{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
730 visninger | Oprettet:

Børn og dyr {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige været til kæledyrsdag, og må indrømme at jeg nogle gange godt kan få trang til at begå mord med en savtakket teske, når jeg ser hvordan nogle af dyrene bliver behandlet.

Man burde simpelthen lave kurser, hvor børn og deres forældre kan lære om pasning af de forskellige dyr, før de anskaffer sig dem, for nogle gange så går det altså helt galt.

Jeg så for eksempel et bur med to kaniner. Der var blevet efterladt en hello kitty-taske og en slikpose i buret, som ikke blev fjernet. Der sad en voksen lige ved siden af, men hun gjorde intet ved det.
De to kaniner sad i et hjørne og så skrækslagne ud, mens en masse forskellige børn kælede dem og pillede dem i ørerne.
Det giver da sig selv at slikposer ikke hører til i et kaninbur, men sådan er det åbenbart ikke alle der ser på det. Jeg er i hvert fald bare glad for, at jeg ikke var kanin lige der.

Der var også en klappegård med kaniner, hvor børn kunne gå ind. Nogle gange var buret "oversvømmet" af børn, og de slæbte rundt på kaninerne.
Hvis det var mine børn (nu er jeg kun 16, så dem har jeg ingen af endnu) så havde de altså fået af vide at de godt kunne bære dem ordnetligt.
En god ting ved dyr er jo, at børn kan lære en masse ved at passe dem, men de lærer jo ingenting hvis de bare får lov at smide rundt med dem som var de tøjdyr!
Kan virkelig blive irriteret over at der ikke er nogen der griber ind.
Dyr er jo levende væsner, som skal behandles ordentligt, og det undrer mig virkelig at det ikke er alle der ser det som en selvfølge :S



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Børn og dyr
  • #1   19. okt 2011 Du har fuldstændig ret! Jeg syntes at alle børn skulle vokse op med dyr, så de lærer at elske dem og leve i harmoni. Min kusine smed engang en kattekilling ned af en trappe og den døde. Moderen var fuldstændig ligeglad. Jeg kan huske at jeg græd da jeg fik det at vide, og væmmes helt ved tanken. Det er bare ikke okay. Men der er heldigvis også mange børn der er gode til det med dyr, skal vi jo lige huske på smiley Men jeg er helt enig med dig!

  • #2   19. okt 2011 Var der ikke nogen "vagter" ved de klappegårde?

  • #3   19. okt 2011 Det er ikke alle børn der har mulighed for at vokse op med dyr. Enten fordi de selv, forældre eller andre familiemedlemmer har allergi, eller f.eks. bor et sted hvor dyr ikke er tilladt.

  • #4   19. okt 2011 Ja, det er der selvfølgelig, og heldigvis for det smiley

    Kender også til mange historier hvor forældrene er ligeglade... nogle gange, sådan er det i hvert fald i de tilfælde jeg kender til, er det fordi forældrene arbejder meget eller af anden grund er meget væk, og derfor får børnene dyr for at de ikke skal føle sig alene og måske får lov til lidt mere fordi forældrene har dårlig samvittighed.
    Selvfølgelig er det ikke sådan altid, men jeg tror godt det kunne være sådan det hang sammen.
    Jeg kender i hvert fald en, som fik lov at få to hamstere og tre hunde (dog ikke på samme tid), fordi hendes mor aldrig er hjemme. Det resulterer i at de ikke har tid nok til dyrene, og nr. 2 hund fik nogle seriøse adfærdsproblemer + den ene hamster løb væk, den anden blev ædt af katten :S


  • #5   19. okt 2011 Lykkeline: Forældrene stod der, men de gjorde ikke noget når der blevet taget lidt hårdt fat i dyrene.

  • #6   19. okt 2011 Hyldevang: Ja det ved jeg godt, men det var bare pointen der skulle forstås :-))

    Og uha.. det er simpelthen for meget at der nogle der er så hårde mod deres dyr.. at de ikke skammer sig smiley


  • #7   19. okt 2011 Må man spørge hvad det var for noget kæledyrs dag du var til?

    Jeg kan slet ikke forstå nogen forældre er så ligeglade.
    Om man har mulighed for at have dyr eller ej, så burde man simpelthen vise børn hvordan man behandler dyr.
    Og nu vi er ved det, så ville en lang række børn heller ikke tage skade af at lærer hvor kød, æg og mælk kommer fra.

    Der er alt for lidt kontakt til den virkelige verden, og alt for meget fokus på at være sig selv nærmest.


  • #8   19. okt 2011 Pia N: Det var på det lokale bibliotek, hvor der var ponyridning og så en mand med krybdyr + en lille udstilling for børn med kaniner og marsvin smiley

  • #9   19. okt 2011 Man skal huske at børn skal lære at omgås dyr før de kan være gode ved dem. Og det kun forældrene der kan lære dem det. Mine naboer har to små børn. De var omme i min have ved mine kaniner. De fandt noget maling som de malede mit bur med. Min han kanin fik også en tur. Nøj jeg var sur. Ungerne sagde ikke engang undskyld da jeg fant ud af det

  • #10   19. okt 2011 Ane J:
    Her er jeg så helt uenig med dig.
    En børnehave kan f.eks. gøre rigtig meget for at lærer børn hvordan man behandler dyr.
    Hvis forældrene ikke har interesse i dyr, kan det være vejen at gå.

    Vi har da børn i familien, hvor jeg ikke har haft indtryk af at forældrene har lært dem det store, men når man har sat sig ned med dem og fortalt om ting, har interessen ofte været der, og de har været ivrige efter at lærer hvad der er rigtigt og forkert.
    Det giver jo også børnene en succes oplevelse.

    Ang. det du har oplevet, så ville jeg have givet forældrene en ordentlig opsang, og krævet kontant erstatning for bur samt evt. dyrlæge regning.


  • #11   20. okt 2011 Jeg har selv børn og har f.eks lært min datter at hun skal ae kaninerne. Og fuglene er kun til at se på. Mine forældre var landmænd og de lærte os fra starten at være god ved dyr. Så jo det er forældrene der er rolle indehavere. Børnehaven skal selvfølgelig også ind over. Men man kan ikke kræve de opdrager ens børn. I sidste ende er det altså op til en selv. Krævede også betaling af forældrene. Men har aldrig fået noget. Og hver gang jeg møder dem nu dukker de hovedet eller kommer med en dårlig undskyldning! Har gjort hvad jeg kunne i denne sag. Vaskede min kanin, i shampoo fra dyrlægen og så gik det heldigvis af.

Kommentér på:
Børn og dyr

Annonce