med det generelt.

    Æbler kan også bruges som godbid. Det er ikke æblerne der giver læbesvamp. Det er syren i frugterne som kan få læberne til at tørre ud og sprække (ligesom på mennesker), og i disse sprækker er der så indgang for svamp hvorved der kan udvikle sig læbesvamp. Nogle dyr kan få æbler dagligt uden nogensinde at få læbesvamp, mens andre bare skal kigge på et æble nærmest, før der er svamp - ligesom mennesker, er dyrene forskellige på det punkt. Men generelt set, hører æble og de andre frugter kun til godbidder.

    Der er mange gode ting man kan give sine marsvin som grønt supplering - et udvalg kan f.eks. være:
    Kål (Hvid-, rød-, grøn-, rosen-, blom-, savoykål)
    Gulerødder
    Selleri (Blad-, knoldselleri)
    Broccoli
    Peberfrugt
    Rødbeder

    Jeg har en artikel med lidt inspiration på min hjemmeside: (link fjernet)


  • #4   9. jan 2012 Jeg bruger personligt også kun Iceberg salat, agurk og æbler som godbidder når jeg har mine mutter oppe, det er nemlig også en god måde at bestikke dem til at blive trygge ved at være oppe smiley Men som før nævnt er der ikke meget ''gods'' i salaten og agurken, og æbler kan give læbesvamp og derudover indeholder de en del frugtsukker, som ved overdrevet brug kan give dårlige tænder hos dyrene, så det er grunden til at disse kun bruges som godbidder hos mig smiley

    Ud over det fodre jeg med andet grønt i stedet. Noget af mit foretrukne kan findes på min hjemmeside under ''Andet'' og ''Fodring'' men du får da lige et direkte link også: http://rakkaus.weebly.com/fodring.html


  • Jackjack
    Jackjack Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 11
    #5   9. jan 2012 Jeg har nemlig hørt præcis det samme med æbler og min gris får det helst ikke... Jeg har prøvet at få ham til at spise persille. rød peber og gulerødder, men han gider SERIØST ikke æde det og det er lidt ærgeligt.. Tak for kål-rådet, havde nemlig også hørt at det skulle være en no-go..

  • #6   11. jan 2012 Jeg vil råde til at man går forsigtigt frem når man giver kål,det kan godt være lidt hårdt ved maven:)

  • #7   11. jan 2012 Jeg oplever ikke kål som værende specielt vanskeligt for maven for dyrene, men det kan da godt være andre gør. Uanset, bør dyr altid vænnes langsomt til nye foderemner.

  • #8   12. jul 2012 God erfaring:
    Gulerod (tit)
    Hvidkål
    Grøn peber (alle peberfrugter)
    Rødkål – rå ikke syltet,
    Majs (råd, både blade og stængler)
    Persille (både frisk og tørret)
    Vejbred
    Ærter
    Græs(tit)
    Mælkebøtter (tit)
    Broccoli
    Blomkål
    Basilikum, Mynte, Karse, Salvie, Oregano, Lavendel, Pebermynte, Rosmarin, Timian, Kamille, Koriander, Løvstikke, Estragon, Citronmelisse, Dild
    Kløver,
    Grønkål, Hvidkål, spidskål
    Bladselleri

    Godbidder(dvs. ren snack, som de også får lidt af, men ikke særlig tit):
    Vindruer
    Salat
    Agurk
    Rosiner
    Jordbær (hele planten)
    tranebær (tørret)
    Vandmelon
    Honningmelon
    Æbler
    banan
    Pærer
    Appelsin – Andre citrus frugter
    Tomat (frugten, ikke planten!)

    LISTE OVER GODE TRÆER
    Bøg
    Æble
    Hassel
    Pære.
    Birk.
    Eg
    Elm (meget populær her hjemme)
    Gran
    Pil

    Og alt det resterende som jeg ikke har prøvet, men som jeg har hørt de må få.
    savoykål,
    Bladbeder
    Brøndkarse
    Foderroer
    Hyben uden kerner
    Julesalat
    Karse
    Knoldselleri
    Kørvel
    Kinakål
    Rosenkål
    Sommerkål
    Pastinak
    Persillerod
    Radiser
    Skvalderkål
    Solsikkestængel – flækkes først
    Kørvel, røllike, burresnerre, døvnælde, tusindfryd, fuglegræs, løgkarse, hønsetarm, vikke, gederams, hyrdetaske

    Ikke
    fersken, nektarin, blommer, bønner, kartofler, grene fra stenfrugt træer


  • #9   12. jul 2012 Må de gerne få

  • #10   13. jul 2012 det med æbler er ikke noget problem for mig, for Oscar vil slet ikke spise det..

    men der sg jo være mange C - vetaminer i peber frugter?
    men Oscar vil heller ikke spise Peber frugter ? hvad gør man så?


  • #11   13. jul 2012 Giver ham et godt tørfoder med c-vitamin i?

  • #12   13. jul 2012 det har han,
    men fik af vide i dyrhandlen, at jeg sku give noget ved siden af? lidt forvirrerne, når man høre det ene og læser noget andet..


  • #13   13. jul 2012 Lad være med at hent viden fra dyrehandleren. Hvis der er nok c-vitamin i tørfoderet behøver du ikke tænke på c-vitamin indhold i grøntet.

  • #14   13. jul 2012 Okaey (: super..



  • #15   13. jul 2012 Kløver skal man være lidt obs på hvis man avler. Rødkløver kan gøre marsvin sterile.

Kommentér på:
Grønt og frugt til marsvin

Annonce