{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.723 visninger | Oprettet:

KANINER ER IKKE GNAVERE – DE ER LAGOMORPHS {{forumTopicSubject}}

Helt frem til i dag har mange slået dem sammen med gnaverne på grund af deres gnaverlignende fortænder.

Men den nyere tids forskning tyder imidlertid på, at de ikke er nærmere beslægtet med gnaverne end med andre pattedyr-ordener. Derimod ser det ud til – efter deres bygning, anatomi og blodplasmaens egenskaber, at de er nærmere beslægtet med hovdyrene.

KANINER ER IKKE GNAVERE – DE ER LAGOMORPHS

Hareordenen: Lagomorpha, som er en pattedyr-orden, består af to familier: Leporidae, der omfatter harer og kaniner, og Ochotonidae, pibeharerne.

Det er en meget gammel gruppe, idet man har fundet forsteninger, der stammer helt tilbage fra tertiærtidens næstældste afsnit.

Helt frem til i dag har mange slået dem sammen med gnaverne på grund af deres gnaverlignende fortænder. Men den nyere tids forskning tyder imidlertid på, at de ikke er nærmere beslægtet med gnaverne end med andre pattedyr-ordener.

Derimod ser det ud til – efter deres bygning, anatomi og blodplasmaens egenskaber, at de er nærmere beslægtet med hovdyrene. Derom senere under DEN UFULDSTÆNDIGE DRØVTYGGER.

Karakteristisk for Lagomorpha er de lange, konstant voksende fortænder i overkæben.

Til forskel fra gnaverne har de dog to par fortænder i overkæben, idet der lige bag de yderste, lange tænder, sidder et par mindre tænder: Taptænderne. De har også en kindtand mindre i begge sider både i over- og undermunden, end gnaverne har, altså i alt mindst 4 kindtænder mindre men 2 fortænder mere.

Ørernes længde er et eksempel på hareordenens tilpasning til forskellige klimaforhold. De er i stand til at regulere ørernes blodcirkulation ved sammentrækning eller udvidelse af blodkarrenes vægge og derved kontrollere afgivelsen af varme fra ørernes overflade.

I naturen er det ørkenharerne, der har de længste ører, og polarharerne, der har de korteste. Den kendsgerning benytter man i fremavl af de forskellige kaninracer. Vil man have så lange ører som muligt, f.eks. på vædderkaniner, gælder det altså om at avle og lade unger vokse op i varme.

Derimod hvis man avler Hermelin, og ønsker meget korte ører, er det klogt at avle og lade unger vokse op i kulde.

Der skal en ekspert til at aldersbestemme en kanin, men disse har til gengæld udviklet en metode til aldersbestemmelse på grundlag af øjenlinjens vedvarende vækst og forbeningsmønsteret i de lange knogler og ryghvirvlerne.

Selv om kaniner kan blive op til 10 år i fangenskab, er gennemsnits-levealderen i naturen kun 2 år.

DEN UFULDSTÆNDIGE DRØVTYGGER
Lagomorpha’s medlemmer er udelukkende planteædere, som lever af græs, ukrudt, blade, bark, frø, rødder, korn, men de kan i nødstilfælde også æde snegle, og insekter. Refektion, d.v.s. genfordøjelse af ekskrementer, er et normalt træk i denne ordens fordøjelsesfysiologi.

Hver dag dannes der to forskellige slags ekskrementkugler. Den ene type er hård og fast og udskilles på sædvanlig vis. Den anden type er blød og fortæres igen af dyret direkte fra endetarmsåbningen. Denne form for fordøjelse sikrer en mere effektiv udnyttelse af protein, B-vitamin og kulhydrater samt en række mikronæringsstoffer.

Her i Danmark kalder vi de bløde, spiselige kugler for ”vitaminpillerne”. Refektion i forbindelse med cellulose-fordøjelsen i blindtarmen har en slående lighed med drøvtyggernes fordøjelsesproces.

Kilde:

http://dyrenett.no/no/s/artikkel.asp?art=Gnager&h=d&id=125


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  KANINER ER IKKE GNAVERE – DE ER LAGOMORPHS
  • #1   17. nov 2011 Godt du har oprettet forum i stedet! smiley

    Og du opretter ALDRIG noget der hører til forum som annonce igen!!!
    Det er SÅ irriterende at man bryder reglerne "for at vække opmærksom", for ved at bryde reglerne så bliver folk bare irriterede og fokusere på at de bryder reglerne og ikke på det du skriver.

    Men derudover er jeg enig i det du skriver. smiley


  • #2   17. nov 2011 Det har man da vidst i mange år? smiley

  • #3   17. nov 2011 Det er ikke alle der har vidst dette... smiley

  • #4   18. nov 2011 Linda:
    Nej, men du skriver "frem til i dag"... Det er altså mange år siden, at man splittede kaniner og harer over i deres egen orden, der er intet nyt i det.

    Infoen er som fin nok, men du får det til at fremstå som noget man lige har opdaget, det er ikke tilfældet.
    Enhver velinformeret kanin ejer burde sådan set også vide det. Det er efterhånden en information der er meget let at få fat i.

    På dansk ville man gå ind og kalde deres orden for Harer ordenen, eller støttetannede (pga. de ekstra par tænder du selv snakker om)
    Lagomorpha har de fleste lidt svært ved at forholde sig til. Så skal man også ind og sidestille det med Rodentia, der er den orden gnaverne befinder sig i.

    Bonus info:
    De har en ekstra lang blindtarm, der bruges til at nedbryde planteføde, men fordi resten af tarmen ikke er specielt godt tilpasset til at optage næringen i den føde der bliver nedbrudt (nedbrydningen sker simpelthen for sent i systemet), er de nødsaget til at spise noget af deres egen afføring.


  • #5   18. nov 2011 Hej Pia.

    Dette er ikke noget som jeg har skrevet smiley Forneden henviser jeg til kilden der har skrevet det.

    Grunden til at jeg har lagt det ud, er at jeg tit oplever at folk ikke er klar over det.

    Jeg syntes at din bonus info er rigtig god smiley


  • #6   18. nov 2011 Linda S:
    Men så forstår jeg ikke hvorfor du ikke bare linker til det.
    Det er jo ret åbenlyst at mange her inde ikke ved det - selv dem der har galleriet tror at kaninen er en gnaver.
    Også derfor jeg mener, at det burde hedde smådyrs galleri, som en engang foreslog, frem for gnaver galleri...

    Det er også lidt irriterende, at når man skriver GG andre steder, kan det både hentyde til denne side, og til Gul og Gratis, men det er jo en mindre bagatel.


  • #7   18. nov 2011 Hej Pia

    hahaha... Det kan jeg godt se smiley


  • #8   18. nov 2011 "Enhver velinformeret kanin ejer burde sådan set også vide det"

    Der er rigtig rigtig rigtig mange derude, som ikke aner, at kaniner ikke er gnavere :S

    Hvordan man lige får det ud, skal jeg ikke kloge i - men kors kaniner ryger ofte i "gnaver"-grupperingen :S

    Men ok - når selv de som læser til dyrlæge får fejlinformation om, at kaniner hører til gnaver ordenen - så tror jeg da pokker, at den almene dansker kan have svært ved det :S


  • #9   18. nov 2011 Hej Pia B.

    Jeg er helt enig smiley

    God dag til dig smiley


  • #10   18. nov 2011 hvis man har sat sig ind i hvad det er at have kanin, ved man også de ikke er gnaver, det har jeg vidst siden 2002, så det er ikke ligefrem en ny viden

  • #11   18. nov 2011 Hej Katja.

    Ja, for mange er det gammelt nyt, men som før nævnt, er der stadig rigtig mange som ikke er klar over dette. Igen - det er derfor at jeg har lagt det ud.

    Dette er ikke for at påpege din kommentar, men jeg syntes at det er trist at opleve hvor mange der er negative over et uskyldigt indlæg, der er ment som en hjælp til dem der ikke ved dette. Jeg mener bare, man bliver jo heller ikke set ned på af bibliotekaren, når man vil låne en bog om et emne får at blive klogere på det??

    Vi er her vel for at kunne hjælpe hinanden med diverse spørgsmål. Med så meget negativitet, risikere man jo at der sidder nogen med nogle spørgsmål om kaniner, men som ikke "tør" spørge ind til det, i frygt for at blive haglet ned??

    Skal vi ikke rette op på det og være lidt positive??

    RIGTIG GOD DAG TIL ALLE smiley


  • #12   18. nov 2011 Pia B:
    Hvis man er velinformeret, burde man da vide det...

    Det er muligt at børn og mindre unge ikke altid lige opfatter den. Man kan heller ikke forvente at de kan finde rundt i slagter, familier o.l. Men jeg går da ud fra at forældre til børn og unge under 16 også har læst op på dyrene (ved godt det langt fra altid er tilfældet, men det burde det nu engang være, eftersom man ikke må sælge til børn og unge under 16, uden forældrenes samtykke), og her burde man altså falde over informationen på et eller andet tidspunkt.
    Det er jo ikke ligefrem fordi det er en information der er vanskelig at få fat i mere.


  • #13   18. nov 2011 Desværre er jeg bare stødt på rigtig mange voksne der ikke var klar over dette. Endda voksne der har været i kanin branchen i flere år.



  • #14   18. nov 2011 kanin og gnaver-ordnen er lige så stor og udbredt en misforståelse som hamster og hybriderne er det ...

    så længe end ikke fagfolk som dyrlæger bliver informeret korrekt i deres uddannelsesforløb, så kan vi heller ikke forvente at familien Danmark bliver det når de går ned i dyrehandleren og køber deres kæledyr...
    det er jo her rigtig mange får deres dyr og samtidig her de får deres - eneste - viden om pasning af dyret... den dyrehandel, som slet ikke burde sælge dyr :S


  • #15   18. nov 2011 Nej dem der har galleriet tror ikke kaniner er gnavere, de har fået lov til at komme med fordi der er mange der anser dem for gnavere

  • #16   18. nov 2011 Kære Katja.

    Jeg mener at du lige har bevist min pointe smiley

    Tusind tak for det smiley


  • #17   7. jan 2015 den her kan vidst godt tåle at komme frem og op igen smiley

Kommentér på:
KANINER ER IKKE GNAVERE – DE ER LAGOMORPHS

Annonce